Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rævesikring af Hønsehuset  (Læst 8883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline splitbus

• Passiv bruger
Rævesikring af Hønsehuset
« Dato: 14 Maj , 2014, 22:38 »
Hej Alle Sammen

Er helt ny her på forummet.
Vi planlægger at flytte i hus med have (byzone) og derfor er det jo oplagt at få lidt høns.
Er ikke de store have bruger så en større del kan sagtens indgå som dyrehold. Dermed ikke sagt vi ikke kommer til at nyde haven, men vi er mere til vilde haver :)
.
Kan man ikke grave en rende omkring hønsegården (f.eks 50 cm ned) og i denne ligge et fint masket net for at forhindre ræven i at komme ind ?
.
Vi vil meget gerne have nogle smukke høns, ikke nødvendigvis de bedst æglæggende, men bare smukke. Nogle gode råd ?
.
Hvilken æglæggende høns er værd at satse på ?
.
Kan man ha forskellige typer fugle gående sammen, f.eks fasaner, ænder osv ?
.
Kan man ha andre dyr gående sammen med hønsene feks "dværg grise" (skal kunne spises :) ) ?
.
Det var lidt, til at starte på :)

Hyg Jer og GOD SOMMER når den snart dukker op :)

/lars

Offline splitbus

• Passiv bruger
Sv: Rævesikring af Hønsehuset
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2014, 23:05 »
eller kan bare fylde renden med sten ?
Hvor store skal de være for at ræven giver op ?

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2014, 07:04 »
Hej Lars, til lykke med beslutningen og velkommen til.

Du er det rigtige sted - hvis du bruger søgefunktionen med f eks "sikring", "hønsehus", "hegn", "ræv" osv. får du en mængde indlæg.

Jeg har lavet et ydre perimeter med det billige rionet fra jem & fix i hækken, gravet lidt ned (så skal Mikkel under hækken og nettet) suppleret med et finere net forneden, for de 15x15 cm masker i rionettet kan han let komme igennem. Desuden har vi en totalsikret hønsegård på godt 20 kvm med volierenet på alle sider og foroven - langs jorden er der nedgravet cementplader (i dag havde jeg nok lagt noget finmasket rionet eller fliser oven på jorden eller evt lige under græsset, det er nemmere).
Haven er dermed ret godt indhegnet, og gården er helsikret - så vi kan lade dem gå ubevogtet, hvis vi f.eks. ikke er hjemme en weekend.
Det var kun én måde at at gøre det - du vil finde talrige forskellige løsninger, også med elhegn, afhængig af hvor 'sart' du er med dine høns og risikoen for angreb fra kat, hund, mår, ræv - og langfingrede mennesker (man kan blive helt paranoid) ;D

Dernæst vil jeg anbefale dig at få fat i Den Store Hønsebog af Jørgen Liljensøe, på biblioteket. Der er bl.a. masser af store flotte billeder og beskrivelser af hønseracer.

0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Nancke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2014, 08:39 »
Jeg har lige lavet hønsehus og hønsegård og har dermed været igennem alt det du spørger om.
Vi gravede 20-30 cm ned i hønsegården og lagde voilierenet ned så vi dermed har net hele vejen rundt (Sidder,bund og top.) Jeg vil anbefale Voilierenettet fra jem og fix, de har et der er 1,2mm i tråden. Det holder til lidt mere.
Hvad høns angår, vil jeg anbefale Isa Warren hvis du bare vil have hyggehøns der laver æg.
Der er mange der er vældig glade for dem incl os selv. Vi har haft vores i lidt over en uge og de er allerede meget tillidsfulde.
Jeg har vedhæftet et billede af det næsten færdige hønse setup

Offline splitbus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2014, 14:58 »
Har hørt det kan være lidt problematisk med hønse net i jorden i gården, da der skal graves lidt der inden indimellem ?

Tror jeg vil gå efter af grave en rende og ligge en flise ned.
Hvor dybt graver mikkel ræv, mener skal det være være fortovsflise eller kan mindre gøre det ?
Der er nogen der taler om at ligge fliser rundt langs hegnet. Er det virkelig nok. Er mikkel ræv så doven at han ikke kan finde på at grave 50 cm fra hegnet ?

Vi vil gerne ha et par høns, vi er sikre på kan levere æg til den største del af vores behov ellers skal det også være "smukke" høns og små høns og "skægge" høns og måske senere nogle fugle (så nettet skal være fint masket fra start).
Kunne forestille det mig at det er ligeså terapeutisk at studere hønsene som det er at kigge på akvarie :)

Jeg vil straks bestille hønsebogen eller finde den brugt

Offline splitbus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2014, 20:40 »
Er der slet inge kommentarer :( ?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2014, 20:54 »
Jeg har gravet net ca 30-40 cm ned og lagt en række fliser rundt om hønsegårdene. Det har indtil videre holdt ræven væk. Hegnet er ca. 2 meter højt, for ræve kan springe meget højt selv med en fed høne i gabet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2014, 22:29 »

Vi vil gerne ha et par høns, vi er sikre på kan levere æg til den største del af vores behov ellers skal det også være "smukke" høns og små høns og "skægge" høns og måske senere nogle fugle (så nettet skal være fint masket fra start).
Kunne forestille det mig at det er ligeså terapeutisk at studere hønsene som det er at kigge på akvarie :)

Jeg vil ikke anbefale at holde burfugle sammen med høns, hvis du har planer om opdræt af fuglene. Hønsene vil sandsynligvis slagte nyudfløjne unger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2014, 22:48 »
Kan man ha forskellige typer fugle gående sammen, f.eks fasaner, ænder osv ?

Velkommen til Forum.

Man kan godt have feks høns og ænder gående sammen men i Danmark er dette faktisk forbudt. Høns og svømmefugle skal holdes adskilt. Forbudet stammer tilbage fra det år hvor vi alle døde af fugleinfluenza.  ;D
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2014, 23:47 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen