Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg?  (Læst 18104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
Ingen æg?
« Dato: 31 Marts , 2014, 20:01 »
Min far og jeg har fem høns. Hans er to hvide hybrider, som jeg har glemt navnet på og mine er tre silker.

Problemet er de to hvide, som de seneste uger ikke har lagt æg. De ser ellers ud til at trives. I begyndelsen af vinteren fældede de begge og stoppede med at lægge æg en tid, men de kom i gang igen ved nytårstid, mener jeg. Der har været et par æg uden skal. Jeg har læst om æggenød, men ingen af dem lader til at have ubehag og det ville vel også være temmelig tilfældigt, hvis det skulle ske for dem begge samtidig? De har adgang til skaller, så de burde heller ikke mangle kalk og de er ude fra ca kl 6 til de selv går ind, så lyset burde jo også være i orden. Kan det allerede være alder? De skulle være knap et år, da han købte dem i efteråret, så nu er de vel ca halvandet år.

De har nøjagtig samme forhold som silkerne, der er lidt yngre og først begyndte at lægge æg for et par måneder siden. De lægger til gengæld mange æg. To af dem har haft et par dage, hvor vi troede, de var skruk, men så har de rejst sig igen.

De er de hvide, der bestemmer i flokken, men der er ikke kampe imellem dem eller noget.

Det var mange oplysninger :), jeg håber, nogen har et gæt på, hvad der er galt

Offline anneke

• Bruger
Sv: Ingen æg?
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2014, 21:15 »
Hvor meget ude kan de komme fra kl. 6? Kan de have en ny rede  et nyt sted. Det er lidt usandsynlig at de begge stopper med at lægge æg på en gang, men hvis den ene har fundet et nyt sted til hendes æg så kan de godt lægge æg der begge to.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2014, 21:26 »
Altså du tænker på, om de lægger æggene et sted, vi ikke opdager? De har en forholdsvis stor gård, jeg ved ikke lige målene på den, men der er ikke rigtig gemmesteder. Lidt buske uden blade og en overdækning, men vi er derinde hver dag og ordne mad og vand og har også kigget under huset, hvor man ikke lige går

Offline anneke

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2014, 21:38 »
Så er det nok ikke det. Hvad fodrer du med, udover skaller? Får de protein nok? Er de måske for fede?
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2014, 21:45 »
Hmmm jeg ved ikke lige, hvordan man ser, om en høne er fed. De ser ikke større ud, end de hele tiden har gjort, også mens de lagde masser af æg. De får nogle piller og så lidt rester alt efter hvad der er. Hvordan finder jeg ud af, om de er fede?

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2014, 21:46 »
Jeg synes faktisk, silkerne ser federe ud end de andre, men de har selvfølgelig også kortere ben og jeg har haft dem fra kyllinger, så sammenlignet med dengang, er de naturligvis blevet noget større :)

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2014, 22:22 »
jeg tvivler på at hybriderne kan blive for fede. hos min veninde spiser de en del mere end racehønsene. især æglægningspillerne er de vilde med og mener ikke hun giver andet end æglægningstilskud og hvede til dem. hvor race og blandings hønsene også får byg.

og hybriderne ligger så også rigtig mange æg, så de skal også omsætte meget foder.

de burde ikke være stoppet æglægning pga alder, men måske gået lidt ned ad pakke.
eneste bud som andre også nævner er at de ikke får protein nok, når de ikke ligger ægene andre steder.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2014, 22:23 »
Jeg har nogenlunde samme historie fra forrige år.. Min nabo fik to unge hybrider, hvid Lohmann. De gik igang med æglægning og lavede kæææmpe æg.. Efter kun 1,5 måned stoppede de... Og der gik rigtig lang tid, måske et par måneder, så blev vi enige om, at hun lige så godt kunne hugge hovedet af dem, de duede simpelthen ikke til det! Men så var det, at hun opdagede en sprække under hønsehuset på ca 10-15 cm, hvor sandet/jorden efterhånden var skrabet lidt væk.. Under hønsehuset lå der SÅ mange hvide æg, og KUN deres egne.. Alle øvrige 10 høns lagde æg i huset... Så jeg håber,  at du enten finder den hemmelige rede eller at de begynder snart igen ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 31 Marts , 2014, 22:29 »
det her er også hvid lohmann og de har klart været de bedste æglæggere. især i forhold til isa brown og warren..

spændende om de bare har gemt ægene eller andet er galt for det lyder lidt mærkeligt de helt er stoppet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 April , 2014, 08:08 »
Tak for jeres bud :). Mht protein, så går jeg ud fra, der er noget inkluderet i de der fuldfoder-piller, de får. Men det kan da være, vi skal være obs på det, når de får rester. De får godt nok også kødsovs og den slags, hvis det er tilbage, men der er nok mere brød og grønt.

Jeg kan simpelthen ikke se, hvor de skulle kunne gemme æg, men jeg må ud med en lup. Huset er hævet en halv meter, så det er jo ikke meget vanskeligt at kigge ind under det. Kan de måske grave dem ned? Evt ved et uheld? De skraber helt utrolig meget og har nærmest været ved at grave sig ud af gården på et tidspunkt :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 April , 2014, 15:39 »
Hmmm..så er det ihvertfald ikke under huset, at de gemmer dem. Men de burde sagtens kunne lægge æg på det, du giver dem!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #11 Dato: 01 April , 2014, 15:44 »
Et vildt bud - Kan der være rovdyr, der stjæler æggene, hvis de lægger dem i det fri?
Og ellers holder de måske "bare" en pause? Vores lagde ikke et eneste æg i 14 dage, da vi sidst på vinteren måtte aflive en fra flokken, som var blevet syg..
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 April , 2014, 18:31 »
Det skulle i så fald virkelig være et lille rovdyr, da det hele er hegnet ind også på toppen. Og det skulle også være et rovdyr, der kun spiste æg fra én slags høns, da silkehønsenes æg jo stadig er der

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #13 Dato: 01 April , 2014, 20:03 »
Hmm jahh... Skrev også det var et vildt bud ::)
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 April , 2014, 18:31 »
Haha, jamen alle bud er velkomne. Hvis det var super oplagt, havde vi garanteret selv regnet det ud, så det er alt det, vi ikke selv har tænkt på, vi leder efter :).

Jeg er begyndt at tænke, om de måske bare er væsentlig ældre, end mkn far er blevet oplyst, da han købte dem