Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spy  (Læst 6234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AMette

• Passiv bruger
Spy
« Dato: 15 August , 2014, 20:27 »
Jeg er nødt til at bede om jeres hjælp og kommentarer - noget er åbenbart helt galt i mit hønsehold. Jeg fik 5 Dværg-koichin høns i forskellig alder i december og det er gået fint - indtil sommeren kom. De har en overdækket hønsegård, hvor der er halmbund og kan så gå frit i en del af haven. Den ældste - en frue på 5 1/2 år har ofte været skruk. og her i august gik hun direkte fra at have været skruk til fjerskifte. Hun fik også noget snask i det ene øje, som jeg fik fjernet efter 2 dage, så hun igen kunne åbne det øje. Så var det fint. Og hun så da noget sølle ud, men jeg læste om fjerskifte og det passede vel egentlig meget godt at hun var så sølle. Hun havde fin rød kam og tullede rundt med de andre, men stod dog ofte og sov. Jeg har været meget omkring hende fordi jeg simpelthen ikke vidste mine levende råd. I dag da jeg kommer fra arbejde, har hun så overskidt sig selv bagi - virkelig voldsomt. Jeg kunne se at spyfluerne allerede syntes at hun var meget lækker, så jeg hentede haveslangen og vaskede hende forsigtigt - og ser så at hun har spy - der er simpelthen levende maddiker på hende. Hun var også fuldstændig afkræftet - der var sket en dramatisk ændring. Så fik jeg øksen frem - det havde åbenbart allerede taget for lang tid for en ny hønsekone som mig.
Og nu spørger jeg så - ved nogen hvad der er sket?
Jeg renser hønsehuset hver dag/hver anden dag for hønselort, og fjerner også meget der hvor de går i haven. Og hønsehuset bliver renset i bund en gang om måneden. Men der har været SÅ forfærdelig mange spyfluer i sommers. Er det halmen? Den varme sommer?
Er høns som børn når de skifter tænder - at de rager alt til sig?
Jeg har godt nok mistet modet - det må have været forfærdeligt for hende.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Spy
« Svar #1 Dato: 16 August , 2014, 06:10 »
Jeg kan godt forså, at du er ked af det og også noget chokeret over din hønes skæbne, men jeg håber nu ikke, at du mister modet, da du stadig har fire fine høner, som ikke fejler noget.

Din beskrivelse af hønens adfærd her i august, synes, jeg tyder noget på, at hun ikke blot har været mærket af fjerskifte og adskillige skrukperioder. Jeg tror hun har været syg. Nogle gange kan det være lidt svært at spotte de første sygdomstegn på en i forvejen træt fældehøne, men hun har stået og sovet lidt for meget og for mange gange i løbet af dagen og måske har det betændte øje også været et tegn på hendes dårlige tilstand...endelig har hun også haft en dårlig mave, som har tiltrukket fluerne.

Det har været meget varmt denne sommer, og jeg har adskillige gange både her på forum og på facebook opfordret til, at man holder nøje øje med hønsenes bagdele og sørger for at de er rene, da sådan en varm, fugtig og beskidt hønsebagdel er et perfekt sted for skyfluens afkom. Din hønes numse er langt fra den eneste, som har været levende af maddiker denne sommer, men i de fleste af de tilfælde, jeg kender til, har en grundig vask med vand og sæbe og en pincet været nok til at redde hønen. Fluernes æg lægges ikke inde i hønen og maddikerne lever ikke i tarmene, om end det godt kan se sådan ud - både æg og maddiker skal have luft, men opdages de ikke i tide, så kan de og den lort, som sidder ved hønens hud, lave sår som maddikerne så spiser af.

Jeg har et par høner, som altid er tilbøjelige til at grisse sig til ved bagdelen - dem klipper jeg simpelthen - så tarmåbningen er ...ikke synlig ...men i hvert fald fri for en stor pudderkvast, så afføringen ikke kan sætte sig i fjerene og tiltrække fluerne.

Jeg tror, at du har været uheldig, for din rengøring ved hønsene fejler ikke noget, og hvis halmbunden i hønsegården ikke er fugtig, så skulle det ikke tiltrække mere 'skidt' end så meget andet.

En høne, som har været skruk over en længere periode, er selvfølgelig ikke helt på mærkerne, når hun rejser sig igen, men en sund og rask høne kommer hurtig efter det - også selv om hun går i fæld næsten straks efter skrukperioden. Jeg har selv et par araucanaer, som altid går i fæld lige efter deres skrukperiode, så jeg ved godt hvor ussel man kan se ud, men jeg er nu ret forbavset over, hvor godt de klarer sig og hvor hurtigt de kommer i gang med at æde som et tærskeværk, så der både bliver genvundet sul på kroppen og et overskud til den enorme energimængde, der skal bruges på de nye fjer.

Trist med din mistede høne :'(, men op med humøret - du har haft høns siden dec. uden problemer - vi kan ikke undgå at miste en af dem en gang imellem, og selv om din hønsepige 'kun' var godt 5 år, så har hun måske været lidt gammel og træt *t
« Senest Redigeret: 16 August , 2014, 08:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AMette

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 August , 2014, 08:00 »
Kære Helle
Tusind tak for et rigtig godt svar. Jeg tror bestemt også at hun har været syg og det er nok endt som det skulle.
Jeg er glad for at høre at halmbunden er som den skal være, det var jeg jo også meget i tvivl om.
Og så skal jeg straks i gang med saksen til de andre hønsenumser  :) :D, som dog slet ikke er så slemme, men det skal ikke ske igen  :)

Offline Øllegaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 August , 2014, 10:50 »
Det har jeg også prøvet og fandt øksen frem med det samme, og det piner mig stadig jeg ikke så det noget før, maddikerne havde næsten ædt hende op bagi

Offline AMette

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2014, 08:50 »
Ja - fornemmelsen af at man ikke har holdt godt nok øje er rigtigt led.
Vores nabo prøvede det med deres kanin for et par år siden og dyrlægens beskrivelse af hvordan larverne guffer af dyret er overordentlig kvalm! Når først de får fat er det meget pinefuldt for dyret

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 17 August , 2014, 09:09 »
En gang imellem skal der en grim oplevelse til, før man lærer - eller i det hele bliver klar over, at f. eks. flueæg og spy kan være farlige for høns og sætte sig som maddikekager ved bagdelen.

Jeg havde selv haft høns i 6 år - og havde studeret hønsesygdomme og behandling lige så længe - da min skønne førerhøne en dag blev meget træt, ligbleg og tabte appetitten. Jeg havde absolut ingen ide om, hvad hun kunne fejle og tog hende derfor straks til dyrlæge.

Jeg forsikrede dyrlægen om, at hun ikke havde spist gift, hvilket symptomerne kunne tyde på, og da det så var ude af billedet, kiggede dyrlægen straks i hendes fjerdragt og fandt .....lus :o. Noget så 'simpelt' og enkelt som lus - ikke ret mange ...men få er også nok til over tid at dræne hønen for blod, så den dør enten af hjertestop, fordi hjertet er nødt til at pumpe vildt, for at få sendt blod nok rundt i kroppen - eller den simpelthen sygner hen af iltmangel.

Her havde jeg gået og kloget mig på hønsesygdomme i årevis - og skam da også fået kureret flere fjer - men jeg overså, at min øjesten var ved at dø pga luseangreb.

Havde jeg ventet med at handle blot en dag, så havde hønen ikke overlevet - symptomerne på ilt og blodmangel kom lynhurtigt - men behandlet blev hun og overlevede, selv om dyrlægen ikke gav hende mange chancer pga min uopmærksomhed.

...så jeg kender skam også fornemmelsen Anne Mette ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 August , 2014, 09:28 »
Gad vide hvordan det virker med maddikebehandling på mennesker?

F.eks. sukkersyge med sår der ikke vil læges, kan jo få lagt et plaster med maddiker der så spiser det døde væv og efterfølgende heler det bedre. Maddikerne bruges fordi de kun spiser det rådne/døde væv og ikke det raske og det er smertefrit for patienten.

Eller er spy en anden art end alm. fluelarver?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 17 August , 2014, 09:38 »
Uden at være 100% sikker, så tror jeg ikke, der er forskel. Madikkerne spiser kun det rådne og døde væv i et sår, men i en beskidt hønsenumse, vil såret jo blive ved med at blive tilført bakterier og skidt, så såret aldrig bliver spist rent af maddikerne før hønen er ædt op.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst