Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Føj for pokker #¤%&?@£$  (Læst 10631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Føj for pokker #¤%&?@£$
« Dato: 08 Juni , 2014, 10:30 »
På denne dejlige søndag vågnede vi til stanken af rådne æg i hele huset ...
Ikke overraskende kom det fra rugemaskinen, hvor et hurtigt kig afslørede at eksploderet æg i midten af maskinen og grønt slimet snask spredt overalt ...

<iiiiiddddddddddddr>
Godt man ikke er højgravid med en krop der har en liberal indstilling til opkastninger, eller nåeh jo det er jo mig ...

Men altså jeg flyttede hele herligheden udenfor (det hjalp lidt).
Jeg tog alle æg ud, de rene blev pakket direkte i et lunt håndklæde, dem med et par dråber på blev først "slebet" med en skuresvamp og dem med mere fik skuresvamp + opvaskevand på det berørte område.

Selve maskinen fik en gang opvaskevand efterfulgt af 2 * desinficerende sæbevand og endeligt liberalt påførsel af håndsprit på alle flader.

Nu kommer så spørgsmålene:
de æg der blev ramt, har de stadig en chance? altså der var jo liv da jeg lagde dem tilbage i maskinen (kunne se bevægelser i flere), men der må jo være nogle bakterier i sådan et råddent æg + at sæbevand jo heller ikke er sagen, men jeg tænkte at det var den eneste chance ...

Andre erfaringer med eksploderede æg i rugemaskine ?

kan måske lige tilføje at jeg faktisk havde lyst hele banden i går eftermiddags da der ligesom var en svag odor ..., jeg fandt også nogle der var gået i stå, men da jeg slog dem ud var det tydeligvis ikke dem der lugtede. Den der eksploderede havde set helt normal ud ...

Da først maskinen blev varm igen, ja så lugter den faktisk stadig lidt ... - nok meget forventeligt, men tips & tricks modtages gerne. turde jo heller ikke give den en gang klorin når æggene skulle direkte tilbage deri.

Virkelig dårlig start på dagen  ...  :-X
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Edmond

• Passiv bruger
Sv: Føj for pokker #¤%&?@£$
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2014, 10:53 »
Det skal nok gå, bare æggene ikke har nået at blive for kolde.
Min skruk lå på rådne kyllinger sammen med resten af æggene, der er sunde fine kyllinger.
Ved den mindre odeur i rugemaskinen, sniffer jeg til æggene enkeltvis.
Krydser fingre for dig. /o Hvornår skal de klække?

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2014, 11:12 »
De er på 12. dagen nu, så en god uge mere.

Har allerede lidt dårlige nerver over den odor der er i maskinen nu, kan jo godt regne ud at det nok er noget der hænger i maskinen eller fra æggene der blev ramt - men tænk nu hvis der er en mere, vadr ...

prøvede også i går at snuse forsigtigt til hvert æg, men fangede den ikke desværre  :P
har også både snust og lyst de resterende inden de røg tilbage i dag
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2014, 11:28 »
Mon ikke dine lugteorganer er helt overbelastede efter The Big Bang og sprit i liberale mængder :-) Du har gjort akkurat hvad jeg selv ville have gjort. Om 9-10 dage er du klogere...

Jeg HAR haft æg, der blev dårlige, men aldrig oplevet et der eksploderede. Håber aldrig det sker.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline lulu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2014, 12:20 »
Jeg har prøvet det sammen, selv  om jeg HAVDE gennem lyst dem ( ikke godt nok ) jeg må sige at ca 50% døde og resten klækket :-)
Glemmer ikke den stank  :-[

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2014, 13:47 »
Øv en dum start på dagen :( håber det går..det tror jeg dog. Har aldrig selv oplevet, at et æg eksploderede, men du har håndteret det korrekt, ville jeg mene, og ganske hurtigt..det tror jeg er det vigtigste!! Husk at. Opdatere os, når du får kyllinger ;) ps. Jeg sniffer tit æg blot for en sikkerheds skyld, og jeg er som regel ikke i tvivl, når der er noget galt med æg, det er nok blot maskinen, der stadig stinker...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2014, 13:50 »
Har lige gået og gjort rent i stalden, rugemaskinen flytter ud af vaskerummet og derned nu - min hyperfølsomme gravide næse er ved at falde af ...

Håber på det bedste og så må vi se
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Juni , 2014, 09:51 »
En lille update:

Ud af hvad der oprindeligt var en fyldt maskine (48 æg) kom der
0 ud af 10 Sølv sort/randet wyandotter (rugeæg jeg havde købt :( )
7 ud af 14 af mine egne tværstribede plymouth rock :(
4 araucanaer ud af 24 vildfarvede tuftløse araucana rugeæg fra tyskland :( (8 klækkede men de 4 var ikke levedygtige ... )

en håndfuld var sorteret fra lige før "eksplosionen", de andre var i gang da ulykken skete.

Altså 11 overlevere ... det er jo ikke nemt at gætte om det var det rådne æg i sig selv, det at de var ude af maskinen mens det hele blev gjort rent eller måske afvaskningen der gjorde det, men ét er sikkert: et råddent æg i maskinen er noget l....
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Lone

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2014, 14:39 »
Rodalon (til indendørs brug)  er godt at vaske rugemaskinen af i, mellem hver klækning. det både desinficerer og tager lugten. Følg anvisning på flasken vedr. opløsning.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2014, 15:07 »
Ja Rodalon er super godt :)
Lige her valgte jeg sanytol som er en desinficerende parfumeret sæbe (og jeg havde kraftigt brugt for lidt sæbeduft på det tidspunkt ;) )
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2014, 16:26 »
Her ved sidste skrukudrugning havde jeg også et æg der ikke var klækket. Det tog jeg fra skrukken og genemlyste det og intet liv og havde heller ikke været det. Men da jeg slog det ud i komposten, lignede det æggerøre og det lugtede lidt fælt, men slet ikke råddent. Det forbavsede mig, fordi man har hørt om virkelig slem og klam lugt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Juni , 2014, 16:50 »
Jeg har også haft et par andre der ikke blev til noget og som jeg slog ud, og ja de var smårådne, men intet som denne der eksploderede.
Det var grønt, slimet og stank fuldstændigt ubeskriveligt  (og jeg har ellers prøvet surströmning ;) )
Der må have været noget specielt ved det ene æg ...
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2014, 19:36 »
Jeg har kun hørt om surstrømming, på trods af at have boet i Sverige i 18 år har jeg aldrig haft den fornøjelse.  /3
Men har hørt om en der har rejst jorden tynd og smagt alt, fra kakerlakker og andet afskyeligt, men surstrømming blev alligevel det som fik den allermest klamme karakter af Alt det afskyelige han havde prøvet.  ;D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2014, 20:15 »
Jamen Tina, jeg kan kun anbefale at prøve - det er en oplevelse, omend ikke en man sådan lige har lyst til at gentage ;)

Vi havde købt ind så der var en HEL filet til hver deltager i frokosten ... det behøver man ikke skal jeg lige hilse og sige ...

og husk for guds skyld snaps ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2014, 21:10 »
Brækposer er vel også en nyttig ting at have under hver stol.  :D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran