Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gud hvor ubehageligt!  (Læst 18925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
Gud hvor ubehageligt!
« Dato: 19 Maj , 2014, 22:39 »
For 14 dage siden fik vi daggamle slagtekyllinger, fordi vi vil prøve at smage sådan krabat der går ude i det fri, har et godt liv og samtidig ikke er alt for sej fordi den er for gammel.... Som vi indtil nu var uheldige med overskudshaner fra både maraner og wyandotter.
Banditterne vokser sig store, meget hurtigt , alt for hurtigt i forholdet til hvad vi har prøvet med andet fjærkræ... Nu lidt over 14 dage har de fået fjer på både ryggen og vinger, meget store fødder og kraftige ben... Og dog så kraftige kan de ikke være siden en af dem allerede nu ligger ned og ikke kan komme op og stå! Gud hvor ubehageligt. Har den forædt sig? Mad får de doseret 2x dagligt, så de tvinges til at fise rundt og lede efter noget rundt omkring, så motion får de. De ligner forklædte labradorer! Så snart jeg nærmer mig  render de rundt og napper i skoene fordi de vil have mad, mad og atter mad... Uuuh, det er bare så trist med den lille bandit , om den lader livet? Aner det ikke skal jeg se tiden an eller er det dyrplageri? Jeg ved det forekommer i industri men måske er det mig der ikke kan passe dem ordentlig? Nogle input?  Det er så trist!  :'(:'(
høns, ænder, hunde, katte...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Gud hvor ubehageligt!
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2014, 22:53 »
Mad får de doseret 2x dagligt, så de tvinges til at fise rundt og lede efter noget rundt omkring, så motion får de.

Nu ved jeg ikke hvor meget de 2 daglige doseringer består af, men måske du skulle prøve i en kort periode at skære lidt ned i doseringen. Det tvinger dem til selv at søge mere efter fødeemner. Naturligvis skal de ikke sultes, så det er en balance du selv må prøve dig frem til.
Mvh
Erik Andersen

Offline Liv På Landet

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2014, 23:32 »
Jeg har læst mig til, at de, fordi de vokser så eksplosivt, skal have store mængder protein, dvs voksefoder - så der er reelt også den mulighed at de får for lidt mad med protein. Held og lykke Rie

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2014, 07:43 »
Det er ikke nødvendigvis din skyld. Du har sørget for at kyllingerne skulle arbejde for føden. Men de er desværre fremavlet til at vokse så hurtigt, og så er det at benene ikke altid kan følge med. Der kan senere komme problemer med at de indre organer heller ikke kan følge med i den eksplosive vækst. Men industrien kan åbenbart godt leve med det spild der er af dyr der knækker sammen i benene eller dør af hjertestop m.m.
Men du kan da prøve at følge rådet om lidt mere proteinholdigt foder og mere motion.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2014, 10:28 »
Maran og Wyandot er da to fine kødracer. Jeg har selv Maran og har ikke oplevet at de er seje osv. Men de kan selvfølgelig ikke blive møre på en halv time på fuld knald som en industri papkylling kan. Jeg slagter alle mine racer og de er alle fine at spise.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Gud hvor ubehageligt!
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2014, 10:30 »
Industri slagte hybriderne er lavet at æde i døgndrift. Så de kan slagtes efter 35 dage. Og hvis man har så stor en ædelyst, så må det være frygteligt at sulte eller ?? Forøvrigt så bliver deres fædrene ophav i industrien sultet, for ellers bliver de for tunge til at kunne befrugte hønerne.
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2014, 12:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2014, 16:46 »
Jeg har nu været i foderstof og købt noget proteinholdigt foder til smågrise... Mon det er nok det ment manden i butikken.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2014, 18:58 »
Tja. Jeg kan kun sige at der aldrig kommer den slags kræ her i huset. Jeg synes mine hanekyllinger smager glimrende, så jeg vil ikke døje med sådan en gang hybrider. Heller ikke æglæggerne for den sags skyld. Jeg mener de kommer af en slags grådighed efter hurtigt kød eller mange æg til industrien, der samtidig skider højt og flot på dyrenes helbred, og det behøver vi som private ikke at støtte.
Men når man nu har købt dem, så må man jo prøve at gøre det bedste man kan for at de får et ordentligt liv så længe det varer. Jeg synes du gør alt hvad du kan for dine kyllinger, og hatten af for det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2014, 19:13 »
Mangan hjælper med optagelsen af kalk til knoglerne. Så kunne være du også skulle have noget af det til dem så du er sikker på knoglerne optager nok kalk og dermed ikke bliver mere skrøbelige end de er i forvejen pga. vægten.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2014, 21:40 »
Frank, Så måske de skal have et tilskud af foderkridt og mangan drysset over foderet? (Bare en tanke)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2014, 21:42 »
Ja det var det jeg tænkte måske også kunne hjælpe.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2014, 22:33 »
Jeg kan ikke se på det mere. Den kan ikke komme op for at spise eller drikke.  :'(  her stopper  dens liv. så trist! Mine wyandotter der er nu 8 uger gamle de render rundt, nyder solen tager sandbad og er noget mindre end kødkyllinger. Kødkyllinger laver ikke meget andet end ...spiser og drikker, og spiser igen hvis de finder noget.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2014, 22:50 »
Kødkyllinger laver ikke meget andet end ...spiser og drikker, og spiser igen hvis de finder noget.

Det er der problemet er - der burde komme noget ud i den anden ende også. Så tror da pokker de bliver så tunge.  ;D ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2014, 23:22 »
hvad var der galt med race hanerne i forhold til slagt?  har selv wyandotter og her roses kødet rigtig meget af dem der har smagt dem (spiser dem ikke selv da jeg er vegetar)

jeg slagter når de er ca 6 måneder. hellere lidt ældre end yngre hvis det er muligt (skal vente på slagteren har tid)

disse slagtehybriderne ville jeg bestemt ikke have. men ja der er jo en del forskel på en hane/kylling der har rendt rundt og brugt musklerne i 6 måneder end en der bare har ligget måske sidste halvdel af sit godt 1 måned lange liv. tilberedningen og kødets konsistens skulle være ret forskellig, og ikke sammenlignelig.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2014, 23:37 »
hvad var der galt med race hanerne i forhold til slagt? 

Der er ikke noget galt med race hanerne ift slagt!
Men der er noget der skal tages i betragtning ift tilberedning.

Pap-kyllinger (de som sælges i 'metervare' i supermarkederne til næsten ingen penge), kan tilberedes som lørdagskylling eller ved hurtig tilberedningen på grillen.

Gør man det samme med en race hane, som er slagtet i 10-12 måneders alderen (det er den alder mine typisk har når jeg slagter), så vil man få en meget kedelig madoplevelse. Hanen vil være tør og sej, og svær at tygge.

Race haner, hvis de ikke er slagtet MEGET unge, bør langtidstilberedes. Simreopskrifter. Coq au Vin er et glimrende forslag.

Vil man hurtig tilberedning af et nemt måltid med kylling, skal man hellere købe en supermarkedskylling til formålet, end at 'ødelægge' en kylling af egen avl.
Mvh
Erik Andersen