Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mel-orme som foder  (Læst 12142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanya.th

• Passiv bruger
Sv: Mel-orme som foder
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2014, 19:12 »
Hej Finn og alle jer andre hønse elsker

Jeg tænker at jeg skal igang med orme foder produktion ;D Men hvis mine høns får lov at gå frit et par timer dagligt, vil det så ikke være mere oplagt at lave det til vinter, hvor proteiner i form af små kravl er mindre?

Har hørt at der findes forskellige "racer" af melorme, og det gælder om at få fat i den store størrelse - men hvordan gør jeg lige det? Tænker min dyrehandel kun har en slags/størrelse...

Håber nogen kan give svar  /o
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2014, 19:22 »
Der er flere steder på nettet hvor du kan købe foderinsekter. Bare søg på google. Hvis du selv vil avle melorme, så er de alm. melorme nemmest at ha med at gøre. Kæmpemelormene (Zophobas) er svære at opdrætte selv.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MikeNorbert

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2014, 19:55 »
Hvor mange stk/gram melorm må de få pr dag?
Daggamle kyllinger til voksne høns
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2014, 20:31 »
Mine 10 voksne høns får omkring 400 g. melorme om dagen tilsammen

Da mine kyllinger var 2 dage gamle blev de for første gang præsenteret for melorme - de vidste med det samme, hvad man skulle gøre med sådan en fætter....ruske, ruske..og så ned i gabet ;D de fik nogle få orme hver om dagen - nu er de 9 uger gamle og 4 kyllinger får ca 1,5 dl om dagen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2014, 21:19 »
Du har da vist gang i storproduktion af melorme, Helle ;) Det er ret dyrt at købe så mange orm, som du bruger.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2014, 21:50 »
Du har da vist gang i storproduktion af melorme, Helle ;) Det er ret dyrt at købe så mange orm, som du bruger.

Nej - det er frygteligt, Pia - jeg køber dem, og det er faktisk en stor udgift at købe 12 kg. orme hver måned, selv om jeg har en specialaftale :-\, men det har jeg så valgt. Lige for tiden har vi et stort problem, for melorme er ikke til at opdrive i hele Nordeuropa, så min forhandler...og alle andre i DK..kan ikke skaffe orme hjem. Jeg kan ikke købe fra 'langtbortistan' da ormene ikke kan tåle turen - og slet ikke i denne varme

.....og hønsene, som elsker ormene og forventer at få dem på klokkeslet..............................de har INGEN forståelse for, at der ikke er ordentlig mad :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2014, 22:11 »
Det er skisme svært nogen gange med det levende foder... jeg har jo krybdyr, og har i perioder også svært ved at finde nok foder. Især efter foderinsekter.dk lukkede :( Og mit kakerlakopdræt er gået helt i stå, så lige nu køber jeg hos plantorama, og det er også dyrt i længden.

Men hvis du har pladsen, så må du da til at opdrætte selv :)

Offline Tanya.th

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2014, 22:19 »
Jeg købte en bøtte i plantorama men var ikke imponeret! Halvdelen var allerede døde da jeg fik åbnet bøtten....Nå men ca 10 halvlevende kom i en bøtte med havregryn, mel og et æbleskrov, resten fik hønsene.
Nu ca 3 uger senere er kun to tilbage og de ligger meget stille! Bevæger sig minimalt når jeg prikker til dem:( håber virkelig det lykkes atfå en masse æg så produktionen holdes ved lige, men umiddelbart tegner det ikke godt:(
Nogen der har erfaring med andre og bedre steder at købe melorme???
Med venlig hilsen

Tanya
---------------
0,2 dv wyandotter, 0,2 dv welsumer, 0,2 børn.

haxth

• Gæst
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2014, 23:26 »
Jeg købte 2 bøtter melorme og kyllinger og høns var helt vilde med dem. Nu  forsøger jeg at avle på den sidste rest, det vil sige jeg har nu nogle pupper og 5-10 melskrubber, der er i gang med at lægge æg. Det er en anelse specielt at have en kasse og snart to kasser med "skadedyr" stående i stuen, men samtidig er det også spændende at følge udviklingen i de forskellige stadier. Jeg har dem kun lidt på forsøgsbasis, da jeg mangler et opvarmet fyrrum til melormene om vinteren.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2014, 00:42 »
Jeg har selv opdrættet melorme en overgang og det var dejlig nemt med den alm. type. De store og små er noget svære og kræver en del mere i pasningen for at det skal lykkes.

I starten brugte jeg bare hvede, men har senere hen brugt hønsepiller hvilket giver et meget bedre resultat synes jeg(laver dog ikke nogle lige for tiden).
Jeg brugte bare mellem størrelse plastiskkasser i sin tid, men hvis jeg skulle starte op igen ville jeg vælge nogle store og flade bedrollers til opgaven og så sætte inseknet i toppen af dem da billerne ellers godt kan finde ud af og stikke af hvis det bliver varmt nok.

Det jeg ville gøre hvis jeg skulle starte igen er følgende:
  • Købe en bedroller
  • Lave hul i låget og sætte insekt-/fluenet eller strømpebukser på
  • Lægge et bundlag af 5 cm hvede/hønsepiller eller fiskefoder(ørrede måske)
  • Lægge nogle ægbakker ned oven på(her vil biller og orme gerne sidde)
  • Lægge et par skive frugt eller grønt til dem om ugen
  • Tilsætte et kilog melorm så man kommer rigtig godt fra start
  • Lade ormene forpuppe sig og blive til biller
  • Hvis bundlaget er blevet spist tilføjes noget nyt eller man sier pupperne fra og gør kassen rent og tilføjer nyt materiale
  • Billerne bliver kun et par måneder højst alt efter temperaturen så fjern dem når de dør
  • Melormene vil klække over en længere periode hvor man kan bruge af dem
  • Tag nogle fra og start op forfra(brug af de første så perioden uden bliver mindst mulig)
  • Hvis man har to tre kulture på forskellige stadier skulle man ikke løbe tør når de forbliver pupper eller billerne er igang med en ny omgang æg

Det jeg har lært er det vigtigste er faktisk at si bundlaget igennem så man ikke gemmer alt smulleret. Her lægger nemlig deres ekskrementer og hvis det bliver for meget eller ophober sig brænder kulturen sammen eller går i stå. Især når melormene er store eller blevet til pupper er det nemt og så undgår man der går æg eller små orme til splilde når man sier.

En anden ting er at der skal være lidt væske tilstede i form af et stykke frugt eller grønsag som bliver skiftet engang imellem. Hvis de ikke har mulighed for dette kan de blive kanibaler og æde deres egne.
Dog pas på det ikke bliver for fugtigt da kulturen vil brænde sammen i så tilfælde. Så hellere for tørt end for fugtigt.

Jeg kan godt lide ægbakkerne for når man skulle bruge ormene tog man bare en op og rystede. Så havde man allerede en god del orme uden at skulle rode bundlaget igennem.

På assentoft fuglemarkede købte jeg et kilog af melormen.dk og de var virkelig gode. Jeg brugte godt to håndfulde om dagen af de største og imens blev de andre større og større. Sammetidig var der kommet lidt medie med hvor der klækkede mange mange flere som også voksede til.
Så selvom jeg brugte en del holdte de alligevel 3 måneder eller mere før de var brugt op og det passer så ikke helt for de sidste er blevet til biller, men ser ikke lige tiden til at begynde og opdrætte dem lige nu så de må bare hygge sig i den kasse de har fået tildelt og så blive til noget eller dø ud.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2014, 06:07 »
Jeg dyrkede også ormene en overgang, men jeg synes hverken jeg har tiden, pladsen eller lysten til at have produktionen i gang.

Her er også en tråd med billeder af melormedyrkning:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=17292.0

@Tanya.th - man skal ikke købe de små og gamle bakker med orme fra Plantorama - de fleste er for det meste døde og så koster de jo ti gange så meget, som du giver hos 'ordentlige' forhandlere af levende foder.

Jeg kan varmt anbefale http://www.tukanshop.dk/ Han har de laveste priser pt. og al krible krable er friskt og fint. Jeg har aldrig oplevet en eneste dårlig eller død levering. Leveringstid er også hurtig 1-2 dage. (Dog ingen melorme lige for tiden :()
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2014, 07:06 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst