Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kødhøns  (Læst 6281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susorp

• Passiv bruger
  • Jeg er en entusiastisk amatør
Kødhøns
« Dato: 04 April , 2014, 18:01 »
Jeg har hørt, at der inden for høns til slagtning findes et alternativ til Plymouth Rock (i kødudgaven) - som ikke får problemer med bentøjet.
Jeg ved godt at New Hampshire, Orpington m. fl. også er egnede til slagtning, men jeg søger en ren kød-/slagterace.
Er der nogen der har bud på hvad jeg skal gå efter?
På forhånd tak!
Mvh
Frank
FWT

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kødhøns
« Svar #1 Dato: 04 April , 2014, 18:17 »
La bresse :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 April , 2014, 19:37 »
Jeg kan selvfølgelig kun give Tanja ret, og jeg kan give dig mulighed for at prøve det. Men, - a bor jo æ li ve æ dar.
Hilsen
Peter

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 April , 2014, 19:57 »
Af disse slagte/ industri/vokse hurtigt typer slagtekyllinger findes der flere forskellige..de hedder alle sammen noget forskelligt, vidst nok et nummer og nogle bogstaver, jeg havde selv nogen forrige år. De kaldes blot Plymouth Rocker fra gammel tid af, men har egentlig ikke noget med den race at gøre som sådan.. Industrien udvikler hele tiden på de forskellige 'plymorokker', som vi kalder dem, og forsøger at avle problemerne ud af dyrene,og jeg har haft dem flere gamge og aldrig haft benproblemer :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 April , 2014, 22:08 »
har netop læst om denne hybrid på facebook. den hedder Ross og et nr som jeg ikke husker.   ;D skulle vokse langsommere og have stærkere ben (hvis man kan kalde 30-40 dage for langsomt  :o før de når slagtealderen) end plymouth rock. flere private har eller prøver dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 05 April , 2014, 00:29 »
Jeg ved godt at New Hampshire, Orpington m. fl. også er egnede til slagtning, men jeg søger en ren kød-/slagterace.
Er der nogen der har bud på hvad jeg skal gå efter?

Det er jo helt klart at du søger et 'industridyr'.
Hvad du synes det skal hedde er nærmest underordnet. Det vil være konstrueret til at nå slagtevægt i en meget tidlig alder og vil, alt efter de forhold du giver det, ikke have det godt med bentøjet, da tilvæksten er unaturligt hurtig.

Kunne du evt overveje noget racefjerkræ, som feks New Hampshire, og så væbne dig med tålmodighed. Denne, og andre racer, vil kræve en noget længere tilvækstperiode, men vil så til gengæld belønne dig med et produkt der er helt i top kvalitetsmæssigt.
Ikke noget med kornfed, utiltalende, umuskuløs og 'slatten' lørdagskylling.

Men det er jo også en smagssag. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 April , 2014, 08:11 »
har netop læst om denne hybrid på facebook. den hedder Ross og et nr som jeg ikke husker.   ;D skulle vokse langsommere og have stærkere ben (hvis man kan kalde 30-40 dage for langsomt  :o før de når slagtealderen) end plymouth rock. flere private har eller prøver dem.

Det var dét mine hed sidste år..Aviagen Ross.. :) mine havde absolut ingen problemer med bentøj, og kødet var godt, hvis man endelig skal kaste sig over industriprodukterne!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 05 April , 2014, 09:30 »
Til at starte med, så kan alle racer vel egentlig slagtes, dog måske lige med undtagelse af visse kamphøns.
Og rigtig mange racer er også avlet i tidernes morgen ud fra at kunne bruges enten til mange æg eller slagt eller endda begge dele.

Men SÅ skulle industrien i 60'erne optimeres og dyrene desværre også og hybriderne begyndte deres indtog, for høns skulle enten sprøjte ud med æg eller vokse usandsynligt hurtigt. Det var så lige meget med selve dyrene og trivsel, idet de kun er engangs produkter, som bliver aflivet/slagtet, når formålet er slut med dem.
Og det er penge som styrer "showet".

Men folk vil jo gerne have (selvom om alt også skal være så naturligt, som muligt) disse dyr, for fjerkræ skal helst yde optimalt hos de fleste, mange æg og hurtig vækst og dette helst så billigt som muligt også.
Dog tvivler jeg på at selv den bedste hybrid æglægger lægger 365 æg om året hos en privat eller at man kan fodre en slagte kylling op på 35 dage som privat.

Men alt andet lige er det så op til folk selv hvad de vil have.

Men tilbage til spørgsmålet.

Af racer, synes jeg at f.eks. Maran og Amrock har en god tilvækst, disse to racer har jeg selv eller har haft. Men der er jo mange flere racer, som er gode.

Men alt andet lige så skal slagtekyllinger have masser af ordentligt foder, for overhovedet at blive til noget og især slagtehybriderne æder som svin.
« Senest Redigeret: 05 April , 2014, 09:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 05 April , 2014, 10:12 »
Ross er et firmanavn... Og de laver virkelig mange forskellige slags hurtigt-voksende kyllinger. Du skal have nummer-betegnelsen med hvis det skal give mening.

Den eneste langsomt-voksende (max. 35 g/dag) som er godkendt til økologisk produktion i Danmark er JA 757 fra det franske firma Hubbard. De sælges af Topæg http://www.topaeg.dk/HOME
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi