Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: info vedr rugning søges  (Læst 8791 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
info vedr rugning søges
« Dato: 12 April , 2009, 22:11 »
Nu er jeg så småt begyndt at blive interesseret i det med at ruge kyllinger ud.. Jeg er ikke klar - hverken mentalt eller fysisk - men har helt klart en interesse for det nu..

Jeg synes bare det virker ret uoverskueligt at komme igang.. så skal hønen være skruk og hvor længe er den det? når den endelig bliver det? hvem siger jeg har æg klar når 'damen' bliver skruk? hvad skal jeg gøre anderledes i hønsehuset? skal fru skruk have et helt område for sig selv eller hur?? skal kyllinger altid have varme - også om sommeren?  :) :)

Jeg synes det er så mange spørgsmål som er svære at få svar på - på trods af at jeg har læst info her og lidt i bøger..

Hjælp søges til at få styr på viden så jeg kan blive klar  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: info vedr rugning søges
« Svar #1 Dato: 12 April , 2009, 22:42 »
Heysa

Du er ikke alene :)
Men hvis du har en skrukhøne så behøver du ikke tænke på varme, den klarer hun :)
JEg ved ikkel ige hvor længe de kan ligge skruk, men hvis du kan, så tag da et par æg fra om dagen allerede nu og skriv dato på, så kan du jo løbende smide de ældste ud, hvis ikke lige der er en skruk.
Men lad endelig lige hønen blive helt skruk inden du ligger æggene under hende, du kan evt ofre et bar æg som hun lige kan have under sig til du er helt sikker, oghusk at mærke dem op så du kan kende dem fra nye æg. Også når hun skal til at ruge, så mærk rugeæggene op. Min lå i hønsehuset indtil et par dage før klækning, så lagde jeg hende over i et bur for sig selv. Det smarte ved at lade hende blive i hønsehuset er at når hun ¨så skal ud og lufte vingerne på sin helt vilde måde, ja så er der gerne kommet en anden høne for at lægge et æg, og derved har rugeæggene ikke lagt kolde ret lang tid :) (Min høne lå fra midt februar, så det var stadig ret koldt)

Men tro mig, jeg havde mindst lige så mange spørgsmål som du :) Men hvis du har en skrukhøne, så kan du spare mange bekymringer (har jeg fundet ud af) for hønemor har helt styr på det :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline hovedskov

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2009, 23:16 »
Ha ha .. Er det dig der skal ruge kyllinger ud el er det en høne ??

Hønen er klar, når hun har en rede fuld a æg og det er forår el sommer !!

Så hvis det er hønen der skal ruge ud ,så skal du bare sørge for at hun får et redested ,hvor der ikke er andre høns ,der lægger æg der hvor hun ligger ,for ellers blir det noget rod med nye æg i reden hele tiden !
Man kan som regel godt flytte en høne der er skruk til et andet sted når hun har ligget nogle dage .
Bare sørg for at der er trygt og hun har mulighed for at få vand og mad .
Du kan evt lave et hul i siden af en spand ,læg låg på og stille den der hvor de plejer at lægge æg og så fylde den med de æg der blir lagt . Husk at lægge et æg i den til at starte med ,for så tror de at det er et godt sted ..
Når der så er ca 10-14 æg i, så er der nok en af dem der blir skruk . Efter et par dage kan du så flytte spanden hen et sted hvor de andre ikke kommer ,men ikke så langt væk så hun ikke kan høre dem ..
Så ligger hun 21 dage ,så kommer der kyller . De skal efter et par dage have mulighed for at kunne komme ud af spanden og spise startfoder og drikke vand. Hønemor viser dem hvordan det forgår . De skal også kunne komme op i reden igen hvis hønemor foretrækker at være der . Nogle gange har hun dem bare på gulvet under vingerne .De får rigelig varme fra hende .
Når der er gået 1 -2 uger så vil hønemor nok gerne vise sine børn frem så giv hende mulighed for at komme tæt på de andre høns og hanen . Hun skal nok passe godt på de små .Se hvordan det går og hvis hun foretrækker at være sammen med de andre høns ,så lad hende være der . De små skal stadig ha startfoder . Det vil de andre nok også æde af .Jeg plejer at kværne byg og havre og blande startfoder i det når de er blevet ca 14 dage . Det er der nok ligeså mange meninger om som der er hoveder herinde ..

De høns jeg har nu Jersey Kæmper kan ikke finde ud af at ligge på æg . De ligger nogle dage ,så går de af reden nogle dage og så kommer de i tanke om ,nåe ja forresten jeg lå jo på æg og sådan går det hele tiden . Så jeg ruger æg ud i rugemaskinen. Kyllerne går så i et rum ved siden af de store høns og når de er begyndt at ha fjer over det hele ,så åbner jeg døren og de løber forsigtigt ud i den store verden (mine høns går over det hele) ).Sørger lige for at de store høns ikke er i nærheden i starten . Bare 1 time den første dag og 2 den næste osv. Lidt efter lidt kommer de lægere og længere væk fra hønsehuset . De elsker at støvbade selv når de er små ,så det gør de tit og ligger og soler sig . De er lidt bange for de store høns i begyndelsen ,men efterhånden som tiden går blir de accepteret af dem . Når jeg så kan se at de kan gå sammen uden at blive mobbet ,ja så åbner jeg døren og så kan de store kyller være hvor de vil ..

Så det er bare at få samlet en rede fuld med æg ,så har du snart kyller !!

Pøj pøj . Hilsen Lene **

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 13 April , 2009, 05:51 »
Hvis jeg har en skruk, som jeg bestemmer skal have lov at ruge, så sætter jeg hende enten:

- ind i et andet mindre rum, hvor der selvfølgelig er en redekasse, mad og vand. Og plads til at strække benene.

eller

-sætter mit løse skrukbur over hende, 1 redekasse og mad og vand, i rummet hvor de andre er.

Hun får 2 æg at "øve" på et par dage, så jeg er sikker på, hun bliver liggende der.

På de 2 dage hun øver, har jeg rigeligt æg til, at jeg kan samle en redefuld til hende, men ellers må du (som Lene også skriver) samle i god tid og så skrive dato på - med blyant!
Lad være med at give hende alt for mange æg, da hun så ikke kan holde dem ordentlig varme. Heller lidt færre som alle klækker, end mange som ikke klækker. Hvis det er kyllinger fra mig, der skal ruge, kan de sagtens dække 10-12 æg.

Efter hun har øvet, fjerner jeg "øveæggene" og lægger de rigtige under hende og så går resten helt af sig selv. Hun går af reden 1 gang om dagen. Spiser, drikker og kommer af med det, hun nu skal. Det kan æggene sagtens tåle, da det jo er fuldstændig, som naturen har planlagt det.

Et par dage efter kyllinger er klækket, plejer de og hønemor at gå løs hos de andre høns. Hønemor skal nok passe på dem.

Du skal dog være opmærksom på, at der ikke må være høje kanter, som hun ikke kan få kyllingerne med op over, hverken hvis hun vil udenfor eller når hun (måske) vil have dem med ind i redekassen igen. Du skal også være opmærksom på, at det ikke er alt startfoder, som de æglæggende høns må spise, men det står på posen. Mine får ikke startfoder, når de er udruget af en høne, men spiser hvad de andre får og hvad hønemor kratter op af jorden.

Du skal simpelthen bare gå igang og prøve. Det er slet ikke spor svært, da hønemor udemærket godt selv ved, hvordan det hele skal foregå og hun har selv fuldstændig tjek på, temperatur og fugtighed.

PS. Mit løse skrukbur er bare nogle pinde, der er skruet sammen som et fikantet bur på ca. 1x0,5x0,5m og så beklædt med kyllingetråd - uden bund. Lige til at sætte hen over høne, mad, vand og redekasse. Min redekasse er en firkantet kasse, lavet af nogle brædder, med et smalt brædt nederst i indgangen, så æggene ikke kan trille ud, men kyllingerne nemt kan hoppe over, men kunne jo også sagtens være en spand.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 13 April , 2009, 06:49 »
Jeg pipper også lige med.
Jeg har haft skruk to gange, begge gange havde jeg i alt tre skrukker, der valgte at ligge samtidig.
Mine har ligget i hønsehuset, hele tiden.
Rugeæggene har været mærkede, og jeg har bare fjernet de friske æg hver dag. Mine høns er ikke sådan kælehøns, men de er vant til mig, og jeg kan sagtens få lov til at tjekke under dem, når de ligger på reden.
Selv når kyllingerne er kommet er de blevet i hønsehuset. Hvis vejret er tørt og dejligt tager skrukkerne kyllingerne med ud, når de er et døgn eller to. Jeg synes faktisk, de tager dem på ret lange ture rundt i store dele af haven; men de er gode til at lytte til kyllingernes behov. Når kyllingerne har brug for en lille varmetur, eller et hvil, lægger skrukken sig ned og kyllingerne putter sig, enten under hende eller tæt op af hende hvis solen skinner varmt.
Kyllingerne gør alt det de store gør: strækker ben, ordner fjer (dun), skraber i jorden, men de er lidt mere klumpedumpede, og vælter sommetider i deres forsøg, sjove at se på  *f
Jeg fik mine høns til at skrukke ved at lægge 8 golfbolde i en af redekasserne, så havde jeg skrukker i løbet af få dage.
Hvis du har 11 høns, kan du jo sagtens nå at samle rigeligt med æg i løbet af et par dage, når først du har en høne, der lægger sig. Du kan jo lade den ligge et par dage på golfboldene, så du ser, at den ligger fast.
Fordelen ved at det er en skruk, der klarer sagerne, er at du stort set ikke behøver at bekymre dig om noget (men det gør du nok alligevel  :D ). Kyllingerne kommer ud langt før end hvis de var fra en maskine, og de får sikkert også en (måske) bedre og mere alsidig kost, fordi de får alverdens insekter, laver, spirer, grønt osv som skrukken finder til dem.
Jeg giver nu også mine kyllinger startfoder, lidt hirse og havregryn inde i hønsehuset.
Jeg tror også det er vigtigt med god hygiejne, f.eks. vasker jeg deres vandautomat med sulfo hver dag (det kan man nu ikke se om aftenen, hehe).
Selvom skrukken nu tager sig af alle kyllingernes behov, må du nok indse, at det at være kyllingeiagttager er en MEGET tidskrævende opgave  *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #5 Dato: 13 April , 2009, 12:56 »
Jeg har i øjeblikket for første gang en høne der ligger på rugeæg. Det er ikke svært, men man har alligevel sine bekymringer!

Jeg gjorde det, at da jeg kunne se, at en af hønerne begyndte at vise tegn på at ville skrukke (hun lå på dagens ægproduktion hver eftermiddag) lagde jeg - som Marianne - nogle golfbolde i redekassen. Efter en dags tid lå hun fast. Da mit hønsehus er meget lille og kun har en redekasse, lagde jeg hende over i et andet hus med en lille tilhørende gård. Da jeg var sikker på, at hun lå helt fast der også, byttede jeg golfboldene ud med rugeæg. De er ikke mærkede, da hun ikke selv ligger æg mere og de andre høns ikke kan komme til hende.

Mit store problem har været at rugekonen ikke har været ude - som Søs skriver - en gang dagligt og spise, drikke, lægge en klat og strække vinger. Vi er nu på 3. dagen uden... Jeg er lidt nervøs for om hun sulter eller eksploderer, når hun ikke kommer ud. Men man må formode hun selv ved bedst!

Bare prøv det... ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2009, 16:26 »
Jeg har også en skruk liggende nu. Hun har ligget fast i 1 uge og jeg læste forleden herinde, at hvis ikke skrukken selv kom af reden engang imellem, så skulle man hjælpe hende.
Det har jeg så prøvet, men den punkterede badebold lå så bare på gulvet og så lidt forvirret ud, men bevæge sig, det gjorde hun ikke  ;D
Jeg lagde hende så på plads igen og tænker, at hun selv må styre det der med at komme af. Hvis hun er trængende nok kommer hun vel af og da jeg ikke står og holder øje med hende, kan hun jo faktisk have været af uden jeg ved det.
Jeg startede med at lægge nogle overskudsæg i en af rederne og da hun var klar, lagde hun sig fast på reden. Altså har jeg samme erfaring med skrukker som de andre der har skrevet til dig.
Med andre ord, Lad hende selv styre det hele når hun lægger sig. Og for at få hende til det brug da nogle goldbolde eller overskudsæg  ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 April , 2009, 20:55 »
tak for alle de gode svar - det lyder faktisk ok nemt at komme igang med det rugeri  ;D

Lige et spørgsmål - som udgangspunkt kan man vel ikke beholde nogen af de små kyllinger, for hvis de render rundt med både mor og far - hopper faren så ikke på sin egen unge? Han kan vel ikke holde styr på hvem der er hans egne unger.. ???
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 April , 2009, 21:23 »
Hvis du bare skal bruge æggene til at spise sker der ikke noget ved at faderen/moderen går med sine kønsmodne unger. Mhp. at avle videre tror jeg ikke det vil være en så god ide. Sex i familien betyder ikke noget for høns/haner  ;) :D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 April , 2009, 21:53 »
Så det vil sige at som udgangspunkt kan man godt beholde de kyllinger, som ikke bliver solgt og lade dem gå 'med familien', så længe man kun har tænkt sig at spise æggene  ;D

Hvis man så vil ruge ud igen, så er det vel i princippet 'bare' at få adskilt far og hans børn, så man sikrer, der ikke bliver noget indavl..  ???

Og adskille - det kommer man vel til, at kunne gøre ret mange gange - jeg har dog tænkt mig, som udgangspunkt, 'aldrig' at beholde egen avlet hane - således der altid kommer gener udefra  ;D Ved godt man aldrig skal sige aldrig, men det er jo nok billigere at skaffe sig en ny hane ind i mellem end det er et helt hønsehold  ;D

Desuden holder Herman og hans gener nok heller ikke evigt  :o  ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 14 April , 2009, 22:22 »
Altså, jeg har fået at vide flere steder fra, at man ikke behøver "nyt blod" til besætningen mere end hver 3. år eller længere, og at man godt kan få indavlede kyllinger i de år ???

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 April , 2009, 22:34 »
der kan godt gå mange år uden blodfornyelse
det kommer anpå hvordan man avler om man en el flere stammer at arbejde med mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 April , 2009, 11:13 »
Hej Alle,

Jeg har også en masse spørgsmål ang. rugning.
Lige for tiden har jeg en "formiddagsruger". Hun ligger så på 5-6 æg, men hopper af reden ved frokost-tid.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er hun ikke klar, så jeg kan derfor roligt samle æggene ind.
MEN hvad er det der gør hende klar til at ruge? Er det antallet af æg?

En anden ting er, at jeg har svært ved at skilde hende fra hanen og de andre høns. Er det nødvendigt? Gør han eller de to andre høner noget ved kyllingerne?

Håber I kan hjælpe, det er jo et mysterium for os ikke-rugende  ;)

mvh. Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 April , 2009, 13:00 »
Ja, så er formiddagsrugeren gået i "boksen" igen!  ;D
Ih, hvor bliver det spændende det her. Nu får hun lov at ligge på hvad der nu er i redekassen.
Håber stadig på svar om jeg SKAL skille de andre fra.

mvh. Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 April , 2009, 14:17 »
Jeg har en skruk som ligger på æg lige nu. De er faktisk i fuldgang med klækningen ;D Hu  har hele tiden lagt i den redekasse hun selv havde valgt, og den var frit tilgængelig inde i hønsehuset. Ingen af de andre høns har generet hende eller forsøgt at lægge æg i hendes rede. Så min erfaring er at det ikke er et problem med skrukker i hønsehuset, ikke hos mig ihvertfald. Jeg har dog hørt at et af problemerne kunne være at de andre vil lægge æg i skrukkens rede, men som sagt ikke her hos mig.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington