Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fløde centrifuge  (Læst 1903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
Fløde centrifuge
« Dato: 09 Juli , 2014, 20:27 »
Er der nogle der kender noget til flødecentrifuger. Jeg overvejer at købe en, de kan fåes hos dansk hjemmeproduktion. Men hvis jeg ser på youtube er der forskellige slags, en lagde en video ud og snakkede om at købe den over eBay, har aldrig handlet der, er det bare helt fint, eller hvad er stemningen?

På eBay kan man nemlig købe dem langt billigere, elektrisk og det hele.
Vi drikker altid frisk mælk, og det er jo med en del fløde, som ikke er så let at tage helt af.
Er der nogle med erfaring der kan sige go for et mærke?

Eller evt har en de vil sælge.

Mvh. Mælke producenten
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fløde centrifuge
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2014, 22:28 »
Jeg følger med her. Har samme tanke, men centrifugerne i DK er dyre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Katja

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2014, 11:25 »
Tanja kender du noget til eBay? For der kan man få elektriske til 668kr tror jeg det var og 300kr i forsendelse
Katja Arkesteijn    
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2014, 07:46 »
Tanja kender du noget til eBay? For der kan man få elektriske til 668kr tror jeg det var og 300kr i forsendelse
Jeg handler tit på e-bay. Dog kunne jeg ikke finde noget særligt. Hvad søger du efter? Jeg fandt til gengæld lidt via amazon.co.uk og endelig denne side: http://cream-separator.co.uk/index.php/

Der koster en elektrisk centrifuge ca. 100 pund inkl. forsendelse. Den billigste i Danmark, manuel oven i købet, som jeg har kunnet finde, koster ca. 2200 kroner.
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2014, 11:28 »
vi lader altid mælken stå i spanden natten over dypper et glas forsigtigt ned og skummer fløden af på denne måde, ca 2 dl, fra 2½-3 l mælk, fint til madlavning men kan ikk piskes

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2014, 11:54 »
Da vi stadig kunne købe frisk ubehandlet mælk, lod vi den stå i et fad natten over. Derefter skummede vi det øverste lag fløde af. Det kan sagtens piskes.
Man kan også lave rigtig tykmælk af den ubehandlede mælk. Det er bare guf. Der skal være et tyndt lag fløde ovenpå og så serveres det med revet rugbrød og farin. /o

Offline Katja

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2014, 22:10 »
Ja pointen er, at jeg synes det er svært at tage fløden af så den kan piskes, jeg har prøvet det så mange gange, og synes det er ret svært. Normalt hælder vi bare det øverste lag fløde af, men det kan være fedt at få næsten det hele, så kan jeg lave is af fløden, synes det virker så dumt at hælde fløde ud, hver dag og så købe det når vi skal lave noget med flødeskums.
Edmod ja tykmælk er super, også youghurt, og skyr fra egne dyr, især bliver skyr go hos os.
Tanja ja det bliver ca 1000kr og det er de maskiner jeg ser efter, der er på de sider, du har fundet, det er godt nok en forskel, i forhold til i dk.
Katja Arkesteijn    
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2014, 22:19 »
Mums..lyder mega lækkert med frisk ubehandlet mælk, fløde, is osv. Bliver spændende med centrifugen..skriv endelig en opdatering, når I får købt og prøvet af :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2014, 07:32 »
Jeg tror ikke det bliver en investering vi gør os i foreløbig. Der skal bruges en del mælk kan jeg læse mig til, for at få fløde nok til en omgang smør, og så er der "kun" skummetmælk tilbage. Vi plejer at købe 8 liter mælk til produktion af 1,2 kg feta og 300 g ricotta. Hvis vi skimmer alt fløden af, bliver det fedtfattig feta, og den skal efter min mening helst være fuldfed :).

Jeg har også prøvet at skumme fløden af toppen, men det er svært synes jeg.
Venlig hilsen Tanja

Tinggaard

• Gæst
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2014, 11:07 »
Hej Tanja
Hvordan laver i Feta og Ricotta? Vil meget gerne prøve at lave det selv :-)
Hilsen Karina

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2014, 12:09 »
Hej Tanja
Hvordan laver i Feta og Ricotta? Vil meget gerne prøve at lave det selv :-)
Hilsen Karina
Hej Karina. Nogenlunde som disse opskrifter, men med små modifikationer :).

Feta
Ricotta

Vi bruger rå mælk, raffineret rapsolie og blancherede krydderurter til vores feta.

Venlig hilsen Tanja

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2014, 12:13 »
@Tanja; Gør som på mejerierne - De fjerner først ALT fløden så de har skummetmælk og fløde. Derefter tilsætter de fløde igen så mængden passer med det man ønsker at lave... F.eks. Sødmælk eller lignende. Det kræver lidt regnearbejde at få styr på %-forholdene med hensyn til fedt, men det burde kunne klares til husbehov.

Jeg har handlet en hel del på nettet med mange ting. Også amazon og ebay. Det I skal være opmærksomme på er hvor varen bliver sendt fra. Tit køber man en vare f.eks. på en engelsk side "ebay.co.uk", men varen sendes fra Fjernøsten eller et andet land udenfor EU. Hvis det sker, så risikerer man at få 50-60% omkostninger oven på det man har givet for varen, da der skal betales told, moms og gebyr.

Kan ikke lige huske de præcise satser men det er omkring dette for handel udenfor EU:
Varens pris inkl. fragt < 80,- kr. = Ingen told, moms eller gebyr
Varens pris inkl. fragt <= 1250,- kr. = +moms og gebyr, men ingen told. ((Varens pris + fragt)+25%+150,-kr)
Varens pris inkl. fragt > 1250,- kr. = +told, moms og gebyr. (((Varens pris +5%)+fragt)+25%+150,-kr) (Toldsatsen svinger fra typisk 1% til 15% afhængig af hvilket produkt det er)

Tit så er det stadig billigere at handle i udlandet, men man skal så være opmærksom på at reglerne for garanti m.m. er anderledes og at der kan være en lille risiko ved det.

Havde jeg mulighed for det ville jeg sikkert også have et lille "hjemme-mejeri". Det må være så fedt at kunne eksperimentere med at lave egne oste og mælkeprodukter...  /o
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 14 Juli , 2014, 12:30 »
Denne side skulle være ok at handle fra (England) :). -Og det var en god idé at tilsætte fløde efter separering, så langt havde jeg slet ikke tænkt.

http://cream-separator.co.uk/index.php/

Jeg ønsker mig de gamle bind om mejeriteknik, men jeg har endnu ikke ofret de små 500 kroner de to bind koster antikvarisk. Det kunne være, jeg skulle gøre det. Der står ofte mange gode ting i de gamle bøger, hvor man netop måtte gøre det meste manuelt.
Venlig hilsen Tanja

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 14 Juli , 2014, 13:20 »
Hvis man centrifugerer sin rå-mælk, så man har skummetmælk (~0,1%) og fløde (~38%) tilbage så skal man tilsætte fløde i følgende mængder: (Volumen!)
Sødmælk 3,5% = 910 ml skummetmælk + 90 ml fløde.
Letmælk 1,5% = 963 ml skummetmælk + 37 ml fløde.
Minimælk 0,5% = 990 ml skummetmælk + 10 ml fløde.

Det kan nok ikke gøres så præcist endda i ens "hjemmemejeri", men det er ca. i de her forhold det skal gøres.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 14 Juli , 2014, 13:24 »
Hvis man centrifugerer sin rå-mælk, så man har skummetmælk (~0,1%) og fløde (~38%) tilbage så skal man tilsætte fløde i følgende mængder: (Volumen!)
Sødmælk 3,5% = 910 ml skummetmælk + 90 ml fløde.
Letmælk 1,5% = 963 ml skummetmælk + 37 ml fløde.
Minimælk 0,5% = 990 ml skummetmælk + 10 ml fløde.

Det kan nok ikke gøres så præcist endda i ens "hjemmemejeri", men det er ca. i de her forhold det skal gøres.
/o, er du mejeringeniør Morten? Du har styr på sagerne. Tak for tips og tricks :).
Venlig hilsen Tanja