Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger snart udruget!  (Læst 5158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janinna

• Bruger
kyllinger snart udruget!
« Dato: 21 April , 2014, 07:25 »
hej prøver lige her, da der ikke er kommet noget svar på min anden tråd,

skal kyllinger bare holdes fra at komme ud, i den første uge?

må de godt gå sammen med de andre høns?

hvor stort område skal de have, indtil de kan komme ud?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: kyllinger snart udruget!
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 07:42 »
Jeg så godt din anden tråd i går

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=38481.0

men valgte ikke at svare, da jeg også står foran at skulle have min første skruk med kyllinger, men jeg synes, at din indhegning på 1,1 m. x 0,6 m. er lige lovlig lille til skruk og kyllinger i den første tid.

Æblekassen kan kyllingerne ikke komme op af, så her må du enten vende kassen en omgang eller finde en anden løsning, når kyllingerne kommer.

Da jeg ikke selv har erfaring, kan jeg kun fortælle, hvordan mine planer er.
Min skruk har et skrukhus og ca. 6 kvm af en overdækket hønsegård, som de øvrige høns alligevel sjældent går i, da de altid er i haven om dagen

Når kyllingerne kommer, vil den lille flok + skrukken sikkert have nok i den indhegning, jeg har tildelt, hvor der så er mad og vand. Halmen i gården bliver fjernet og udskiftet med ny jord, lidt græs og strøelse. MEN hvis skrukken vil ud i haven, hvilket hun jo er vant til også her i sin skrukeriode, hvor hun ikke vil nøjes med at være på daglig tur i indhegningen, så vil jeg lave en haveindhegning med en rulle kyllingetråd og en stak tentorpæle. Det er også min plan, at jeg vil prøve at sætte kyllinger og skruk sammen med de øvrige høns - under overvågning - måske går det godt, men der er mange eksempler på det modsatte, så jeg tror simpelthen man bliver nødt til at gøre sine egne erfaringer her. Vil de øvrige høns ikke acceptere kyllingerne og kan skrukken ikke sætte sig i respekt og forsvare dem, så skal der vel kun halve minutter til, før de små bliver kanøflet og i værste fald slået ihjel.

Jeg håber, du får nogle gode råd og at kyllingerne får en god start på livet /o
« Senest Redigeret: 21 April , 2014, 08:48 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline janinna

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2014, 14:57 »
hej tak for svaret, tro også hvis jeg får en skrukhøne igen, jeg vil prøve et samme.

men har et andet problem også:-)

min høne har ligget på 7 æg, det første klækkede i går morges( søndag den 27-04 ) , der er stadig kun klækket et æg:-),  og det ser ikke ud til at nogen af de andre er revnet,

vil det sige hun kun får en kylling?

og hvor længe skal vi lade hønen ligge på de  restede æg, eller går hun bare når hun ikke vil mere, og vi har ingen mulighed for at ruge resten ud.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 28 April , 2014, 16:31 »
I skal lade skrukken selv bestemme farten i i hvert fald 48 timer - så lang tid har kyllingen madkasse med fra ægget til - har I ikke en rugemaskine til at give de sidste æg en chance i, så er der nok ikke meget at gøre
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline janinna

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2014, 16:58 »
den ene kylling hun har udruget, har hun haft med til foderfadet. hun lå næsten ovenpå det, og så kunne vi høre den lille pippe, nede under hende

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 28 April , 2014, 17:01 »
den ene kylling hun har udruget, har hun haft med til foderfadet. hun lå næsten ovenpå det, og så kunne vi høre den lille pippe, nede under hende

Det er sikkert en god mor, som sørger for at den helt nye kylling ikke bliver kold. Jeg er sikker på, at hun ikke maser den lille, men blot passer godt på den /o

Har du lyst de øvrige æg?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline janinna

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 April , 2014, 17:13 »
nej, troede vi ikke var nødvendigt, da vi har læst flere steder, at hønen selv skubber de ubefrugtede æg væk:-(( nok en fejl fra os.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 28 April , 2014, 17:18 »
Hm - jeg vil nok lade æggene ligge til i morgen og så tage den derfra. Skrukken går nok snart ind med kyllingen og det er pænt lunt i vejret, så der er jo en chance endnu. Hvis der så kommer stjerner og revner i de øvrige æg i morgen, når skrukken er gået ud med sine kylle, så kan I prøve at tage de klækkende æg ind i en kasse med et tæppe og en varmepude eller en lampe over og så forsigtig bruge en forstøver til fugtning af æggene. Der er adskillige eksempler på, at det kan lade sig gøre. Kyllingerne kan så komme ud under skrukken ved aftentid, når der er blevet ro i skrukhuset
Med venlig hilsen
Helle Kjelst