Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra æg til høns...  (Læst 33255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #30 Dato: 28 Februar , 2008, 22:04 »
Jeg har før haft en uges forskel på kyllinger. Det kræver dog at høne og kyllinger ikke har for meget plads da de nye kyllinger ellers ikke kan finde ud af at der er lunt og godt under hønemor. Jeg vil også anbefale at du holder kyllingerne en dag i maskinen eller under en lampe så de er lidt mere frsike end når de lige er kommet ud af ægget.
Der er dog ingen tvivl om at det optimale er at kyllingerne har samme alder.
Jeg har også prøvet det som Helen beskriver. At hønen ikke ville godtage de nye kyllinger (som også havde anden farve) så hold under alle omstændigheder godt øje.
Meeen mon ikke dig og lillemor alligevel sidder klistret på en stol og kigger på kyllinger, ligesom børn kigger på fjernsynet når der bliver sendt Disney sjov fredag aften??  ;D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #31 Dato: 28 Februar , 2008, 22:11 »
Hihihi, Danny, du har nok ret, stolene står der jo allerede, så det er bare lige kaffen ned i thermoen, og så nedenunder..  <:

Der dukker nok flere spørgsmål op, hen ad vejen, men de kommer så her i tråden senere.

Prøver nok også på, om jeg kan tage nogle billeder, når det bliver tid for at lyse æggene, det kunne jo også være sjovt at se.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #32 Dato: 02 Marts , 2008, 10:19 »
Så kom der æg i maskinen, 10 stk, nogle af dem fra køleskabet, så får vi se, hvordan det går med dem, det kan da ikke gå værre, end at æggene skal smides ud.
Hvis der kommer et par æg mere, ryger de nok i senere idag.
Det ser ud til, at hos silkehønsene, der er det kun den sorte, der har lagt æg, for der er ikke kommet flere æg, siden hun har lagt sig skruk.
På torsdag/fredag er det tid til at lyse dem hun ligger på, det er jo lidt spændende her første gang.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #33 Dato: 09 Marts , 2008, 22:21 »
Jeg har lyst æg her i weekenden, og det ser ikke for godt ud.
Alle mine silkeæg er ikke befrugtede, så det har været lige tidligt nok.
Kokken er begyndt at parre nu, så det bliver først næste gang med silkehøns, til gengæld kan det så være der kommer gang i æglægning fra flere af dem inden da.
Det ser ud som om der kun er et enkelt æg fra de skånske blomsterhøns og de sorte fra genboen, som ikke er befrugtet.
Så alt i alt er der 7 befrugtede æg.

Her kan jeg godt bruge lidt hjælp?
Jeg har tre befrugtede æg under skrukken, og fire i maskinen, men med tre dages forskydning, hvad vil i gøre?

Jeg har lige begyndt at bygge et skrukkehus, med stor inspiration fra indlægget her på Forum, Skrukkehus. Jeg skal nok tage nogle billeder efterhånden som det skrider frem, har ikke alle materialer til den hjemme, men får måske hentet noget af det imorgen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #34 Dato: 09 Marts , 2008, 23:40 »
Hej

Kyllingerne fra rugemaskinen kan sagtens komme under skrukhønen når tiden er inde til det.

Bare husk som der nok er nævnt andre steder at "indflytningen" skal foregå i mørke helst

Hilsen Thomas

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #35 Dato: 10 Marts , 2008, 14:50 »
Er kyllingerne ikke samme race, kan skrukken godt være racistisk og sortere i dem hun ikke mener hører til.

De gjorde min silkeskruk, da hun så en sort blandt de vildtfarvede og hvide :'(

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #36 Dato: 10 Marts , 2008, 16:58 »
Det er heldigvis så heldigt, atder ikke er nogen silkeæg under skrukken, det er alle blomsterhøns, og måske blanding mellem blomster og sorte, men jeg kan ikke huske hvad der er i rugemaskinen, håber der er en af hver farve under skrukken så..

Ellers må vi jo have en lampe sat op, og så håndfodre den/de op, som skrukken ikke vil tage.

Behøver ikke skrive den, for der vil ikke komme en til at gå alene, så får den selskab af et par stykker..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #37 Dato: 14 Marts , 2008, 19:03 »
Jeg lyste æg for anden gang her i dag, Fredag.
Der måtte jeg så smide halvdelen af æggene ud, så den sorte silke har nu 4 æg tilbage at ruge på.

De sidste i maskinen lyser jeg først på søndag, så må vi se, hvor mange der skal smides ud af dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #38 Dato: 19 Marts , 2008, 16:12 »
Så er der begyndt at komme kyllinger.

Jeg skulle lige checke nede ved æggene, for jeg mente de skulle klække her i morgen, torsdag, men da jeg løftede skrukken, var der sørme to kyllinger nede under hende.
Der er stadig to æg mere, så der kan være ved at komme et par stykker mere, men det var lidt af en overraskelse.
Det kan man da kalde påskekyllinger, *gg



« Senest Redigeret: 19 Marts , 2008, 16:19 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #39 Dato: 19 Marts , 2008, 17:04 »
Flot, er det skånske blomsterhøns
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #40 Dato: 19 Marts , 2008, 17:27 »
De ser godt nok nuttede ud. Flere billeder når de begynder at gå rundt med hønemor, tak.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #41 Dato: 19 Marts , 2008, 18:02 »
Hvor er de fine  <L

Så spraglede - jeg er jo vant til knald gule kyllinger.

Tillykke med dem Børge og Rie  <I
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #42 Dato: 19 Marts , 2008, 18:59 »
Tak skal i have.

Jeg går ud fra, at det er Skånske, men der kommer måske et par blandede dernede.
Jeg tror, at det er de Blommerne der er klækket førts, og der så er 2 sorte landhøns æg tilbage, dem kan jeg høre, det pipper fra nu, så mon ikke de klækker snart, er så spændt på at se, hvordan de ser ud.
De er jo så blandede.
Det sjoveste bliver nok, når genboen kommer hjem igen fredag otte dage, og ser hans udtryk, når han får at vide, at han lige skal have nogle kyllinger også.

De flytter selvfølgelig ikke før de er vænnet fra varmen, og kan klare sig selv.
Der kommer nye billeder i morgen, hvis ellers de kommer ud af kassen så.

Jeg har afskærmet med et stykke hegn, så de har en lille plads, uden at de andre høns kommer til, vil nok gøre dette, indtil de er blevet en del kvikke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #43 Dato: 20 Marts , 2008, 08:24 »
Prøvede lige at tage et par billeder her til morgen, det lykkes ikke helt efter forventningerne endnu, men de kommer jo nok snart helt ud af kassen.
Fjernede et dødt æg igår, så der blev ialt 3 kyllinger.
Den sidste er ikke en Blomsterhøne, men jeg er ikke sikker på, om det er fra de sorte landhøns, eller det skulle være en enkelt silkekylling, hælder mest til det første.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #44 Dato: 20 Marts , 2008, 08:30 »
Hvor er de fine Børge!!

Er det ikke fantastisk - den ene dag et hårdt æg, den næste en vidunderlig lille livlig skabning, der bar drøner rundt! <.

Tillykke! <L