Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart med gæs  (Læst 5180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline danielhougaard

• Passiv bruger
Opstart med gæs
« Dato: 16 Marts , 2014, 13:04 »
Hej med jer

Jeg er ved at klargøre til gæs og vil i den anledning gerne høre jeres mening.

Hegn:
Jeg skal have lavet et godt hegn omkring mine gæs. Som jeg har forstået det, er et hegn på 1 meter et fint hegn. Men hvilket hegn vil I anbefale.

Har kigget på hønsetråd i 1,2meter http://hegnslageret.dk/hoensetraad-50x50mm-masker-126/hoensetraad-h-1-2ml-30m-50x50mm-masker-p499

eller

Dyrehegn i 1,5 meter http://hegnslageret.dk/faarehegn-dyrehegn-12/dyrehegn-hoejde-1-5m-laengde-50m-overflade-alm-galv-p808

Skal også have nogle hegnspæle til. Er Ø7 træstolper fine? http://hegnslageret.dk/oe7cm-56 og hvor lange skal de være?

Gæs:
Hvor mange gæs kan jeg have på 236m2

Skal også have lavet en sø der passer til det antal gæs jeg skal have. Hvor stor skal jeg lave den?

Håber det er noget I vil hjælpe med. På forhånd tak  /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Opstart med gæs
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2014, 13:21 »
236 m2 til gæs er overhovedet ikke nok. Jeg havde 5 gæs på en grund på over 2000 m2 sidste år, og jeg skulle overhovedet ikke slå græs hele sommeren! Til gengæld gik de aldrig ud fra grunden, selv om der kun er enkelttrådet "ko-hegn" rundt om og ud til lækre græsmarker.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2014, 15:21 »
jeg tror os du skal holde nede på max 2 , og ikke for mange gæslinger, ellers ender du med en mudderpøl, og gæs skal ha græs de lever af det, mine rører dårligt den kornblanding ænderne får

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2014, 18:04 »
I år havde jeg mit gåsepar syv gæslinger og det gik okay, de har så ca. 500 m2. Men jeg vil ikke anbefale at man giver dem væsentligt mindre plads end det. De er hegnet inde med 90 cm højt hegn og det fungere godt.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2014, 19:46 »
Vi har én voksen gås på ca. 2x150 m2 græs, og hun holder plænen i nålefilthøjde. Lige for tiden kommer hun ud på andre plæner 7-10 gange om dagen for at spise. Hun spiser så også kun grønt og rører ikke tørfoderet.

Du kan godt holde/opfede to-tre gæs på 236 m2, men de skal have konstant tilskudsfoder. Og det bliver ikke nogen prydplæne; klatterne alene vil næsten dække arealet.

En sø til gæs skal enten være meget stor - større end 236 m2 - eller forsynet med filter og pumpe til havedam. Gæs klatter meget i vandet, især gæslinger, og vandet bliver smattet, grønt, slimet og sundhedsskadeligt i løbet af meget kort tid.

Til badevand vil jeg i stedet anbefale et børnebassin af plastik; dem, der også kan bruges som sandkasse. Så kan du skifte vandet hver eller hver anden dag og give friskt drikkevand hver dag i en spand. Det ser måske nok knap så romantisk ud, men gæs elsker rent vand at bade i.

Varmefri 3-ugers gæslinger vil næppe kunne masse sig gennem dyrehegnet; de skulle gerne veje knap to kilo på det tidspunkt. Men jeg ved ikke, om de kan komme til at sidde fast med halsen - gåsehalse er smidige, og jeg har læst om unge/voksne gæs, som kom til skade i hegn ved at stikke hovedet ud gennem ét hul og forsøge at få det tilbage gennem et andet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline christina s

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2014, 07:42 »
Hej Daniel
Jeg vil (desværre) også råde dig til enten at holde høns eller finde noget mere plads.
Jeg har 5 gæs. De udnytter 15000 m2 og har en stor naturlig sø.

Hvis du også skal LAVE en sø får du jo endnu mindre græs, det holder desværre ikke til gæs der er græssende dyr der ikke som høns får hovedparten af deres foder som tilskud/korn.
Gæs er desuden flokdyr, dvs at du bør have mindst 2.

Hvis du skulle være heldig at finde noget mere jord er dyrehegn fint, stolpe str ok - husk rigtig kraftige hjørnestolper, ellers kan du ikke spænde hegnet op. Stolperne skal ca 1 m i jorden
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,