Vi har én voksen gås på ca. 2x150 m2 græs, og hun holder plænen i nålefilthøjde. Lige for tiden kommer hun ud på andre plæner 7-10 gange om dagen for at spise. Hun spiser så også kun grønt og rører ikke tørfoderet.
Du kan godt holde/opfede to-tre gæs på 236 m2, men de skal have konstant tilskudsfoder. Og det bliver ikke nogen prydplæne; klatterne alene vil næsten dække arealet.
En sø til gæs skal enten være meget stor - større end 236 m2 - eller forsynet med filter og pumpe til havedam. Gæs klatter meget i vandet, især gæslinger, og vandet bliver smattet, grønt, slimet og sundhedsskadeligt i løbet af meget kort tid.
Til badevand vil jeg i stedet anbefale et børnebassin af plastik; dem, der også kan bruges som sandkasse. Så kan du skifte vandet hver eller hver anden dag og give friskt drikkevand hver dag i en spand. Det ser måske nok knap så romantisk ud, men gæs elsker rent vand at bade i.
Varmefri 3-ugers gæslinger vil næppe kunne masse sig gennem dyrehegnet; de skulle gerne veje knap to kilo på det tidspunkt. Men jeg ved ikke, om de kan komme til at sidde fast med halsen - gåsehalse er smidige, og jeg har læst om unge/voksne gæs, som kom til skade i hegn ved at stikke hovedet ud gennem ét hul og forsøge at få det tilbage gennem et andet.