Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 3 forsvundet, 1 forladt  (Læst 6179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
3 forsvundet, 1 forladt
« Dato: 20 Maj , 2014, 17:24 »
Hej,

Ud af 10 rugeæg fik vi 10 kyllinger! Alle på nær en var frisk og sunde. Den ene havde lidt svært ved at gå.
De klækkede i søndags.

I går tog skrukhønen dem ud en tur i gården. Hun lagde sig desværre til at sove i gården - så vi bar hende og alle 10 kyllinger ind i en redekasse om aftenen.

I morges havde hun taget dem ud af reden, og lå i huset. Kunne ikke tælle dem da.

Her til eftermiddag kommer jeg hjem. En ligger og er svag i huset - 6 er under hende ude i gården. 3 er sporløst forsvundet!

Vores høns har adgang til hele haven. Huset er rævesikret og lukket om natten.
Hønsegården er ret smal, så når de andre høns skal fra rede til have er de meget tæt på skrukmoderen. De lader dog til at have god respekt for hende.

Hvad kan der være sket?
Hun ligger som nævnt i gården, så tvivler på at en kat har forvildet sig derind - samt at hun jo nok skulle forsvare sine kyllinger.
Kan hun have efterladt dem i huset da hun gik ud, og de andre høns spist dem - rup og stup?

Jeg håber i kan hjælpe med dette mysterie... Og i at der forhåbentligt ikke forsvinder flere :-/

Mvh Casper

PS: den svage kylling er lagt ind under hende nu så den kan få varmen og en sidste chance.
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 3 forsvundet, 1 forladt
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2014, 18:30 »
Er hønsegården overdækket, evt med net. Krager eller skader er meget hurtige og kan godt lide små kyllinger.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2014, 18:37 »
Hej, den er overdækket med volierenet. Lågen står dog på klem så hønsene kan komme i haven - ville en krage turde bevæge sig derind efter kyllingerne?
Nu hvor de er en dag ældre - er der da større chance for at de kan gemme sig, eller er det en risiko der hører med til at have en skruk med kyllinger?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2014, 18:46 »
Krager er utrolig intelligente, så hvis hønsene kan komme ud, så kan kragerne komme ind.

Jeg tør ikke selv ha kyllinger uden overdækning overhovedet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2014, 18:48 »
Hm ja ok :-/ ser mange billeder af andre der har "løse" skrukker. Hvilke oplevelser har i med det? Er det "hvad der sker" eller noget som ender med at koste os alle vores kyllinger hvis vi ikke får dem spærret inde?

Offline Lisbet H

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2014, 10:08 »
rotter kan jo også tage kyllinger og ællinger, jeg mistede 4 sidste år - jeg troede ikke jeg havde rotter, men tog fejl.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2014, 10:09 »
Hm ja, tænkte godt tanken rotter, men tror nu heller ikke vi har sådanne kræ :-/ de 7 resterende er friske og glade - er spændt på at komme hjem i eftermiddag :-/

Offline Lui

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2014, 12:59 »
Hej  :)

Det er sket hos os, at en kylling har været så lille, at den (da den blev skræmt ) pressede sig gennem hegnet og forsvandt/blev taget ude i haven.
Kan det være tilfældet?

Vi lader som regel skruk og kyller komme ud i haven også og gå frit, men vi venter til de er en uge gamle....eller lidt mere.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2014, 13:02 »
Hej :)

I gården er der volierenet hele vejen rundt - så tvivler på de har klemt sig igennem. Så små kan de nok trods alt ikke blive.
Jeg hælder mest til tanken om at fugle har taget dem.

Vi giver det en chance til - hvis der forsvinder flere må vi bygge et skruk-bur så de kan være helt i sikkerhed.

Tak for mange svar og forslag!!

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2014, 16:41 »
Åh suk - nu er der kun 4 tilbage :'-( 3 mere er forsvundet i løbet af dagen. Hun har haft dem helt ude i haven - men hvad der præcist har taget dem ved jeg ikke :-( øv øv øv

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2014, 17:29 »
Så må du vist få bygget et skrukbur i aften, hvis skrukken skal have lov til at beholde de sidste ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2014, 17:42 »
Ja, er nok den eneste vej. Hvor stort skal et sådant være - og hvor lang tid ville i holde dem "spærret inde"?

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 21 Maj , 2014, 18:41 »
det er højest sandsynligt krager der tager dem. her går skrukken med de små 3-4 dage i et lille indespærre i hønsehuset. derefter kommer de i en indhegning udenfor hønsehuset hvor der ikke er overdækket. jeg har en høne med 7 kyllinger der netop er kommet tilbage til hønsehus og gård (har meget stor indhegning) og går med sine kyllinger fra denne indhegning. kyllingerne er 3 uger.

De blev flyttet da en ny høne overtog kyllinge indhegningen. de har ellers i en uges tid gået i haven sammen med mor nogle timer om dagen. jeg har krager, men de skydes, eller skydes efter når kæresten ser dem om morgenen.  og her tager de heldigvis kun indimellem andeæg. de har aldrig rørt ællingerne/kyllinger jeg har gående. men hænger også sølvpapir op for at skræmme dem lidt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Maj , 2014, 19:10 »
Hej. Er ved at bygge en indhegning til dem som er sikret mod alt.
Er det normalt moderen der beskytter kyllingerne mod krager og lignende, eller er det fordi de er hurtigere efter nogle uger, at de bedre kan være i fred?
Vil jo gerne have dem ud i haven hurtigst muligt - men vil endnu hellere have de overlever :-/