Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kontrolkvalme!  (Læst 3498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #15 Dato: 30 Marts , 2009, 13:26 »
Nu må det næste spørgsmål fra mig så være: HVIS man vil være en lovlydig borger, hvad skal man så rent praktisk gøre? Det er jo ikke sådan at jeg for enhver pris vil overtræde gældende lov - der skal bare være mening i galskaben.  <K
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #16 Dato: 30 Marts , 2009, 14:12 »
Til Allan: Jo, selvfølgelig ville jeg da have det skidt med det - lige så skidt som jeg ville ha' det, hvis jeg havde lånt min bil ud til en anden, og vedkommende kørte galt i den. I begge tilfælde er det voksne, bevidste mennesker vi handler med, og de er formentligt i stand til at tage ansvar for sig selv. Hvis de ikke overholder færdselsloven eller en ordentlig køkkenhygiejne - er det så min skyld?
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2009, 15:19 »
Til Lisbet
Det var ikke for at du skulle føle dig skyldig i noget som helst men en potensiel fare er der fordi man ikke har fået kontroleret sine høns/æg,
og yder mere så låner du vel ikke din bil ud uden at du har sikret dig at vedkomne har kørekort.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2009, 16:15 »
Hej Lisbet

Et hurtigt kig på nettet kom op med en masse nogenlunde let forståeligt om salg af æg.

http://www.uk.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005285/Rapport.htm

Det ser ud til, at det er helt forbudt at sælge æg på sin arbejdsplads, men salg fra ens bolig (og hønsenes) er ok.

Jeg har ikke nærlæst det; men det ser fornuftigt ud.  Til sidst i opslaget er der videre adresser til reglerne.

Mvh Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2009, 16:26 »
Jeg sk***r godt nok stort på de regler så.. Her forære vi æggene væj til familie og venner, og tit kan vi ikke følge med til at sælge dem. Vi oplyser også om at det er på eget ansvar. Vi oplyser også at vi fraråder at lave noget hvor de er i rå tilstand, men at de kun bruges til mad hvor de bliver gennemvarmet.

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #20 Dato: 30 Marts , 2009, 16:40 »
Vedrørende salg ved stalddør står der i et bilag følgende:

Bilag 2
Kapitel 2

Stalddørssalg af hønseæg

1) Sidste salgsfrist for hønseæg er højst 21 dage efter lægningen.

2) Dato for mindste holdbarhed for hønseæg er højst 28 dage efter lægningen. Sidste salgsfrist skal svare til dato for mindste holdbarhed minus 7 dage.

3) Dato for mindste holdbarhed skal klart angives over for forbrugeren ved

a) et opslag, eller

b) en fortrykt seddel, der er anbragt på pakningen, eller som følger med hønseæggene til forbrugeren på købstidspunktet.

4) Såfremt en ægproducent sælger hønseæg både til virksomheder, der sorterer hønseæg efter kvalitet og vægt og ved stalddørssalg, må salg af hønseæg ved stalddørssalg ikke foregå fra ægopbevaringsrummet.

5) Ægbakker o.l. må ikke modtages retur fra forbruger.

Jeg kan ikke finde noget om, at sælger skal være registreret; men det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke står et eller andet sted.  Bekendtgørelser fra det offentlige er ikke "læs let" materiale.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #21 Dato: 30 Marts , 2009, 17:13 »
Alt salg af konsum-æg erhvervmæssigt som privat, skal være registreret hos Fødevareregionen, fra i år af skal osse private betale alt selv vedr. div. prøver ( osse hvis man sælger / forære 1 æg væk. )

Det er ikke alt der er ligetil...

Lidt om Camilla Plum`s problemer på Fuglebjerggaard vedr ægsalg.

http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Aeg%20foedevaredirektoratet.htm

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #22 Dato: 30 Marts , 2009, 19:00 »
Spørgsmålet er om denne salmonella kontrol ikke bare er en narresut. Hvis man skal være helt sikker på at de æg man spiser er uden salmonella, så skal man jo bruge pasteuriserede æg...

Så at besætningerne er salmonellakontrollerede er jo slet ingen garanti for at hønsene/æggene ikke har fået det efter den seneste kontrol. Du kan jo også købe æg fra forretninger med salmonella. (Selv om det er sjældent)

Ved at kræve denne kontrol, så fratager man fuldstændig forbrugeren behovet for selv at tænke. Hvad ville der være galt i at man kunne sælge æg, hvor det tydeligt var mærket at æggene ikke var kontrolleret. Så kunne forbrugeren selv vælge om de stolede mere på salmonellakontrollen ved de store æg-pakkerier eller ville købe ved den lokale producent. Men denne mulighed eksisterer ikke idag. Her er forbrugeren frataget valget. Vi skal allesammen købe æg i butikkerne.

Og så har Lene fuldstændig ret, det med geder, får og grise er faktisk 10 gange værre. Man kan ikke engang flytte en gris uden at skulle betale afgift..

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #23 Dato: 30 Marts , 2009, 20:24 »
Lidt om Camilla Plum`s problemer på Fuglebjerggaard vedr ægsalg.

Du gode Gud  ::)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #24 Dato: 30 Marts , 2009, 20:58 »
Jeg synes i hvert fald det er fuldstændigt tåbeligt, at man ikke kan forære en håndfuld æg væk uden at bryde loven, og jeg synes det er rigtig ærgerligt, at jeg ikke kan gøre det længere.
Selvfølgelig kan jeg da se formålet med en vis kontrol, når man sælger, men det skal også være rimeligt.
Jeg har også læst om Camilla Plums sisyfos rejse gennem papirjunglen - jeg mangler ord!
Hendes mål falder jo helt i tråd med den artikel, du henviste til i New York Times, Finn.
Giv os da valget, om vi vil spise kontrollerede og alligevel usikre æg, eller ukontrollerede.
Heldigvis må jeg stadig selv spise mine egne fine æg uden at spørge om lov!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #25 Dato: 30 Marts , 2009, 21:07 »
Hej Mette Marie,
undskyld hvis jeg formulerede mig så du følte dig truffet, det var slet ikke personligt ment, det handler jo om de fleste af os, og enhver må jo sætte sin hat som den vil.
Jeg er ikke - slet ikke - imod regler, hvis der er en overvejende grad af fornuft bag, og dette her ligger efter min mening i en gråzone, når der heller ikke er garanti for at undgå salmonella ved at købe industriæggene.
Jeg fortsætter som jeg plejer, og prøver samtidig at følge min sunde fornuft.

Mvh Marianne

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #26 Dato: 31 Marts , 2009, 09:30 »
Hej igen
Tænk lige over at folk fra Fødevarestyrelsen måske læser med her, når i udbasunere at i overtræder reglerne! Hvis man er uenig i nogle regler og gerne ville ændre dem så er det ikke særlig taktisk smart at udbrede vidt og bredt at man sk***r højt og flot på disse.
Min personlige holdning er meget i tråd med det Finn giver udtryk for. Og det med at fratage folk ansvar og handlemuligheder er desværre meget udbredt i DK efterhånden. Jeg så hellere at man gav folk ansvaret, handlefriheden og muligheden for at tænke selv tilbage. Men altså pt er vi underlagt et sæt regler og hvis vi som forum vil tages alvorligt så er det ikke særlig smart at vi bliver kendt som et sted, hvor man hylder 'lovløsheden'.
mvh
Mette 
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #27 Dato: 31 Marts , 2009, 10:38 »
Ligesom dig, Anne Mette, er jeg fuldstændig enig i Finns synspunkter. Vi lever i et samfund med en gennemgribende barnepigekultur, hvor samfundet vil ta' ansvar for os allesammen. Det ville være rart hvis politikerne, der jo endda kalder sig liberale, havde tillid til at deres vælgere har så meget omløb i hovedet at samfundet kunnne fungere uden alle disse regler og love om, hvordan vi skal agere i enhver tænkelig situation.
Men du har sikkert ret - pas på venner! Big Brother is watching you!  ;)
Og Allan: Nej, jeg ville ikke låne min bil ud til en person uden kørekort, ligeså lidt som jeg ville sælge æg til børn.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #28 Dato: 31 Marts , 2009, 11:38 »
Det er dælme en jungle! Og jeg har ikke engang noget der kan lægge æg endnu ;)

Men hvad nu hvis, en eller anden, spiser et æg i DIT hjem, fra DINE høns og SÅ får salmonella?  Altså må ikke-medlemmer af husstanden så overhovedet spise de æg der er hjemmelavede? Bare en strøtanke :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Kontrolkvalme!
« Svar #29 Dato: 31 Marts , 2009, 13:31 »
Hvis jeg låner min bil ud, og der sker et uheld, fordi min bil havde en defekt, ville jeg føle mig meget meget ansvarlig for uheldet.

Mere direkte til sagen: Det er ulovligt og strafbart at bruge egne æg til andet end eget forbrug, herunder at bespise gæster på ens egen matrikel. Årsagen til dette og rimeligheden i reglerne er helt klart til debat, men om det er ulovligt kan naturligvis ikke være til debat.

Personligt ville jeg foretrække om folk holdt intentioner om at overtræde gældende danske regler for sig selv, husk på at alle skades voldsomt hvis myndighederne begynder at interessere sig særlig meget for hobbyavl - og der er massiv (erhvervs)interesse i at hobbyavl forsvinder, rent objektivt er vi til stort gene for de professionelle i branchen, idet vi (i deres øjne) er en kilde til smitte der kan skade deres levebrød ganske voldsomt (pga rigide regler og internationalt ønske om at slå de andre landes erhvervsavl ihjel), og derudover råber mange af os op i tide og utide om dyrevelfærd samt gør venner, familie og kolleger opmærksomme på de forhold, industrifjerkræ lever under.

Så lad mig formelt sige, at jeg naturligvis aldrig kunne finde på at forære eller sælge æg til naboer, familie eller venner. Jeg kører heller ikke for stærkt, over for gult, uden lys på cykel, og derudover sover jeg med hænderne over dynen, drikker kun økologisk postevand og rødmer klædeligt når nogen fortæller en uartig vittighed eller slår en prut.
Med sommerlige hilsner, Christian