Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor klækker de ikke?  (Læst 11128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline OleB

• Passiv bruger
Hvorfor klækker de ikke?
« Dato: 19 Maj , 2014, 23:49 »
Hej,

Jeg har en mindre flok høns og anskaffede mig for ca 3 måneder siden en lille rugemaskine (JANOEL12) samt en fugtighedsmåler. Jeg læste lidt omkring udrugning og satte temperaturen på ca. 38* (målt inde mellem æggene) og fugtigheden var på omkring 55%
Da jeg nåede dag 18 satte jeg en prop i udluftningen og sprøjtede vand ned i maskinen, med en vandforstøver. Så var luftfugtigheden på omkring 70%, men den faldt så i løbet af dagen og jeg måtte gøre dette morgen og aften for at holde den oppe. Da vi nåede dag 21. kom der ingen kyllinger. 2 af æggene var der en lille stjerne af et næb der næsten var kommet igennem skallen og de 2 andre kom aldrig ud. De resterende 5 æg var ubefrugtede.

Jeg læste så lidt mere på nettet og blev enig med mig selv om, at det var pga. for lav fugtighed de sidste 3 dage. Jeg tætnede så maskinen hvor den lægges sammen og fyldte vand på som beskrevet i brugsanvisningen. Nu viste den 66% og jeg vidste dengang ikke at luftfugtigheden kunne være for høj.. Så jeg kom 9 nye æg i maskinen og da vi nåede dag 18 lukkede jeg for udluftningen og tilførte vand med min vandforstøver (den passer lige ned i udluftningshullet) så nu være luftfugtigheden på omkring 81% (max 83% og min. 78%) og denne gang kom jeg lidt nærmere. Nu var der 3, som havde næbbet igennem skallen, men de kom desværre ikke videre. De sidste 2 kom ikke ud og 4 stk var ikke befrugtede.

Jeg var nu ved at være godt forvirret og læste en del mere. Fandt en udregning på, at ægget skal tabe 2,4% af dets vægt pr. 3. dag. Så 15% total. Lavede så et regneark over hvad de skulle veje og vejede dem så hver 3. dag. For at holde vægten og med de 2,4% i tab skulle fugtigheden ikke meget over 40%. Den var ca. 35% de første 18. dage og så lukkede jeg ventilationshullet og tilførte vand som de andre gange og luftfugtigheden var på omkring de 80%.

Nu kom der så slet ingen tegn på liv! Her til aften har de så været der i 24 dage og besluttede, at slukke og se hvad der var inde i skallen. Inden da kom jeg dem i vand og her flød de alle ovenpå. Inde i 7 ud af 9 æg var der kyllinger. (se vedhæftede)

Hvad er det, som jeg gør forkert? Er det fordi der mangler ilt? (pga. tilstopningen af ventilationshullet)

Håber meget på jeres hjælp.
vh Ole

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hvorfor klækker de ikke?
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2014, 00:09 »
Jeg kender ikke din maskine, men det er næppe heller maskinens skyld, at du ikke har succes med rugningen. ;)

Prøv at køre med 40-45 % fugt de første 18 dage og de sidste 3+ dage med 60-65 %. Fugten de første 18 dage kan godt være lavere uden at det nødvendigvis ødelægger æggene. De sidste 3 dage er 'kritiske'. Her skal fugten helst være nogenlunde konstant og lad endelig være med at åbne maskinen da fugten lynhurtigt forlader maskinen ved åbning.
Selv kortvarigt tab af fugtighed efter at der er stjerner i æggene får hinden i ægget til at udtørre og stivne, så kyllingerne har svært ved at komme igennem den.
Mvh
Erik Andersen

Offline OleB

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2014, 08:53 »
Jeg kender ikke din maskine, men det er næppe heller maskinens skyld, at du ikke har succes med rugningen. ;)

Prøv at køre med 40-45 % fugt de første 18 dage og de sidste 3+ dage med 60-65 %. Fugten de første 18 dage kan godt være lavere uden at det nødvendigvis ødelægger æggene. De sidste 3 dage er 'kritiske'. Her skal fugten helst være nogenlunde konstant og lad endelig være med at åbne maskinen da fugten lynhurtigt forlader maskinen ved åbning.
Selv kortvarigt tab af fugtighed efter at der er stjerner i æggene får hinden i ægget til at udtørre og stivne, så kyllingerne har svært ved at komme igennem den.

Tak for det hurtige svar.

Er også godt klar over, at det må være en fejl 40, men må jo prøve igen.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2014, 05:34 »
Jeg har en maskine magen til.
Jeg er overbevist om, at du kvæler kyllingerne ved at tætne maskinen helt til. Dette er svarende til, at æggenes åndehuller stoppes til! Kontinuerlig forsyning af ilt er en absolut nødvendighed!
Jeg har haft rigtig godt resultat ved sidste rugning med en klækning på 100 %.
Jeg gjorde følgende:
Maskinen startes op (jeg havde kørt en rugning før den) og æggene lægges i vendebakken med 50 ml vand i bunden af maskinen. Temperaturen sættes på 38,2 grader på maskinen, dette giver en tp mellem æggene på 37,8 til 38,2 grader. I hvert tilfælde med min maskine i det lokale den er placeret i.
Hernæst kørte maskinen i fire døgn, hvor jeg foretog 1 lysning.
Tilsatte 50 ml vand igen og lod maskinen køre med en fugtighed på ca 53% indtil dag 7.
Lysning igen, men ingen vand tilsætning. Dette giver en fugtighed på ca 30%. De næste 10 dage holdt fugtigheden sig på 30%.
På dag 18/19 sidste lysning og æggene lægges i klækkebakken.
Dag 20 om morgenen havde flere æg stjerner, her tilsatte jeg så ca 20 ml vand gennem ventilationshullet og observerede at fugten steg til 70 %. Dag 21 var alle æg klækket.
Maskinen er ikke så stor og har lidt svært ved at holde temperaturen, hvis den står i et køligt lokale, hvilket er mit tilfælde. Derfor har jeg kompenseret for dette, ved at hæve temperaturen lidt i maskinen.
Håber du får held med næste rugning.

Offline OleB

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2014, 22:19 »
Hej igen,

Jeg vil bare sige tak for jeres hjælp.

Jeg har i tirsdags fået 8 søde små kyllinger. De spiser, drikker og virker sunde og raske.

Det jeg lavede om denne gang var:

- Droppede vandet i bunden og i stedet satte jeg en lille bøtte ind i maskinen. På denne måde var fugtigheden omkring de 40-45%

- Pillede vendebakken ud og i stedet klippede jeg 3 grydesvampe midt over (på den lange led) og lagde dem rundt i kanten. I stedet for vendebakken vendte jeg dem morgen og aften manuelt.

- Fyldte de æg ned der kunne være (13 stk) som blev nummereret og vejet.

- Efter 8 dage lyste jeg dem og sorterede de ikke-befrugtede fra.

- På dag 18 fyldte jeg vand i bunden og vædede svampene samt fyldte den lille bøtte op. Det gav en luftfugtighed på lidt over 70%

- På dag 20 begyndte de små at klække og da dagen var omme var alle 8 kyllinger kommet ud.

En rigtig god oplevelse.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2014, 23:42 »
Dejligt at høre, tillykke med dem :) Jeg tror nu også, at ilten er dét, der har kvalt dem.. Jeg fik kyllinger under hønemor forleden... Jeg var sikker på, at de skulle gå til, for hønemoren rejste sig helt vildt tit op hver gang, der var et æg, der klækkede (jeg kiggede car 20 gange den dag, de klækkede), dvs der kom rigtig meget luft ind under hende, og de er alle kommer ud...så ilt skal der til :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2014, 22:19 »
Jeg har 31 æg i den store maskine fra Janoel. Jeg er nu på dag 18. Jeg har haft store problemer med at holde fugtigheden stabil de første 18 dage. Har svinget helt ned til 25. F.eks har den stået på 50-55 om morgenen. Enkelte gange når jeg så er kommet fra arbejde ligger den på 25-30!! Så har jeg påfyldt vand så er den steget til 60!! I dag er de taget af venderen men kan kun få fugtigheden op på 68!!!! Har forsøgt at blokere de to øverste . udluftninger. Umiddelbart virker maskinen ikke utæt. Hvad går der galt i forhold til luftfugtigheden?

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2014, 12:12 »
Slet ingen ? Er 68 i fugtighed nok ?

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2014, 14:13 »
68% skal nok gå, pas nu på med det med at blokere udluftningerne :)

Det er svært at holde luftfugtigheden høj med det fantastiske vejr vi har haft, men rugemaskinens placering betyder også en del i den sammenhæng :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2014, 23:13 »
Ja 68% skulle være nok.. Hvordan går det med klækkeriet??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2014, 23:30 »
Der er klækket 9 i dag :-D Jeg er lidt i tvivl, hvor længe må/kan de være i rugemaskinen? De første er klækket omkring middag i dag (dag 20). Men der kan jeg gå længe inden alle er klækket... ??

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Juni , 2014, 08:48 »
Jeg har taget ud når de er godt tørre, lige et hurtigt haps og så lukke maskinen igen ;)
Men mener man siger 48 timer kan de godt vente hvis det er. Det er også individuelt hvor længe de tager om at blive ordentligt tørre.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Juni , 2014, 13:35 »
Jeg ville sige 1-1,5 døgn er ok i maskinen..
Mette

Offline Lars1980

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 Juni , 2014, 14:48 »
Jeg har besluttet at tage ud kl 19 i aften. Så har dem der har siddet længst været inde ca 30 timer. Oppe på 11 og 2-3 på vej ud.

Offline jaller9849

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Juni , 2014, 09:26 »
Jeg læste i en anden tråd at der var en der tog kyllerne fra 1½ døgn efter første klækkede og lod et par af dem der lod til at være nyest klækkede blive i kassen. Det skulle efter sigende stimulere de ikke klækkede til at komme ud. Om det så er rigtigt eller ej ved jeg ikke.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul