Jeg har selv opdrættet melorme en overgang og det var dejlig nemt med den alm. type. De store og små er noget svære og kræver en del mere i pasningen for at det skal lykkes.
I starten brugte jeg bare hvede, men har senere hen brugt hønsepiller hvilket giver et meget bedre resultat synes jeg(laver dog ikke nogle lige for tiden).
Jeg brugte bare mellem størrelse plastiskkasser i sin tid, men hvis jeg skulle starte op igen ville jeg vælge nogle store og flade bedrollers til opgaven og så sætte inseknet i toppen af dem da billerne ellers godt kan finde ud af og stikke af hvis det bliver varmt nok.
Det jeg ville gøre hvis jeg skulle starte igen er følgende:
- Købe en bedroller
- Lave hul i låget og sætte insekt-/fluenet eller strømpebukser på
- Lægge et bundlag af 5 cm hvede/hønsepiller eller fiskefoder(ørrede måske)
- Lægge nogle ægbakker ned oven på(her vil biller og orme gerne sidde)
- Lægge et par skive frugt eller grønt til dem om ugen
- Tilsætte et kilog melorm så man kommer rigtig godt fra start
- Lade ormene forpuppe sig og blive til biller
- Hvis bundlaget er blevet spist tilføjes noget nyt eller man sier pupperne fra og gør kassen rent og tilføjer nyt materiale
- Billerne bliver kun et par måneder højst alt efter temperaturen så fjern dem når de dør
- Melormene vil klække over en længere periode hvor man kan bruge af dem
- Tag nogle fra og start op forfra(brug af de første så perioden uden bliver mindst mulig)
- Hvis man har to tre kulture på forskellige stadier skulle man ikke løbe tør når de forbliver pupper eller billerne er igang med en ny omgang æg
Det jeg har lært er det vigtigste er faktisk at si bundlaget igennem så man ikke gemmer alt smulleret. Her lægger nemlig deres ekskrementer og hvis det bliver for meget eller ophober sig brænder kulturen sammen eller går i stå. Især når melormene er store eller blevet til pupper er det nemt og så undgår man der går æg eller små orme til splilde når man sier.
En anden ting er at der skal være lidt væske tilstede i form af et stykke frugt eller grønsag som bliver skiftet engang imellem. Hvis de ikke har mulighed for dette kan de blive kanibaler og æde deres egne.
Dog pas på det ikke bliver for fugtigt da kulturen vil brænde sammen i så tilfælde. Så hellere for tørt end for fugtigt.
Jeg kan godt lide ægbakkerne for når man skulle bruge ormene tog man bare en op og rystede. Så havde man allerede en god del orme uden at skulle rode bundlaget igennem.
På assentoft fuglemarkede købte jeg et kilog af melormen.dk og de var virkelig gode. Jeg brugte godt to håndfulde om dagen af de største og imens blev de andre større og større. Sammetidig var der kommet lidt medie med hvor der klækkede mange mange flere som også voksede til.
Så selvom jeg brugte en del holdte de alligevel 3 måneder eller mere før de var brugt op og det passer så ikke helt for de sidste er blevet til biller, men ser ikke lige tiden til at begynde og opdrætte dem lige nu så de må bare hygge sig i den kasse de har fået tildelt og så blive til noget eller dø ud.