Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Info søges: Bo i byen eller på landet?  (Læst 3029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
Info søges: Bo i byen eller på landet?
« Dato: 18 Marts , 2014, 08:34 »
Hej fjerkrævenner.

For ca. 117. gang overvejer vi at flytte på landet i stedet for at bo her i vores villakvarter i Hvidovre. Og for ca. 117. gang strander i de samme overvejelser, som blot kører i ring uden rigtig at føre nogen steder. Derfor vil jeg blive virkelig glad, hvis I vil komme med jeres input til vores overvejelser.

Vi kunne godt tænke os at bo et sted, hvor vi kan være mere 'os selv' og ikke hele tiden skal tage hensyn til alle de naboer, som vi bor klods op ad. Samtidigt ønsker vi på ingen måde at isolere os, og vi vil ikke for langt væk fra vores familier, som vi ser en del og har stor glæde af. Vi forestiller os et sted, der ligger rimelig tæt på en by, men stadig uden naboer klods op ad vores skel. Altså ikke helt ude på Bøh-landet, men 'midt i mellem'.

Vi vil gerne have plads til at kunne gøre nogle ting, som der ikke er plads til her i byen (både rent fysisk plads, men også i mere overført betydning). Det er eksempelvis at holde høns, vagtler og andet. Vi har ikke planer om heste eller køer eller andre store dyr. Et par geder eller tre kunne komme på tale, men det er nok også det største.

Vores overvejelser går især på de ting, som vi har lidt svært ved at vurdere, når vi ikke har prøvet det. Vi har to piger på 5 og 2 ½ år, og vi kommer selvfølgelig til at køre dem en hel del mere, end hvis vi bliver her i Hvidovre, hvor de selv kan cykle til og fra skole, fritidsaktiviteter, venner og så videre. Vi kan godt lide tanken om, at de selv kan klare sig. Vores store datter er meget selvstændig og elsker at gøre ting på egen hånd (som at gå hjem fra børnehaven selv eksempelvis). Hun er helt sikkert også 'udadfarende' og har brug for mennesker omkring sig for at trives, og vores overvejelser går selvfølgelig også på, om det bliver for ensom for hende at bo et sted, hvor afstandene er større.

En anden ting, som vi har overvejet, er, at vi er to kvinder, der bor sammen, og vi forestiller os nok, at det ikke vil være noget problem for vores potentielle nye naboer og beboere i nærområdet, men er det naivt? Jeg er godt klar over, at det nok vil blive bemærket og muligvis talt lidt om, men i mine øjne er det ikke ensbetydende med, at det er et problem.

Jeg har hørt så meget om, at selvom naboerne på landet bor længere væk, så har man et meget bedre sammenhold og naboskab i det hele taget. Betyder det så, at der stadig vil være folk, der blander sig i, hvad vi gør, og hvad vi ikke gør? Det er helt sikkert noget af det, som vi er trætte af ved at bo her!

Det blev et længere skriv, selvom jeg langt fra har skrevet alt, hvad vi går og tænker på (så ville det jo blive en roman!). Hvis du er nået helt herned i din læsning, så vil jeg blive glad, hvis du vil dele dine tanker om vores overvejelser med os. Hvad er fordelene og måske især: Hvad er ulemperne ved at bo på landet? Hvad glemmer vi at tænke på?

De bedste hilsner
Christina
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Sv: Info søges: Bo i byen eller på landet?
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2014, 09:01 »
Hej. Jeg har siden min ungdom haft lidt af samme overvejelser som jer. Vi bor i en større provinsby, og jeg har ofte ønsket at bo på landet, for at "have luft" omkring mig. Jeg har dog fravalgt at tage det endelige skridt. Dette skyldes, som du selv er inde på, kørsel med børn til og fra venner og fritidsaktiviteter. Det vil kræve en al for stor planlægning og tid af os forældre, samt nødvendigheden af fx to biler osv. osv. :o
HVIS jeg boede på landet, ville jeg uden tvivl have flere dyr (fx. heste, geder, grise osv. osv,). De ville kræve tid og kræfter til pasning (som nok ville blive "forsømt", da børnene skulle køres til og fra... ;)
Alle disse dyr, ville jo skulle bo i huse/stalde, der skulle vedligeholdes. Det koster tid og penge, og vi måtte give afkald på andre ting og aktiviteter. Ferier måtte der skæres meget ned på, da det kræver pasning af de dyr vi nu ville have  ;)
Mht. at I er to kvinder der bor sammen, tror jeg ikke i Dagens Danmark, at nogle gider bruge meget sladder på. Jeg tror ikke, at der eksisterer ret meget "ond" sladder. Meget "snak" i andres hjem, er jo måske blot interesse for andre, men med en form for "berøringsangst". Vi er i vores samfund blevet lidt bange for direkte kontakt til andre.
Hmmm.... Jeg ville egentligt skrive meget mere, men her er lige lidt af mine egne tanker. Håber I mærker efter i jeres mave, og træffer den rigtige beslutning for JER... Uanset hvad, kan I jo altid flytte èn gang mere (hvis I fortryder)....  ;D
Held og lykke med jeres beslutning!

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2014, 09:56 »
Har I overvejet bofællesskab? Der findes andelsbofællesskaber med dyr, børn og jordbrug. Det kræver selvfølgelig, at man indretter sig efter nogle flere normer end dem, man selv har sat op. Men meget af den daglige, praktiske kabale er der så også mange flere hænder til at få til at gå op, og børnene vil have masser af "søskende" til daglig.

Det er mit indtryk, at folk, der vælger alternative boformer, også er langt mere åbne end gennemsnittet for alternative parforhold. Jeg har svært ved at forestille mig, at I nogen steder her i landet vil blive isoleret eller jaget af byen (hvis I undgår de allermest missionske miljøer), men mange steder opfattes alt andet end kvinde-mand-børn stadig som noget lidt eksotisk.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2014, 10:39 »
Hej Christina,

Gode overvejelser I gør jer. Vi tog selv skridtet fra by til land for fire år siden, og vi har ikke fortrudt, men det ER anderledes at bo på landet. Jeg kommer fra den lille by vi er flyttet til, mens min mand aldrig har boet på landet. Jeg boede 10 år i København (Nørrebro og Rødovre) før jeg fik nok af bylivet, og ville "hjem".

Fordele ved at bo på landet:
  • Frisk luft, ro og frihed
  • Mulighed for at have flere dyr
  • Du kender naboen, du kender Brugsmanden, du kender tømreren, pizzamanden og formanden for byens landlaug
  • Bor du i landzone kan ingen klage over hanegal, og der er som regel højt til loftet hvad angår støj fra dyr (og andre ting)
  • Stærkt sammenhold i de små samfund
  • Små huspriser - du får meget for pengene

Ulemper ved at bo på landet:
  • Der er langt til alting, en bil er nødvendig, busserne kører kun 1 gang i timen, om lørdagen måske kun til kl. 17
  • Venner kan synes, at 60 km frem og tilbage for et besøg, kan være for langt
  • Ved dyrehold, bliver man bundet til at være hjemme til at fodre, muge ud, lukke ind og ud
  • Det kan være svært at sælge huset, hvis I fortryder og gerne vil til byen igen
  • Øh, jeg kan ikke lige komme i tanke om andet, ud over eventuel gyllestank, men det er der heldigvis ikke her hvor vi bor

Der er mange små gode landsbyer rundt omkring, som har et stærkt foreningsliv. Jeg bor ved Undløse, Midtsjælland, og selv om byen kun huser ca. 2200 mennesker, er her skole, daginstitution og sportshal. Der er flere foreninger for sport, byrådet, pensionisterne og landlauget. Alle er som regel utrolig flinke og hjælpsomme, og alle kender alle. Det kan være en fordel og en ulempe, men er som regel en fordel (kender du en jeg kan låne en brændeflækker af/kender du en der har en trailer/kender du en der har en højtryksspuler osv.). Vores netværk er meget større i Undløse end i Rødovre, hvor vi kun kendte naboerne to huse væk.

At I er to kvinder der bor sammen, tror jeg ærligt talt ikke betyder noget. Det betyder mere, at I er søde, høflige og går ind til naboen og ringer på og siger "hej, vi er de nye naboer". Der vil helt sikkert blive talt lidt i krogene, men det gør der altid, når "byboere" flytter til ;).

Der er mange gode små steder som ligger tæt på landsbyerne. Vi bor 2 km fra selve "Undløse Downtown", og det tager 2 min. i bil/20 min. på gåben/10 min. på cykel at nå Brugsen. Perfekt afstand for os. Vi bor i skoven, på landet med 8 tønder land, men alligevel i fin nær afstand til indkøb.

Det jeg har savnet mest ved Rødovre er butikker i nærområdet. Vi skal køre næsten 20 km for at gå på restaurant, se en film i biffen eller for at finde en dagligvareforretning, der har større udvalg end Dagli'Brugsen, fx økologisk kød, asiatiske krydderier, gedeost osv. Det har til gengæld lært mig at planlægge bedre, og nethandel er blevet min måde at få nye klude på, og endda dagligvarer af og til. Til gengæld er det en fornøjelse at handle lokalt. De små købmænd er afhængige af deres kunder, og gør meget for dem. I min Brugsen er uddeleren på fornavn med stort set alle, og tager gerne specialvarer hjem, hvis jeg spørger.

Afstanden til arbejdet kunne være meget værre. Sjovt nok har vi erfaret, at der er længere fra København til Undløse, end fra Undløse til København. Desværre er der en del, der ikke har lyst til at besøge os pga. afstanden. Det virker tilsyneladende uoverskueligt at skulle køre 65 km frem og tilbage, også selv om det kun tager sølle 40 min. i bil. Det tog længere tid for mig at komme fra Rødovre til Nordre Toldbod i city, da jeg arbejdede der!

Jeg synes, I skulle tage ud og se på en masse huse på landet. Få en fornemmelse for, hvordan stemningen i byen er. Man har altid lov til at ose, og det bør man også, når det er en så stor beslutning man skal tage.

Skulle I have lyst, så kig evt. forbi os, og dan jer et indtryk af, hvordan det er at bo på landet. Det er anderledes, det er godt og jeg vil aldrig bytte for er et liv i byen igen :).

Pøj pøj med at finde den rigtige beslutning /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2014, 10:51 »
Jeg er jo klart fortaler for at bo på landet.
Jeg kan slet ikke holde ud at bo med naboer tæt op ad mig til begge sider!
Jeg bliver nødt til at have frihed til at kunne have de dyr, larmende børn osv som jeg har lyst til, uden hele tiden at skulle tage hensyn til naboerne.

Jeg er (næsten) alene med mine 3 børn (dvs min mand er gået ned med stress og bor ikke hjemme lige nu. Han ved ikke om han har lyst til at komme hjem igen).
Jeg står og skal flytte, og har fundet et hus på landet (ca 10 km fra den by hvor jeg arbejder og børnene går i skole), hvor der er gode busforbindelser. Mine 2 ældste piger kan uden problemer tage bussen frem og tilbage selv (eller sammen med deres lille søster).
Vi bor også udenfor byen nu, og mine piger har masser af veninder. De tager bare med tog frem og tilbage hvis jeg ikke har mulighed for at køre dem.

Min erfaring er at man kan få det meste til at fungere, hvis man gerne vil.
Så det kommer helt an på hvad man prioriterer!
Hvis man synes det er vigtigt at slippe for transport, rengøring af dyrenes huse osv skal man nok blive i byen.
Men hvis man synes det er vigtigere at børnene kommer ud hvor der er frisk luft og åbne marker, har et naturligt forhold til dyr, slagtning, pasning osv er det på landet man skal være.

Hjemme hos os er det en selvfølge at børnene hjælper til, både i huset og med dyrene (både daglig pasning, rengøring, hente æg, slagtning osv).... Det giver os nogle hyggelige stunder sammen  :)

Det er mine tanker om by kontra land. Håber i kan bruge det til noget.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2014, 11:09 »
Jeg vil også altid bo på landet eller i hvert fald så længe som jeg selv magter det. Det er fedt at komme til KBH en enkelt dag engang imellem, men det er nu mere fedt at komme hjem igen.

At være bundet af dyrenes pasning er man vel uanset om man bor i byen eller på landet.

Om ungerne skal køres mere, tja jeg har da overlevet at komme i skole med bus og cykel.....men det var jo også en anden tid.

Det mystiske er som Tanja også skriver er at selvom der er opfundet biler, tog og busser, så synes mange at der laaaaangt hvis der er længere end bare "rundt hjørnet".

I gamle kom folk næsten mere omkring og det er på trods af at meget foregik på cykel. Hvem har ikke hørt ældre fjerkræ folk fortælle "at så tog jeg en kasse bagpå cyklen og kørte afsted for at hente høns" Dette ville jo være dybt utænkeligt i dag.
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2014, 11:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2014, 11:18 »
  • Der er langt til alting, en bil er nødvendig, busserne kører kun 1 gang i timen, om lørdagen måske kun til kl. 17
Bliver altså lige nødt til at kommentere denne ;) Det er da absolut luksusforhold med busser du beskriver. Hos os har vi kun 2 busser om morgenen (kl 7 og kl 8) til skolebørnene, og om eftermiddagen er der 3 busser, der kommer hjem med skolebørnene kl 13.20, kl 14.30 og kl 15.30. i weekender er der INGEN busser her.
Vi er også nødt til at have 2 biler for at få det hele til at hænge sammen.

Men bortset fra det, så er jeg opvokset på landet og vil aldrig bo anderledes. Jeg er glad for pladsen og luften omkring mig, og er glad for muligheden for at gå en tur i skoven eller tage til stranden. Jeg har altid haft mange dyr, og det ville jo være umuligt i byen.

Men folk er jo meget forskellige, så man må jo tænke sig godt om og gøre hvad der føles rigtig for sig selv og sin familie. Der er jo også steder på landet, hvor der ikke er så langt til naboer, skole mm. hvilket er rart, hvis man har børn.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2014, 11:45 »
Der er fordele og ulemper ved ALT her i livet, og så er det vel bare at se om fordelene er flest og om de kan opveje ulemperne. Og det er jo kun den enkelte som kan afgøre det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Studtmund

• Passiv bruger
  • Deo Vindice - With God As Our Vindicator
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2014, 12:25 »
Flyt på landet...
At i er to kvinder bliver der nok snakket lige meget om i byen...

Ja man kender sine naboer på landet bedre men de blander sig ikke nær så meget som i byen... Og hvis du har brug for hjælp er de langt mere hjælpsomme på landet!! Jeres børn vil elske det og deres venner lige så!
Også  I Dag Oplevede Jeg Noget Jeg Håber At Kunne Forstå Om Nogen Dage!

Den Mindste Minoritet På Jorden Er Den Enkelte. Dem Som nægter Individuelle Rettigheder Kan Ikke Påstå At Beskytte Minoriteterne - Ayn Rand (Oversat af Mig)

Individuelle Rettigheder Skal Ikke Træffes På Baggrund Af Folkeafstemninger; En Majoritet Har Ikke Ret Til At Nedstemme Minoriteternes Rettigheder. Den Politiske Funktion Er Præcist At Beskytte Minoriteter Mod Undertrykkelse Fra Majotteterne Og Den Mindste Minoritet På Jorden Er Den Enkelte! -Ayn Rand (Oversat af Mig)

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2014, 12:49 »
Jeg vil til en hver tid vælge landet hvis jeg har muligheden. (Har prøvet begge dele)

Jo vist. Det er praktisk at bo i byen, og det giver mange muligheder og også en del fordele, men jeg vægter bare fordelene ved at bo på landet højere.

At der skal koordineres noget transport af børn til venner / fritidsinteresser osv. det skal man jo også tit i byen. Jeg kender da MANGE der bor i byen som alligevel er nødt til at have 2 biler for at få det til at hænge sammen. Med mindre man bor i de 3-4 største byer i DK, så er offentligt transport jo alligevel en joke udenfor normal arbejdstid.

Vi har boet 2 steder på landet. Vores indtryk er lidt blandet. Der hvor vi boede før - ejebolig - der var det mest fantastiske naboskab. Det kunne ganske enkelt ikke blive bedre. Der blev holdt en hyggelig lille fest ved en hver given lejlighed og man kunne få hjælp hvis der var noget man lige manglede en hånd med. Der hvor vi bor nu er det lidt anderledes, men jeg TROR det er fordi vi "bare" bor til leje og folk egentligt forventer vi snart flytter igen. Vi er ikke blevet opsøgt af naboer på samme måde som sidst, og vores forsøg på at skabe kontakt har ikke rigtigt virket. (Det kan naturligvis også skyldes at vi ikke er indfødte sønderjyder... Men det gik meget lettere i Nordjylland. (Jeg er vestjyde, konen nordjyde))

Fordele og ulemper ved by / land er jo individuelle ud fra hvad man vægter højt. Vil man gerne gå i byen og feste natten  lang og så kunne dingle hjem langs hækkene, så skal man nok ikke flytte på landet. Vil man gerne have plads til lidt dyr, frisk luft og mulighed for lidt ro, så er landet perfekt.

Den eneste måde at gøre det på - mener jeg - er at lave en +/- liste for by og land. Find de 10 bedste og værste ting ved at bo i byen og på landet.  Få dem sat op i rækkefølge fra bedst til værst og hold dem så op imod hinanden.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2014, 12:53 »
Vi flyttede på landet for 11 år siden. Jeg kommer oprindelig fra landet og er vokset op med dyr og med at skulle cykle til alting. Manden kommer fra parcelhuskvarter i byen, men kunne ikke drømme om at flytte til byen igen. Her er sammenhold på landet, men uden at man blander sig i alt muligt. Naboerne er søde til at passe hønsene når vi skal på ferie. Ungerne har lært at klare sig med en god cykel og busserne. Selvfølgelig kører vi dem til ting ind imellem, men man lærer at indrette sig. Der er både fordele og ulemper ved at bo på landet. Jeg værdsætter at jeg ikke har folk til at kigge over hækken hele tiden. Jeres parforhold vil da blive bemærket, men det gør det vel også byen? Men ud over det, så tror jeg ikke det kommer til at betyde det fjerneste.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2014, 14:51 »
Jeg ville flytte på landet, hvis jeg kunne (manden vil ikke), så jeg må nøjes med et parcelhus i en større landsby, hvilket absolut er super...men flyttede gerne på landet, hvis jeg kunne  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2014, 16:57 »
Jeg skal ikke komme med flere gode argumenter end der allerede er givet. Blot tilføje at vores mindste går i klasse med en dreng med to mødre, gik i børnehave med en anden dreng med to mødre og at der yderligere inden for en enkelt kilometer findes endnu et par med to mødre. Altsammen ti kilometer syd for sorø, på landet.
Rasmus

Offline Tove

• Bruger
« Svar #13 Dato: 18 Marts , 2014, 19:36 »
Jeg er enig med de foregående ærede talere  :). Der er mange fordele ved landlivet, og pasning af dyr skal klares uanset, om I bor i byen eller på landet. Der er jo stor forskel på infrastrukturen rundt omkring, så det ville I være nødt til at undersøge hver af de lokalområdet, I overvejer. Sammenhold og naboskab er også forskelligt fra sted til sted, så der må I vel forhøre jer hos eventuelle tidligere ejere.
Vi har uden problemer fået to børn gennem skole, gymnasium og utallige fritidsaktiviteter selv om Fin var selvstændig butiksindehaver og jeg havde sene vagter på biblioteket. De blev selvstændige og var vant til at hjælpe til med heste, får, hunde (også naboens) og diverse fjerkræ. Begge kan stadig stikke et eller flere lam en flaske hvis det skulle blive nødvendigt. Det var ikke en dårlig færdighed, da det første barnebarn kom  ;).
Vi trapper dyreholdet ned nu (undtagen fjerkræet) - men vi flytter os ikke herfra foreløbig. Og det trods vores opvækst på henholdsvis Frederiksberg og midten af Frederiksværk.
I er skam velkomne til at besøge os før det aftalte sommerbesøg, hvis I gerne vil kigge lidt på landlivet og snakke mere.
Hils familien
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 18 Marts , 2014, 19:42 »
Jeg vil nu også mene at børn har godt af at komme på landet, hvor der er frisk luft og dyr.

Til byen skal de nu komme igen, når de skal videre uddanne sig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: