Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kontrolkvalme!  (Læst 9627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #30 Dato: 31 Marts , 2009, 13:48 »
Du er sjov, Christian  :D
Men spøg til side (ja jeg er nok lidt tungnem). Er det virkelig rigtigt forstået, at jeg ikke må servere tilberedte (med varme) æg fra mine egne høns til de mennesker, der nu er her i huset?  ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #31 Dato: 31 Marts , 2009, 14:19 »
Er det virkelig rigtigt forstået, at jeg ikke må servere tilberedte (med varme) æg fra mine egne høns til de mennesker, der nu er her i huset?  ???

Som jeg forstår reglerne, må man bruge æggene selv. Det inkluderer også gæster, der spiser med, og æg i madpakkerne til ungerne og ægtefællen.

Men man må IKKE forære eller sælge æg til naboer, venner, familie, kolleger.

Sådan læser jeg også de foregående indlæg - hvis det er forkert forstået, må I meget gerne sige til!

I øvrigt har jeg hørt rygter om at hvis man indtager blødkogte æg sammen med morfar-sushi ( = karrysild), skal man huske at drikke masser af schnaps til, så er der ingen risiko for infektioner af nogen art! ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #32 Dato: 31 Marts , 2009, 15:12 »
Hej igen
Supergode indlæg Christian  <E
I reglerne for hvornår man skal registreres handler det om hvorvidt æggene bruges 'uden for egen husholdning' eller ej. Dette er så ikke nærmere defineret, men jeg synes da at den oplagte fortolkning er at egen husholdning også inkludere bespisning af gæster.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 31 Marts , 2009, 16:35 »
Hvis jeg låner min bil ud, og der sker et uheld, fordi min bil havde en defekt, ville jeg føle mig meget meget ansvarlig for uheldet.

Jo, men ER vores hjemmestrikkede æg defekte? Det kan jo diskuteres. Er det ikke stadig sådan, at evt. smitte sidder UDEN på skallen? Jeg spørger bare, for det hørte man da altid tidligere.
Men ellers ja til Christians filosofi. Der er næsten ingen grænser for hvad man kan slippe afsted med, under dække af et pænt ydre.  ;D

Jeg kan altså ikke finde ud af det der med at bruge citater - derfor er det hele blåt!
Så skulle den være der.
/Susanne, admin
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2009, 16:54 Fra Susanne Hansen »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 31 Marts , 2009, 16:54 »
Beklager ovenstående, Christian. Jeg forsøgte at bruge den 1. del som citat, og jeg kan som sagt ikke finde ud af det. Jeg kunne heller ikke få det væk igen! Undskyld!  :-[

Nå, en behjertet sjæl har gjort det for mig - tak!
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 31 Marts , 2009, 17:58 »
Det Fødevarestyrelse og kontrol er egenligt lidt sjovt... De gode dansk kontrollerede fødevare bliver i hobetal solgt til udlandet, de bedste kødkroppe fra kvæg går ubetinget til udlandet, de gamle malkekøer kan danskerne selv æde som hakkekød... Får man lyst til en ordenlig oksesteg kommer den fra udlandet, hvor den store kontrol eller dyrevelfærd ikke rigtigt er slået igennem...  ::)
Hvad gør dem der bor på landet så ? De køber selvfølgelig en halv ko hos naboen... Men så er fanden løs, hvis fødevarestyrelsen opdager det... De trykker straks på makro-knappen : Forbrugere, der har købt kød af okse, svin eller lam eller kødprodukter som f.eks. rullepølse på adressen, bør kassere varerne. Slagtningerne er foregået under uhygiejniske forhold og uden dyrlægekontrol, så det kan ikke udelukkes, at dyrene har været syge inden slagtningen, og dermed er der risiko for, at kødet indeholder sygdomsfremkaldende bakterier. ???

Jeg tager det mere som et DER ER IKKE BETALT SLAGTEAFGIFT AF VAREN...

Så der er kun en mulighed, køb dit kød i en godkendt forretning, og håb så på at det ikke bliver tilbagekaldt pga. sygdom ( er set så tit ) 5 uger efter du både har købt og spist det.

Danmark er et sjovt land at være i, og fødevarestyrelsen gør det ikke mindre morsomt.

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 31 Marts , 2009, 18:30 »
på grund af at det her skriveri er jeg holdt op med at give æg væk nu må folk selv tage dem ;D
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #37 Dato: 31 Marts , 2009, 18:36 »
 :D Jesper det er da en mægtig ide, så kan man da ikke drages til ansvar  <M
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 31 Marts , 2009, 19:06 »
Men nu proppen er af.
Når vi er 4 familier der mangler kød køber vi sammen en tyrkalv her på stedet. får den skudt på marken ind til slagtehus, dyrlægekontroleres, skåret ud som vil hver især vil have det, og vacumpakket. Det samme gør vi med Vildsvin. De dyr har alle haft det godt, og opdagede ikke de skulle dø.
Hilsen
Peter

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #39 Dato: 31 Marts , 2009, 19:09 »
Jeg har folk der selv kommer og spørger efter om vi ikke har æg vi vil af med, de er så populære mine store dejlige orange æg der smager af andet end pap som dem man køber i butikken gør, jeg blir upopulær hvis hønserne ikke lige gir nok til alle andre også.
 Men helt ærligt, hvis jeg f. eks slagter mine høns, som folk også står hinanden i nakken efter at få, er der sgu ikke glasskår i og fyldt med vand, og jeg ved hvordan kødet er blevet taklet under slagtningen osv. Som jeg selv siger så danser mine æg i gryden pga at mine høns har det meget bedre og er gladere end de stakler der går i sit eget lort og ville da egentlig også hellere ha æg fra noget der lever sundt og ikke stinker af sit eget lort. ::)
Der er ikke meget "frit" land tilbage i danmark, og det blir værre og værre.
Jeg blir så skide sur over de forbandede idioter der laver reglerne og de kan garanteret ikke lide høns og dyr alligevel. FJOLSER. :P
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #40 Dato: 31 Marts , 2009, 19:52 »
på grund af at det her skriveri er jeg holdt op med at give æg væk nu må folk selv tage dem ;D

Er i nu helt siker på at man ikke er ansvarlig for dem der evt. selv tager ægene. Er der ikke en regel for at ægene skal opbevares ansvarligt så andre end familien ikke kan komme i nærheden af dem.

Hvis der er indbrud mener jeg man er ansvarlig for at tyveknægten ikke kommer galt afsted. Det sker da i hvertilfælde ofte at tyve anliger sag mod dem det er gået ud over ;D ;D ;) ;)

Ja det er et til tider et undeligt land vi bor i.

Jeg kunne ikke dy mig for denne kommentaren da jeg selv har siddet med mange regler de sidste 5-6 år og ved hvordan de kan køre i ring og til tider modsige hinanden.

Regler er ganske udmærket i nogle tilfælde, men man kan godt somme tider stille spørgsmålt om der skulle være særinteresser indblandet mere end reglernes reele formål.
« Senest Redigeret: 31 Marts , 2009, 20:09 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #41 Dato: 31 Marts , 2009, 20:04 »
Sikke sjov du er, Bjarne  <H <: <H <: <H
Tænk lige denne tanke: En tyv stjæler æg i et hønsehus, laver en ret af rå æg, får en salmonellaforgiftning, sagsøger ejeren af hønsehuset med krav om erstatning for tabt arbejdsfortjeneste og svie og smerte.

Jeg er stadig glad for, at jeg selv gerne må spise mine fantastiske, fine, delikate, velsmagende, velformede, smukke osv. æg selv sammen med min rare mand.
 <Y <Y <Y <Y <Y <Y <Y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 31 Marts , 2009, 20:15 »
Øhh ja, de fleste ulykker sker i køkkenet, og det er som regel manden der får lov til at spise det...  ::)

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 31 Marts , 2009, 20:20 »
Derfor Bjørn !    GÅ til madlavning!  Ikke for finere mænd, men for madglade mænd.
Hilsen
Peter

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 31 Marts , 2009, 20:43 »
I må da meget undskylde hvis jeg har stødt nogen ved at sige at jeg i praksis har brudt loven ved at forære min gamle oldemor på 92 en bakke æg. Så lige et undskyld der...

Nu i snakker om at sagsøge, så er der i USA en mand der har sagsøgt og vundet en sag mod et ovn firma. Der stod ganske simpelt ikke på ovnen eller brugsanvisningen at den levende kat ikke måtte komme derinde da den kunne dø, så han fik medhold, og der står nu et eller andet om at katte og andre husdyr ikke bør puttes i ovnen.. Syg historie hvis i spørg mig..

Nok er jeg ung, men jeg har mine holdninger... Og dem er der ingen der ændre på.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.