Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne død under rugning  (Læst 5113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline McK

• Passiv bruger
Høne død under rugning
« Dato: 14 Maj , 2014, 12:42 »
Hej alle

En af mine sussex blev skruk, men det tog over en uge inden vi (som nye hønseejere) fandt ud af det. Men jeg fik fluks fat i 12 æg til den og hun fik sit eget indelukke. Hun var ikke af reden ret ofte, men jeg kunne se der forsvandt korn, vand og der var afføring, så noget skete der. Jeg kiggede til hende med 2-3 dages mellemrum (det var ikke let at komme ind til hende) og alt så ud til at gå fint.

Efter 19 dage på reden kigger jeg igen til hønemor, men nu ligger hovedet ned og øjnene er lukket. Jeg kan mærke hønemor er kold og kan se der er lidt utøj under hende. Hun har tydeligvis været død i lidt tid.

Jeg er dog nysgerrig efter om der kunne være liv i æggene eller i hvert fald om der var sket noget.
Der var ganske rigtigt kyllinger i alle æg, men de var døde alle sammen med hønemor, suk.

Jeg har ingen anelse af hvorfor hun er død - måske nogle her på forum har et bud?

Hun har haft et indelukke på ca. 2.5 kvm, hvor hendes redekasse stod på jorden under hønsehuset (der er ca. 50 cm over jorden), men kassen var dog bag plader og pap, så der burde ikke være træk.

Alle input søger med kyshånd, for jeg vil gerne lære til næste gang, så vi faktisk kan få kyllinger...

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Sv: Høne død under rugning
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2014, 14:06 »
Hvilke slags utøj havde hun?
Hvis det er blodmider er det muligt at det er dem der har tappet hendes krafter. Så du må få ryddet dem væk før du lader en anden skrukke.
Lus kan også stresse en høne frygteligt når det kribler og krabler
når hun er nødt til at blive på hendes æg.
Mit råd vil være; udryd utøjet og sørg for en god foderstand på dyrene og prøv igen.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2014, 15:13 »
Lus dræner -lige så hurtigt som mider- hønen, så den dør, og en skrukhøne som ligger stille og producere en masse dejlig varme er et ideelt sted for utøj - derfor er det vigtigt, at man ser sine skrukker efter et par gange under den periode de ligger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2014, 15:18 »
Jeg vil lige tilføje at det faktisk er lovpligtigt (og en meget god idé) at tilse sine dyr min 1 gang i døgnet. Det kunne jo være du kunne ha opfanget, at hun var sløj inden det gik så galt.

Bedre held næste gang :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2014, 17:08 »
Ja, det er helt korrekt at man skal tilse sine dyr mindst en gang i døgnet, men det med at se om en skruk er sløv er nu vist nærmest umuligt... De er jo sløve og ligger bare der.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2014, 17:27 »
Jeg synes nu ikke mine er sløve. De puster sig op når jeg nærmer mig og nogen af dem kommer med en advarende lyd. Men ja det kan sikkert godt være sværere at se på en høne om den er sløj, når den ligger skruk.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2014, 18:00 »
Min nylige skruk var nu heller ikke synderlig sløv at se på - der var i hvert fald god kontakt til denne verden, når jeg kiggede til hende eller endnu værre...stak en hånd ned til hende - var jeg overhovedet i tvivl om hendes tilstand, kunne jeg observere hende på hendes daglige spise/strække sig ture - her lignede hun og opførte sig som en oppustet kalkun på speed
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline McK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2014, 20:49 »
Tak for jeres input.

Efter lidt dialog med fruen, kom vi frem til, at jeg faktisk så til hende dagen før. Nuvel, sket er sket.

Læren af denne oplevelse er uanset, at hvis jeg skulle få skrukhøne igen med rugeæg, så skal hun placeres hvor jeg nemt har adgang til hende.

Utøjet under den døde høne var lidt myrer samt små dyr, der nærmest ligner fluer. Dem har jeg også oven på hønsemøg, så tænker det er normalt?

Nogle med gode råd til hvad der kunne være en god redekasse til en skruk? Jeg havde en årstidskasse med sand i bunden og halm rundt i kanten.