Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!  (Læst 13825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Dato: 14 April , 2009, 17:49 »
Hvor blev jeg sur idag. <B <B <B

For ca. 3 uger siden, aftalte vi med en mand i Plantorama, Aalborg, at de gerne ville købe 5-6 hanner og ALLE hun kanin unger. Jeg skulle komme med dem alle idag, hvor det sidste hold også var blevet 8 uger. Så ville han bare ikke købe hanner alligevel, da de havde købt af nogle andre igår!! Han købte dog 2 hanner - "Når han nu havde lovet det" >:( >:(

Han foreslog, at jeg prøvede i Maxi Zoo og Styr På Dyr.

De 3 hanner jeg så havde tilbage var/er alle ca. 11 uger.

Hende, jeg så snakkede med i Maxi Zoo, ville meget gerne købe unger, men IKKE når de var så gamle!!! De købte helst kun unger på 7 uger og max på 8 uger. Så var det da også lige, jeg sagde, at kanin unger SKAL være 8 uger, inden de må tages fra mor-kaninen. Ja ja sagde hun: Der sker da ikke noget ved, at tage dem lidt før.

Hvordan kan en dyrehandler være seriøs og ansvarsfuld, hvis man er fuldstændig ligeglade med, hvornår ungerne må tages fra forældrene?? Jeg handler i hvert fald aldrig nogen sinde der igen.

Styr På Dyr var meget meget venlige og købte de sidste 3 hanner. Der vil jeg til gengæld meget gerne handle igen. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #1 Dato: 14 April , 2009, 18:11 »
Jeg kan godt forstå, du er sur, Søs!
Det er især gør mig gal i sådan en sag, er når man tager dyrebørn for tidligt fra deres mor. F.eks. er der også rigtig mange, der får kattekillinger allerede, når de er kun 8 uger, og killinger skal være mindst 12 uger. Dyrebørn skal have den tid de skal have hos deres mor, så må vi vente til de er klar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #2 Dato: 14 April , 2009, 18:29 »
Ja - det er også det, jeg er alller mest sur over. Kanin ungerne skulle jeg nok være kommet med af med på et tidspunkt.

Men hvis ikke dyrehandlerne overholder det, kan man jo heller ikke forvente, at alle andre uvidende mennesker gør det.

Jeg blev faktisk temmelig chokeret over, at en ansat i en stor dyrehandel kunne finde på at sige sådan noget.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #3 Dato: 14 April , 2009, 18:33 »
Ja jeg har jo et lille bur til 1 kanin, men det er jo synd med kun 1 kanin er det ikke  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #4 Dato: 14 April , 2009, 18:35 »
Dyrehandlerne vil helst have dem så små som muligt for så er de stadig små og søde hvis de skal have dem siddende i flere uger.

Det er forbrugere der ikke vil købe dem hvis de er ALT for store og ikke nuttede mere. Så det er en ond cirkel, der kun drejer sig om penge.

Men det er noget svineri det kan vi godt blive enige om og der går sikkert rigtigt mange dyr tabt fordi de er taget ALT for tidligt fra.

Jeg kender lidt til en dyrehandler, som simpelthen kan stå og fortælle det værste sludder om akvarie fisk. Det er lige så man står nogengange og krumme tæer over det der bliver sagt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #5 Dato: 14 April , 2009, 19:49 »
Dewt lyder som en sag for Morten Spiegelhauer!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #6 Dato: 16 April , 2009, 04:43 »
Ja - det var det måske egentlig - synes i hvert fald, det er meget forkert. Der er jo en rigtig god grund til, at dyreunger skal have den alder, de skal >:(

Nu har jeg skrevet til Operation X, så må vi se, om de kan bruge det til at få sat fokus på, hvor gamle dyreunger skal være, inden de handles.
« Senest Redigeret: 16 April , 2009, 05:04 Fra Søs, Tisted »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #7 Dato: 17 April , 2009, 09:35 »
Sådan, Søs.
Jeg kan sige at det også kan være et problem med marsvineunger. Og nogle dyreforhandlere vejer klingende mønt noget højere end dyrenes velfærd.

Sig til hvis du skal bruge info vedr problemer i den retning.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #8 Dato: 17 April , 2009, 09:53 »
Man må gerne skille unger fra moren når de er 7 ugen ( kan komme på tale hvis de stresser hende) MEN de må IKKE forlade hende. Dvs de bliver stadig i de trygge rammer som de er født og opvokset i ....INGEN sælges/bortgives før de er fyldt 8 uger. Som i andre siger ...det er noget svineri. Så har moderen mange unger der jager hende kan man lukke af for dem eller sætte i et bur i nærheden...blot de ikke skifter miljø.

Berit...det er ikke synd med en kanin blot du tager dig af den.

En udbredt misforståelse er at kaniner er flokdyr. De er kolonidyr. De bor sammen i store grupper men har HVERT SIT BO.
En hun og en han ...ja det ved vi jo hvad ender med. At der kommer unger er en ting. Men hannen stresser hunnen og kan gerne Bide ungerne ihjel.
En hun og en hun ...... de vil gå hinanden på nerverne .....skal de endelig gå sammen skal de ha´en stor løbegård...men med hvert sit hus. Hunner er yders territoriale.
En han og en han ... den stærkeste han vil kastrere den anden ganske enkelt ved at bide kønsdelene af den ...(av)
Kombinationen med en kanin med en neutraliseret partner ....den ene vil blive frustreret over den anden ikk virker.

SÅ : et bur til en kanin. Kan godt være andet fungerer nogle steder ...jeg vil bare ikke tage chancen.
At et bur så gerne fører til flere bure er en heeel anden sag. Så kan de lugte og høre hinanden....de kan MÅSKE komme i løbegård sammen. Altid under opsyn da de sagten kan ryge i totterne på hinanden.

Så Berit...... hvis du bare holder en ninus med selskab og aktiverer den ..... så det ingen probleeem  ;)

belønningen er en kanin der opfører sig som en hund der kommer når du kalder osv osv


Kom så Berit ....... hvad vil du nu finde på af undskyldning for ikk at adoptere en ninus *gh*

Knus Søs



Med venlig hilsen Søs

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #9 Dato: 17 April , 2009, 10:19 »
(Nu har jeg skrevet til Operation X, så må vi se, om de kan bruge det til at få sat fokus på, hvor gamle dyreunger skal være, inden de handles.)

GODT Søs

Det er lige hvad vi har brug for, og det gælder alle dyr, hellere en uge for gamle end en uge for unge. Og tænk på alle de stakkels dyre mødre der bliver stresset over at deres børn bliver fjernet mens de selv er ved at flyde over af yngelpleje instinkt. Uh det er lige sådan noget der kan få mig op af stolen. Jeg har haft både killinger, hvalpe og kaninunger, og jeg er desværre alt for tit stødt på folk som mente at det var helt ok at hente deres nye dyrebørn en uge eller 10 dage for tidligt, men NEJ enten bliver de små hos deres mor og søskende tiden ud eller også handler man et andet sted hvor opdrætter er lige glad for de findes desværre.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #10 Dato: 17 April , 2009, 11:36 »
Jeg har haft flere kaniner - en af gangen. De boede i et bur i stuen og når jeg var hjemme løb de frit omkring.
NEJ! Det var ikke noget svineri, for kaniner er meget renlige og tisser og skider kun et bestemt sted (gerne i et hjørne af deres bur), så hvis de bare kan komme til, går de derhen og gør det. Hvis de bliver forskrækkede, kan der dog ryge en lille kugle ud, men de er jo lige til at støvsuge op.

Mine kaniner har altid været meget sociale med mennesker. Den første Mikkel, lagde sig ned, så snart vi kom i nærheden af ham, så ville han gerne kæles. Han sov altid middagslur med min far på gulvet. Farmand lå på maven med armene over hovedet og Mikkel lagde sig imellem armene tæt op ad den ene.
Min sidste kanin Frede var også en rigtig kælepot. Hvis jeg tændte for fjernsynet, hoppede han straks op på sofaen og ventede på at jeg skulle komme, så skulle vi nemlig ligge i arm. Hvis jeg sad op, kravlede han op til mig og puttede sit hoved ind under min hage.

Alle kaniner er kommet når jeg har kaldt, flere af dem har kunne små tricks, som zigzag, spring og stå på bagben på kommando.

Summa surarum Berit, en ene kanin er jo ikke alene - den er sammen med dig, lige så meget som du gider. Kaniner er et fantastisk dyr, der kan give en rigtig meget, bare man beskæftiger sig meget med dem...

Ps. var det ikke for manden, der vil kræve skilsmisse endnu førend vi er blevet gift, hvis jeg entrer med flere dyr på matriklen, så havde jeg også en kanin...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #11 Dato: 17 April , 2009, 11:56 »
jeps ..kaniner kan bruge en kattebakke hvis det det man har lyst til at lære dem. Der skal dog liiige tages forbehold for virile hankaniner indendørs. Der tages tilløb ...så laves der en fiks salto efterfulgt af en kunstnerisk drejning under hvilket numsepartiet svinges ,halen løftes og en stråle af urin med en uovertruffen spredningsgrad kyyyyles ud over gulv og andet inventar...hvem sagde lige territorieafpisning.

Blot til eftertanke når kaniner færdes indendørs.

PS: fluffy futsko ansporer elskovslysne hankaniner ...hvilket betyder man får en meget futtende gangart for ikk at sparke til kræet der gumper løs på ens fod !

Behøver jeg sige jeg har udendørskaniner ?
Med venlig hilsen Søs

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #12 Dato: 17 April , 2009, 16:05 »
Jeg havde en indendørs "portionskanin" (min fars udtryk - det var en dværgkanin  :D) for længe siden, mens jeg boede i lejlighed og ikke havde en mand, der kunne brokke sig.  Den hadede mænd og gik til angreb på deres fødder, men havde den kunnet nå deres hals, havde den bidt sig fast i struben på dem, tror jeg.  Den var fuldstændig frygtløs.

Yeah, Futte  *y
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Kanin unger SKAL være 8 uger gamle!!
« Svar #13 Dato: 18 April , 2009, 06:10 »
Tak for jeres input. Jeg skriver, når/hvis jeg hører noget fra dem.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr