Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hønseejer-Wyandotter-ingen æg-muligvis æggespiser-blød skal-hjælp!  (Læst 5305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline libm

• Passiv bruger
Hej,

Forrige fredag fik vi 4 fine wyandotter, to fra sidste år (efterfølgende kaldet "de små"), en hønemor med to nyklækkede kyllinger (åh, de er søde) og moderen til de to fra sidste år (efterfølgende kaldet "den brune").

I starten virkede det som om de lagde æg sådan lidt tilfældigt, men ca. hver anden - tredje dag, men nu får vi nærmest inden æg! :-[

Den ene af de små lagde (da vi fik æg) en meget blød skal, hvorfor der gik et æg eller to i stykker i hønsehuset. Måske dette har givet smag for æggespiseri, for i forgårs fangede jeg den brune spise et æg (tror det var fra den selv - da ægget var større end de andre) og det er det sidste æg jeg har set - tjekker ellers meget ofte.

Den første uges tid var de kun i hønsehuset, i weekenden fik vi lavet hønsegård - så nu er de ude fra kl. 7:00 til de selv går ind igen.

De får skaller (dog gik de 4-5 dage uden), komplet hønsefoder fra Mølleren, frisk vand, og dagligt grønt.

De virker glade og tilpasse - men hvorfor får vi ingen æg? Bliver de spist? (uden at efterlade spor). Har flytningen stressede dem? Mangler de noget i fodret? Er det fordi de ingen hane har? Skal jeg prøve med snyde æg? Lave en forsvindingskasse? Andet?

Og lige en sidste ting; lægger hønemor æg når hun har små kyllinger?

På forhånd tak!  ;D

Offline Helle K.

• Administrator
Velkommen på forum, Line - godt du fandt herind ;)

Først vil jeg sige tillykke med dine nye høns og så tror jeg, at du skal se tiden lidt an.

Når høns flytter er det ganske normalt, at der bliver et stop i æglægningen - at de så har lagt æg til jer i den første tid betyder bare, at det var æg, som allerede var i "produktion" - og et vindæg (æg uden eller med meget blød skal) kan godt skyldes stress.

Jeg tror ikke, at du kan konkludere at du har en eller flere æggespisere. Hvis der er lagt et æg uden skal eller et æg er gået i stykker, så er det naturligt at hønerne vil spise det, men det er langt fra sikkert, at det vil føre til fremtidig ægspiseri.

Jeg har haft høns i en del år, og de har altid fået de skadede æg eller vindæg og det har aldrig ført til, at de har fået smag for selv at hakke hul i nylagte æg.

Der kan sagtens gå nogle uger, inden dine høner bliver stabile i æglægningen igen, og i den tid kunne du godt give dem et ekstra proteintilskud f. eks. i form af kød. Mangel på protein er en af de ting, som kan føre til ægspiseri og fjerpilleri.

Så mit råd er - glæd dig over dine nye fjer og se tiden lidt an - æggene skal nok komme og sikkert uden problemer med, at hønerne selv spiser dem efterfølgende.

...og nej - en skruk med små kyllinger lægger ikke æg - og en hane i flokken har ingen indflydelse på, hvor mange æg der bliver lagt.
« Senest Redigeret: 02 April , 2014, 10:05 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline libm

• Passiv bruger
1000 tak for svar! - et svar jeg er virkelig glad for  ;)

Jeg ser tiden an!

Hele familien nyder de nye familiemedlemmer - de er så hyggeligt at have dem gående i hønsegården i haven  /o

Offline libm

• Passiv bruger
Hov - lige en ting til.  ;)

Er der noget som høns ikke kan tåle? Altså fra haven eller køkkenet.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Det siges at de ikke kan tåle avocado. (Mine har nu spist det før jeg hørte om det, og de overlevede nu i fin stil, men der er jo ingen grund til at fodre med noget der er skidt for dem). I haven spiser de ikke noget de ikke kan tåle. Det finder de helt selv ud af.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline libm

• Passiv bruger
Og så var der to flotte æg til os, da vi kom hjem!  ;D godt nok ikke i redekassen, men dog inde i hønsehuset..

Offline Helle K.

• Administrator
Og så var der to flotte æg til os, da vi kom hjem!  ;D godt nok ikke i redekassen, men dog inde i hønsehuset..

Shhh....dine høner har sikkert læst med her på forum ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Jeg har rigtig gode erfaringer med at lægge kunstige æg i redekasserne, for at få hønerne til at lægge deres æg der :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Jeg har rigtig gode erfaringer med at lægge kunstige æg i redekasserne, for at få hønerne til at lægge deres æg der :)

Pas på med det - Så ender hun jo med at have skrukke høns i stedet for æglæggende høns  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk