Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem af dem skal væk?  (Læst 10306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Hvem af dem skal væk?
« Dato: 15 April , 2009, 11:25 »
Jeg fik i september 2 sene ællinger som vi har fodret op, og som er rimelig tamme. Vi troede det var 2 hunner, derfor fik vi fra en veninde en andrik og en hun mere, ikke tamme! ... De 2 som vi havde fra start blev stækket, mens de 2 nye kunne flyve. Det så ud til at være meget stille og roligt, de hyggede sig alle 4 i haven et par uger og de 2 der kunne flyve tog sig en rundtur i ny og næ...smukt er det jo!

Men! Så gik der vist forår i luften, og vores 2 første ænder viste sig at danne par som han og hun!!! de 2 nye dannede osse par, ikke helt frivilligt fra damens side... og hun holdt sig meget for sig selv. De 2 andrikker og den ene hun går altid sammen, men den lille hvide dame forsvandt ned til skoven. Jeg troede hun bare stak af og vi aldrig så hende igen, men af og til, måske 1-2 gange om dagen vendte hun lige næsen hjemad, stod på marken udenfor vores grund... hvilket medførte at alle 3 hurtigt blev trukket den vej. Jeg jagede dem hjem igen, sur over hun prøvede at lokke dem med sig ud på bondens mark og ned i skoven... men! Her til morgen kom hun hjem igen, og det lykkedes mig at fange hende, stække hende og tænkte! SÅ nu blir hun da! Men ak, nej, det viste sig hun rent faktisk prøvede at komme hjem, ikke at trække de andre med! Hun spænede sin vej, ude af stand til at flyve fra sin fjende, så det var det der skete. Den tamme hun løb ikke ud på marken for at være sammen med hende, men for at jage hende væk  :-[
Det dejligste er jo når alle trives og de bare kan gå frit...det gør de nemli nu. Men skal jeg hegne dem inde en periode til de har lært orden i rækkerne, eller skal hun bare i fryseren... eller er der en af de andre der skal i fryseren? Det er jo osse lidt uheldigt at der er 2 par, og ikke 3 damer med 1 andrik... vi håber på ællinger, det er i hvert fald ideen med dem.
En lang historie, og trist for hende der lige nu står ude i stalden og ikke ved om hun er købt eller solgt  :-\
Håber i har nogle forslag...

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: Hvem af dem skal væk?
« Svar #1 Dato: 15 April , 2009, 12:25 »
Ak, ja, de kære ænder....kender det godt...

Umiddelbart vil jeg sige, at 2 andrikker og 2 ænder - det er 1 andrik for meget....1 andrik til 3-5 damer synes jeg passer meget godt og giver en god harmonisk flok...

Vi har også lige fået 2 nye andedamer ind i flokken, da et rævebesøg reducerede til 1 andrik og 2 ænder, det var for lidt synes jeg. Nu er der en dejlig lille flok, som hygger sig sammen. Dog er der 1 af ænderne som er meget, meget energisk....hun vader konstant rundt og spiser/roder rundt - hun er ikke så social som de andre 3 ænder der gerne holde sammen og hygger sig....

Jeg har ikke gode erfaringer med, at have for mange andrikker - og sidste efterår endte det endda med, at jeg måtte holde andrikkerne fuldstændig adskilt fra ænderne - da var forholdet også 1:1....men måske det kan lykkedes hos dig.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 15 April , 2009, 12:32 »
Ja...måske... det er i hvert fald ikke mænderne der laver uro i flokken  :D men det kan seføli nok komme med alderen!  Det er vores tamme dame som ikke kan li vores nye noget mindre dame... Da vi har dem for at lave ællinger tænkte jeg lige på, at man jo måske kunne lave en andegård til det par der ikke er tamme, og håbe på de laver lidt ællinger til os. Så kan de 2 andre, det tamme par gå og hygge med os i haven... og så må hun da for dælen ku li de ællinger hun laver  ;)

Det er virkelig ærgerligt med ham Mikkel ræv... vi er flyttet til Bornholm sidste sommer, og jeg er virkelig taknemmelig for ikke at skulle tænke på ham mere. Til gengæld kniber det med at ha hønsene løs i haven, for der er enormt mange sultne rovfugle herovre...

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 April , 2009, 17:38 »
Det er da et godt spørgsmål! Hvem vil smage bedst?
 ;)
Vi har også på et tidspunkt haft problemer med en hun, som jagtede en anden hun. Det var helt tydeligt, at den stærkeste ikke kunne fordrage den svagere. Hun skulle kanøfles - om nødvendigt til døde.
Vi havde kun een andrik, og det virkede ikke som om, han havde betydning for sagen. Jeg tror simpelthen bare ikke "den onde dame " (den var tilmed sort!) kunne lide den anden. Hun jagtede ikke med de andre hunner, som der på det tidspunkt var tre -fire stykker af.
Vores løsning var at separere dem. Den jagede blev flyttet ud af flokken og ind i egen andegård.

Ofte bliver den svageste vel jaget, netop fordi den er svag, og set fra det synspunkt er der jo ingen grund til at myrde "den dårligste and!" Derfor valgte vi at fraseparere den svage - den stærke fungerede jo fint, bortset fra den adfærd, som vi synes er så ubehagelig.
Den svage and fik lidt senere selskab af et par andre hunner og en andrik, og kom faktisk til at fungere rimeligt (men aldrig optimalt) i den nye flok. Hun ville hellere tale med katten.
Da vinteren kom, tog øksen dem begge...

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 April , 2009, 03:40 »
Det er da et godt spørgsmål! Hvem vil smage bedst?

Hun ville hellere tale med katten.
Da vinteren kom, tog øksen dem begge...

