Hej Christina,
Gode overvejelser I gør jer. Vi tog selv skridtet fra by til land for fire år siden, og vi har ikke fortrudt, men det ER anderledes at bo på landet. Jeg kommer fra den lille by vi er flyttet til, mens min mand aldrig har boet på landet. Jeg boede 10 år i København (Nørrebro og Rødovre) før jeg fik nok af bylivet, og ville "hjem".
Fordele ved at bo på landet:- Frisk luft, ro og frihed
- Mulighed for at have flere dyr
- Du kender naboen, du kender Brugsmanden, du kender tømreren, pizzamanden og formanden for byens landlaug
- Bor du i landzone kan ingen klage over hanegal, og der er som regel højt til loftet hvad angår støj fra dyr (og andre ting)
- Stærkt sammenhold i de små samfund
- Små huspriser - du får meget for pengene
Ulemper ved at bo på landet:- Der er langt til alting, en bil er nødvendig, busserne kører kun 1 gang i timen, om lørdagen måske kun til kl. 17
- Venner kan synes, at 60 km frem og tilbage for et besøg, kan være for langt
- Ved dyrehold, bliver man bundet til at være hjemme til at fodre, muge ud, lukke ind og ud
- Det kan være svært at sælge huset, hvis I fortryder og gerne vil til byen igen
- Øh, jeg kan ikke lige komme i tanke om andet, ud over eventuel gyllestank, men det er der heldigvis ikke her hvor vi bor
Der er mange små gode landsbyer rundt omkring, som har et stærkt foreningsliv. Jeg bor ved Undløse, Midtsjælland, og selv om byen kun huser ca. 2200 mennesker, er her skole, daginstitution og sportshal. Der er flere foreninger for sport, byrådet, pensionisterne og landlauget. Alle er som regel utrolig flinke og hjælpsomme, og alle kender alle. Det kan være en fordel og en ulempe, men er som regel en fordel (kender du en jeg kan låne en brændeflækker af/kender du en der har en trailer/kender du en der har en højtryksspuler osv.). Vores netværk er meget større i Undløse end i Rødovre, hvor vi kun kendte naboerne to huse væk.
At I er to kvinder der bor sammen, tror jeg ærligt talt ikke betyder noget. Det betyder mere, at I er søde, høflige og går ind til naboen og ringer på og siger "hej, vi er de nye naboer". Der vil helt sikkert blive talt lidt i krogene, men det gør der altid, når "byboere" flytter til

.
Der er mange gode små steder som ligger tæt på landsbyerne. Vi bor 2 km fra selve "Undløse Downtown", og det tager 2 min. i bil/20 min. på gåben/10 min. på cykel at nå Brugsen. Perfekt afstand for os. Vi bor i skoven, på landet med 8 tønder land, men alligevel i fin nær afstand til indkøb.
Det jeg har savnet mest ved Rødovre er butikker i nærområdet. Vi skal køre næsten 20 km for at gå på restaurant, se en film i biffen eller for at finde en dagligvareforretning, der har større udvalg end Dagli'Brugsen, fx økologisk kød, asiatiske krydderier, gedeost osv. Det har til gengæld lært mig at planlægge bedre, og nethandel er blevet min måde at få nye klude på, og endda dagligvarer af og til. Til gengæld er det en fornøjelse at handle lokalt. De små købmænd er afhængige af deres kunder, og gør meget for dem. I min Brugsen er uddeleren på fornavn med stort set alle, og tager gerne specialvarer hjem, hvis jeg spørger.
Afstanden til arbejdet kunne være meget værre. Sjovt nok har vi erfaret, at der er længere fra København til Undløse, end fra Undløse til København. Desværre er der en del, der ikke har lyst til at besøge os pga. afstanden. Det virker tilsyneladende uoverskueligt at skulle køre 65 km frem og tilbage, også selv om det kun tager sølle 40 min. i bil. Det tog længere tid for mig at komme fra Rødovre til Nordre Toldbod i city, da jeg arbejdede der!
Jeg synes, I skulle tage ud og se på en masse huse på landet. Få en fornemmelse for, hvordan stemningen i byen er. Man har altid lov til at ose, og det bør man også, når det er en så stor beslutning man skal tage.
Skulle I have lyst, så kig evt. forbi os, og dan jer et indtryk af, hvordan det er at bo på landet. Det er anderledes, det er godt og jeg vil aldrig bytte for er et liv i byen igen

.
Pøj pøj med at finde den rigtige beslutning

.