Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sortering af unghaner (Kæmper)  (Læst 5752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
Sortering af unghaner (Kæmper)
« Dato: 15 Juli , 2014, 19:14 »
Så er turen kommet til mine unghaner af kæmperne og skal jeg være ærlig, så er jeg ved at blive helt skeløjet af de kamme. Så nu håber jeg på lidt input! Jeg har haner fra 2 stammer og håber på at kunne vælge mindst en fra hver. Jeg har begrænset mig til de 3 bedste haner i hver stamme.
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2014, 19:26 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
Sv: Sortering af unghaner (Kæmper)
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2014, 19:15 »
Stamme 1 hane 1;
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2014, 19:19 »
Stamme 1 hane 2
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2014, 19:27 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2014, 19:21 »
Stamme 1 hane 3 (og 2)
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2014, 19:22 »
Stamme 2 hane 1
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2014, 19:24 »
Stamme 2 hane 2 og 3
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2014, 19:55 »
Kammen er selvfølgelig vigtig, MEN typen, størrelsen og de gule fodsåler er vigtigere, så det skal også tages med når der sorteres.

Du skal også være opmærksom på øjnfarven, bla. har hane 3 i stamme 2 (allersidste billede, som vender på hovedet) alt for lyse øjne.
« Senest Redigeret: 15 Juli , 2014, 19:59 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2014, 22:00 »
Problemet er at det myldrer med spørgsmål i mit hoved! Er der nogle af hanerne, der har a-fejl på kammen? For så kan jeg udelukke dem med det samme.

De er 3 måneder gamle, kan jeg vurdere type allerede?  De haner der endnu ikke har gule fodsåler, vi de nogensinde få det? Jeg er begyndt at tilsætte majs til deres foder i håbet om at det vil hjælpe. De er dog ikke særligt gode til at æde det, men kan jeg lige så godt opgive med det samme?

Hane nummer 1 i begge stammer er størst og har begge gule fødder. Hane 1 i stamme 1 er dog lidt vel fremme i skoene, og jeg er lidt nervøs for hans temperament. Hans kam er også lidt krøllet i det.

Hane 2 og 3 i stamme 1 har begge lyse fødder og hane 2 er jeg i tvivl om bagkammen. Hane 3 er jeg i tvivl om der er en bitak eller en dårligt skåret kam.

Med hane 1 i stamme 2 er  jeg ikke helt sikker på om det er en bitak eller om takken "bare" er bukket. Hane 2 i denne stamme har bedre kam, men lyse fødder og så ligner han en giraf. Da de var 8 uger gamle vejede han mindre end hane 1. Hane 3 i denne stamme er hermed udelukket.

« Senest Redigeret: 15 Juli , 2014, 22:14 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2014, 22:25 »
I 3 måneders alderen kniber det lidt med helt at vurdere typen.

Dem som aldrig har haft gule fodsåler får det heller ikke, så dem kan du godt luge fra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juli , 2014, 09:51 »
Jeg har nu været ude at studere fodsåler. Af hønerne har den ene halvdel gule fødder og den anden halvdel har lyst gullige fødder. Hos hanerne har 2 ud af 9 gullige fødder de andre har lyse fødder.  Er det normalt at få så mange haner med lyse fødder, eller er der noget jeg har gjort helt galt? Er du sikker på de ikke har en chance?
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 16 Juli , 2014, 10:29 »
Hvis fodsålerne er gule, eller bare gullige, så vil farven nok blive kraftigere med fodring af majs og masser af grønt.

Hvis fodsålerne er grå, rosa eller hvide, så ville jeg ikke bruge dem i videre avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2014, 10:38 »
Tusind tak for hjælpen! Håber stadig på at kunne udstille lidt til den svenske nationaludstilling, men synes det begynder at se lidt sort ud!  :(
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2014, 12:47 »
Bare lige for at lære,  hvornår er øjenfarven så lys, at det er en a-fejl? Ville hane 3 i stamme 2 få 0 point?
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 16 Juli , 2014, 12:56 »
Tja det er jo op til den som dømmer den, men øjnfarven hos JK skal være mørkebrune næsten sorte.

Jeg ville ikke give 0 da farven i det mindste er brun og ikke orange/rød. Men jeg ville skrive en notits på pointkortet om det.  Og det ville også påvirke det samlede point som hedder hoveddele får. Da det jo er hele hovedet man bedømmer (kam, hagelapper, øreskiver, næb, øjne og hovedform).
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Juli , 2014, 13:03 »
Igen tak for svaret.  Jeg er stadig MEGET grøn i det her med høns, så prøver at suge så meget viden til mig som muligt.
Mvh Mette