:o  Jeg er afgjort mest til and, har faktisk aldrig smagt kat...  ::)

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #5 Dato: 16 April , 2009, 04:25 »
Jeg tror, jeg ville give hvert par sin egen indhegning

eller

slagte 1 andrik og så lave en dobbelt indhegning, hvor andrikken går med den jagtede and i den ene del og den sure and alene i den anden del. Indhegningen skal laves på en måde, så de 2 ænder (måske) kan blive venner gennem hegnet. Ja og så sætte dem sammen senere, når du kan se, de er blevet venner.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16 April , 2009, 08:46 »
 :D Det var en sød historie Storm! og skægtdrejet af dig Bjørn  :D

Nu tror jeg jeg har løst gåden om hvad der sker, men er stadig ikke sikker. Igår eftermiddags lavede jeg en indhegning til de 3 der gik i haven, altså de 2 andrikker og den "onde" hun. Da det blev tusmørke hentede jeg den jagtede dame i stalden og satte hende ned til de andre i håb om de ville finde deres orden. Det resulterede i at vores 2 tamme ænder (han og hun) sloges om hvem der kunne få lov at komme på ryggen af hende!!! totalforvirret stod jeg der. Den "onde" hun tog magten og prøvede vist at parre hende  ??? Den andrik der har været hendes makker holdt sig langt væk!
Såååeeehh hmmm, først troede jeg jeg havde 3 hunner og 1 han...det viser sig vist det er omvendt! Kaos!
De snyder mig åbenbart de 2 tamme (som jo altså osse har parret hinanden i søen  ???), de har ligeså meget rødt på næbet som den stakkels jagtede hun! Iøvrigt har den "onde" hun/han været inde og tjekke en trætønde jeg har sat frem til rugeplads...ville en andrik gøre det? Jeg får da grå hår for tidligt af de ænder  :D

Den stakkels dame er seføli tilbage i stalden, og jeg skal hurtigst muligt finde nogle flere damer og skille mig af med et par "muligvis andrikker"... :P

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #7 Dato: 16 April , 2009, 09:03 »
Hannerne skulle gerne have mere rødt over næbet end 1 hun, kommer selvfølgelig lidt an på, hvor gamle de er.

Hannerne har også tit tykkere ben og større fødder. Jeg plejer ret tidligt, at kan se på deres ben og fødder, hvilke ællinger, der er andrikker, .
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 April , 2009, 09:29 »
Sæt nogle billeder ind og lad os hjælpe med at se hvad det er af køn, dine ænderne har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 16 April , 2009, 10:02 »
Den andrik der ER andrik ligner bestemt en andrik... der er ingen tvivl!

Den hun der ER hun ligner de 2 tamme, bortset fra de 2 tamme er større. Jeg har jo fodret de 2 tamme op på korn og andet lækkert... hunnen og andrikken kommer fra et sted hvor de får hvad de finder + brød!

Jeg kan altså ikke finde ud af det med billeder herinde... filerne er for store, og selvom de er komprimeret på Photobucket forstår systemet (eller jeg) ikke at sætte det der kopierede nummer ind. Det var seføli min første tanke, men jeg er i forvejen en klump til det med computer.

Kan se dem herfra, og nu går der igen forår i den ene tamme som parrer den anden tamme. Den "onde" der blir parret er så den der "prøvede" at parre damen igår. Altså altså... "hun" lod i hvert fald ikke den tamme andrik komme til hunnen og bed sig selv fast i toppen og kravlede på ryggen af hende...efter de havde slåses lidt om hvem der skulle ha lov... så var det jeg synes det begyndte at blive lidt synd for hende der bare er en hun, og i det mindste kan finde ud af, at det er hun!!!
Ellers er det en utrolig fredelig flok!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 16 April , 2009, 11:19 »
De lyder som om de to tamme er hanner og hvis de er fra sidst i september så er de ikke fuldt udvoksede endnu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 16 April , 2009, 11:54 »
  :D det er da bestemt heller ikke 1. gang jeg har hørt om homoænder  :D hvor er det skægt!

Hvis det er sådan, så skal jeg jo til beslutte hvem af de 3 der er den bedste gentleman  ::)

Den ene tamme puster sig op og gør sig ordentlig til når vi kommer... vrikker løs med rumpetten, hovedet den ene vej og så den anden vej med sine herlige lyde. Men ikke ondskabsfuld eller noget, sød og rolig...

den anden tamme poserer overhovedet  ikke for os, men var rimelig heftigt efter damen... og blev jo derfor den "onde hun"

Den sidste som ikke er tam holder sig i baggrunden og er neutral...

Mon ikke jeg selv skrev svaret der  :D

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 April , 2009, 19:22 »
Hej,

Det lyder da som om, du nærmer dig en løsning på gåden!

Vi fik oprindeligt to par moskusænder. Min mand fastholdt stædigt, at det var to par - et sort par, og et hvidt par. Og der var helt styr på det der med, hvem der var andrik. Da den hvide andrik begyndte at "stå på ryggen af den sorte", udtrykte sønnen og jeg vores tvivl om den sorte andriks maskulinitet. Manden i mit liv kæmpede der i mod en vældig kamp for ænders ret til at være homosexuelle.

Kampen ophørte brat, da den sorte andrik begyndte at lægge æg... ;D

Moralen er vel, at man skal lære så længe man lever!
God fornøjelse med andestegen(e). De smager godt ;D

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 April , 2009, 19:29 »
Kampen ophørte brat, da den sorte andrik begyndte at lægge æg... ;D

He, he!   *e
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 16 April , 2009, 19:31 »
Ja, det er helt utroligt hvad sådan en andrik m/k kan i disse moderne tider  *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk