Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gud hvor ubehageligt!  (Læst 18946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gud hvor ubehageligt!
« Svar #15 Dato: 21 Maj , 2014, 09:52 »
Jeg slagter mine haner fra ca. 4 måneder og opefter. Og jeg har ingen problemer med sejhed eller andet mystisk...

Jeg lavede faktisk en knap 2 kg. Sumatra hane på ca. 9 måneder som grill kylling den blev fin mør og med sprødt skind. Ok den blev ikke lavet på en halv time på fuld knald.

Så morAnna, et eller andet må du gøre galt siden det mislykkedes med dine Maran og Wyandot haner, for begge disse racer er faktisk slagteracer og "opfundet" længe før hybriderne blev moderne. Og endvidere er det jo trist at folk har sådanne oplevelser og dermed konkludere at sådan er det med racehøns. Så vi må hellere fylde stalden op med industri hybrider.
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2014, 09:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #16 Dato: 21 Maj , 2014, 10:01 »
Jeg har for nylig tilberedt en 10 mdr gammel og 3,3 kg brahma hane. 5 timer og 3 kvarter i ovnen på 110 grader. Det bedste kylling jeg nogensinde har fået.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 21 Maj , 2014, 10:06 »
Men morAnna

Ros til dig for at skrive om dine erfaringer med hybrid slagtekyllingerne. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 Maj , 2014, 15:19 »
hvad var der galt med race hanerne i forhold til slagt?  har selv wyandotter og her roses kødet rigtig meget af dem der har smagt dem (spiser dem ikke selv da jeg er vegetar)

jeg slagter når de er ca 6 måneder. hellere lidt ældre end yngre hvis det er muligt (skal vente på slagteren har tid)

disse slagtehybriderne ville jeg bestemt ikke have. men ja der er jo en del forskel på en hane/kylling der har rendt rundt og brugt musklerne i 6 måneder end en der bare har ligget måske sidste halvdel af sit godt 1 måned lange liv. tilberedningen og kødets konsistens skulle være ret forskellig, og ikke sammenlignelig.

sidstre år slagtede vi 4 maranhaner på hhv 7 og 8 mdr- flotte flotte dyr, slagte renset vægt på 3,3- 3,5. DEn første fik 3 timer på 130 i stegeposen - den var som en sko- sej og ikke til at komme igennem den anden fik en time mere, samme resultat det endte med at de to sidste kunnekun bruges som suppe"høns" derfor vil jeg så gerne prøve noget der kan bruges til reelt kød, og flere  af vores omgangskreds har prøvet  12 ugers kyllinger af hurtigvokset race... derfor  mit køb. Jeg var bare overbevidst om at gode fysiske rammer, masse af plads og  reguleret foder kan gøre det.... som det ser ud til var fejlagtig
høns, ænder, hunde, katte...

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 21 Maj , 2014, 15:28 »
Men morAnna

Ros til dig for at skrive om dine erfaringer med hybrid slagtekyllingerne. /o
tak jeg synes bare at dette skal deles  for hvad køber man så når det koster 25kr og er 1200g? glad kylling? måske i dens maget korte liv har den så spist  drukket skidt og spist og drukket og skidt... så blev den trådt på hvis den ikke kunne rejse sig mere, og så ... slut, måske er det sådan med kun lille procentdel, men sådan er det vel med alle produktionsdyr. Man påregner en vis tab i industrien- det gør man ikke i hobbybrug. Jeg synes bare at det er uhyggeligt hvor hurtigt det går med vækst- det har jeg godt nok ikke regnet med... børnene der ellers er vant til høns og kyllinger her på gården spurgte den anden dag- hvor blev de små gule kyllinger af? tja de blev store! i den fart! de er slet ikke nuttede mere, nu er det bare små høns/haner

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #20 Dato: 21 Maj , 2014, 15:32 »
Jeg synes nu godt at især dværghaner godt kan blive seje i det hvis de bliver for gamle så de kun kan bruges i simreopskrifter eller tarteletter hvis det skal blive godt.

Derfor synes jeg personligt at hanerne helst kun må blive 5 måneder, men 6 kan også lige gå an hvis de skal bruges i det lidt hurtigere køkkenmadlavning.
Dværge bliver som regel hurtigere udvokset end de store racer og dette gør også at hanerne kan blive seje før de store racer. Så derfor vi gerne vil have dem så tidligt vores dværge.

Nogle racer har også mere skruktur i kødet end andre og det er ikke alle der bryder sig om det. Nogle forveksler det så med at være sej selvom de ikke er det, men bare grov struktur i kødet.
Faverolles og Sussex skulle ikke være dette og andre Franske racer skulle også have et fint struktur i kødet. Kunne være du skulle prøve disse eller slagte nogle af dine racehaner lidt før end du plejer for at se om det er mere dig.

Jeg kan personligt bedst lide en hanekylling på 3,5-4 måneder for nej hvor smager de godt på lige det tidspunkt og er så saftige og fine i kødet så jeg godt kan undvære det ekstra de kan nå at sætte inden man normalt slagter dem. Sådan har alle det ikke for nogle er det mere vigtigt at de fylder lidt mere og sådan er vi alle så forskellige.

Tilberedning siger også noget og vi lader gerne vores marinere i ekstra tid eller bruger ekstra væske eller fedtstoft for at kunne behandle dem i den hurtigere madlavning uden at de bliver seje eller tørre. Vi pumper heller ikke vores færdiggjorte kyllinger med vand for at de skal syne af mere som industrigen. Så derfor kan vi godt tilsætte en form for væske og det vil gøre underværker.
En citron uden skal inde i kyllingen eller smør som også kan bruges under skindet eller uden på vil også hjælpe meget så de ikke behøver den helt lange tilberedningstid.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 21 Maj , 2014, 17:03 »
har lige fundet billede af den ene hane før tilberedning... sikke syn... ærgeligt den ikke lod sig smage på ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 21 Maj , 2014, 21:53 »
Den ser mystisk ud, hvad er det brune på skindet og sikke nogle kæmpe lår. Var det Maran og i så fald var de købt hos en privat?

Hvad blev de fodret med?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #23 Dato: 21 Maj , 2014, 22:25 »
Lene, tror du ikke det brune er peber ; )

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 21 Maj , 2014, 23:05 »
Lene, tror du ikke det brune er peber ; )
ha  jo det brune er faktisk urter... tørrede.  hanen er opvokset her på gården ja det var maran... spiste alt det han kunne finde, madrester var der også, og vi har glædet os så meget til de kæmpe lår... som sagt blev det bare umuligt at flå fra hinanden, som gummisål...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 21 Maj , 2014, 23:57 »
DEn første fik 3 timer på 130 i stegeposen - den var som en sko- sej og ikke til at komme igennem den anden fik en time mere, samme resultat det endte med at de to sidste kunnekun bruges som suppe"høns"

Nu er jeg ikke nogen ørn i køkkenet, men jeg ved dog at 130 C er en voldsom varme at udsætte et sådant dyr for. Selvom det er behørigt aflivet.  ;D.

Prøv med en simreopskrift næste gang og jeg lover dig at du vil opleve 'englene synge', som man siger.

Noget kød kræver lang tid ved lav varme for at blive optimalt.

I vores tidligere kantine (vi har af andre grunde flyttet kontor) gjorde køkkenchefen et stort nummer ud af at få det optimale ud af kød som ikke så ofte bruges som kantinemad. Det var feks svinekæber og spoleben fra grise. Disse køddele blev langtidstilberedt. Igangsat om eftermiddagen ved ca 65 C, dagen før de skulle serveres. Og resultatet var noget af det mest delikate man kan tænke sig fra en gris. Bedre end mørbraden.

Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 22 Maj , 2014, 23:18 »
ok jeg mente at 180 er meget og nu hører jeg 130 er for meget? vi stager vores juleænder på 120-130 i 4-5 timer og de plejer at være perfekte(tiden reguleres efter vægten) så derfor håbede vi på perfekt resultat med hanerne...
 vi vil have sprød skind- men kan det ikke lade sig gøre med "hjemmelavede haner"? kan de kun være simre madder eller stegeso tilberedte?
nogle opskrifter?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 22 Maj , 2014, 23:24 »
Jo det kan sikkert sagtens lade sig gøre også med hjemmelavede haner, men de skal så nok slagtes noget yngre.

Jo længere tid de har løbet rundt des flere muskler udvikler de, og det er det der gør dem seje ved for høj tilberedningstemperatur.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 23 Maj , 2014, 07:15 »
Jeg lavede faktisk en knap 2 kg. Sumatra hane på ca. 9 måneder som grill kylling den blev fin mør og med sprødt skind. Ok den blev ikke lavet på en halv time på fuld knald.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Ytte

• Passiv bruger
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
« Svar #29 Dato: 24 Maj , 2014, 22:37 »
Hvor er det godt med disse betragtninger, både de overvejelser vedr. industrihønsene og måden at tilberede slagtekyllinger på. Jeg har Australorps og slagter høns og haner. Har stegt i gryde, syntes ikke det var godt nok Og næste gang brugte jeg stegepose (stor) smed diverse
grøntsager og krydderier derned samt ca 2 del vand. Lukkede posen med lille åbning, satte dyret i ovnen på 150 grader i 3 timer og ud kom det mest vidunderlige saftige kød, suppen blev til en fantastisk sovs, spiste den med kartofler og agurkesalat...vi taler om den hane endnu..det var lækkert. Foretrækker stegeposer fremfor gammeldags gryde. Vedr juleand steges på samme måde blot ved 120 gr og hele eftermiddagen. Syntes blot jeg ville dele min erfaring :-) Hønsefanhilsen fra Ytte
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)