Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fra æg til høns...  (Læst 33256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2008, 14:35 »
Man kan også købe hos America-Thisted, de er ikke vanttigt dyre, jeg har givet 5 kr. for massive plastikæg, til høns, man kan også købe hule til duer.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2008, 15:04 »
Jette, jeg er fingernem, men det er lidt for besværligt at begynde på selv.
Man kan jo idag købe dem, lavet af plastik, som aldrig forgår, og en pakke med 5 stk. kostede lige omkring en halvtredser.

Patricia, du har ret, de er billigere hos America, men så skal man jo også lige have dem fragtet, og så er de næsten oppe i samme pris.

Æggene er helt sikkert fra samme fabrik, det er jeg ikke i tvivl om, det er bare sådan, at når noget havner i forretning, så koster det altså ekstra.
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2008, 15:06 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2008, 22:17 »
Det er mig som selv laver gipsæggene-og de er med garanti billigst ;D
Man tager et æg, gogger det forsigtigt i toppen så indholdet flyder ud og spises som omelet(intet går til spilde). Hullet skal være mindst en to krone str. Så røres gips med vand og hældes i æggehullet og voila! Dagen efter er det stivnet og man har nu rigtige æg (med forkert fyld).
Jeg har haft mine på tredie år nu-og de tørres nemt med sæbevand når de bliver beskidte. Og der er til MANGE æg ef en pose gips som jeg ikke mere kan huske hvad koster.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #18 Dato: 24 Februar , 2008, 23:16 »
Æggene virkede, de lægger nu deres æg, hvor plastik æggene ligger, men der er stadig ikke rigtig kommet gang i æglægningen, men det kommer nok.

Jeg er begyndt at give mere hvede, og giver også forspiret hvede, som de er helt vilde med, er begyndt at bruge Helen's liste omkring spiring, skal også prøve noget af det andet, om ikke andet, så bare lejlighedsvis.

Jeg har også investeret i en rugemaskine, købte en på Gul og Gratis for 700,-, den har kun været brugt forsøgsvis til udrugning af papegøjeæg 1 gang. Det er sådan en fætter her:
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #19 Dato: 25 Februar , 2008, 09:08 »
Det er en udmærket maskine. Jeg lånte en sidste år og rugede ud. Du skal bare ikke stole på den lille fugtighedsmåler, der følger med. De fleste herinde putter først vand på den sidste uge af rugetiden.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #20 Dato: 25 Februar , 2008, 12:56 »
Nu må jeg jo så lige se, om der i det hele taget bliver brug for rugemaskinen.

Har en natur maskine, der lige har lagt sig,  <C

Den ene af vores silkehøns har lagt sig skruk, så det bliver jo lidt spændende, om der kommer noget ud af det, hun får ihvertfald chancen.
Hvis æggene er befrugtet, så bliver det en blanding mellem hvide, og hvide/sorte, det er vist det der giver farven Blå/sort spættet, men jeg er ikke ekspert på dette område, så det vil jeg gerne høre nærmere omkring.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #21 Dato: 26 Februar , 2008, 00:14 »
Rie havde lagt æggene ind til hende, medens jeg var på arbejde, og da jeg kom ned og kikke til hende, var hun selvfælgelig gået af reden, og æggene var kolde, så æggene kom ud i bakken igen, og halvdelen taget op til brug, så der samles æg nu de næste par dage.
Der er fler høns, der er i begyndende æglægning, genboens Putte, en af de sorte, to af blomsterhønsene, vores blandingshøne, og to af silkerne, så der bliver hurtigt æg nok at tage af igen.
Holder lige øje med, at hun nu bliver på reden, som jeg lige tømrede sammen her til aften.
Den har målene D*B*H 30*25*30 indvendigt, og det ser ud til at være meget passende til en silkehøne.
Hun drønede også lige i kassen med det samme, og hvæsede, når de andre kome for nær.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #22 Dato: 28 Februar , 2008, 00:32 »
Så er æggene lagt ind til hende, og de kunstige er fjernet.
Hun hvæser lidt af mig, men er ellers helt stiv, og bliver liggende der hvor jeg lagde hende, medens jeg skiftede æg.
Hun har fået 8 blandede æg, lidt fra de Skånske, et par stykker fra de sorte, og nogle silkeæg også.

Har så lige et spørgsmål?
Hvis jeg nu starter rugemaskinen op ved siden af, hvor land tids forskel må der så være i udrugningstidspunkt, for at det går med at putte de udrugede fra maskinen ned til den skrukke, og de kyllinger der måtte være blevet der?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #23 Dato: 28 Februar , 2008, 07:54 »
Jeg har med held tilsat kyllinger til et skruk hvor der var et døgns forskel, så længe hun ligger fast og varmer dem, og et gør hun det første døgn, kan man liste ekstra kyllinger ind under hende.

Pas på med at sætte kyllinger af anden oprindelse til, I dit tilfælde hvor der er forskellige racer, er det ikke noget problem Børge, men jeg har været ude for at en skruk, jeg satte gule silkekyllinger til, hvor hun selv havde sorte hollandske dværge, simpelthen tog alle de gule og gav en svingtur ind i væggen. Det døde skrukken så selv af siden hen.... Jeg gider ikke se den slags adfærd i min hønsegård..

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #24 Dato: 28 Februar , 2008, 08:08 »
Jeg vil jo nok få en forskel på en 2 - 3 døgn.
Tror du man kan liste en enkelt over ad gangen senere så?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #25 Dato: 28 Februar , 2008, 08:59 »
Jeg ved det ikke, men det er da et forsøg værd. Ellers må du have et alternativ klar..

Hanne

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #26 Dato: 28 Februar , 2008, 09:50 »
@Børge.
Hvor mange kyllinger skal skrukken ende op med at have under sig?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #27 Dato: 28 Februar , 2008, 10:19 »
Hanne, da det er første gang, og jeg ikke er sikker på, at min silkehane er begyndt at parre endnu, samt at det er i begyndelsen af hønsenes æglægning, så tror jeg ikke at der vil komme et mega godt resultat ud af det, derfor putter jeg nok 8 æg i rugemaskinen også, og regner med at der maks bliver 10 kyllinger. Nogle af disse æg har været i køleskabet, så de er heller ikke sikre.

Skulle det efter al usandsynlighed ende med at der kommer 16 kyllinger er det nok lige toppen af, hvad hun kan klare, og så kan det jo godt være, at jeg under alle omstændigheder bliver nød til at starte en kyllingemoder op.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #28 Dato: 28 Februar , 2008, 10:35 »
Det lyder rigtig godt Børge og spændende!!

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fra æg til høns...
« Svar #29 Dato: 28 Februar , 2008, 11:26 »
Der er også dem der bruger golfbolde :)