Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne flyttes over i skrukkehus.  (Læst 19897 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Skrukhøne flyttes over i skrukkehus.
« Svar #15 Dato: 01 April , 2009, 11:30 »
Tak, Berit.

Jeg tror og håber på, at æggene ikke led overlast. Hun var på dem igen efter en halv times tid. Jeg har også rendt efter hende i dag, da hun ikke fatter at det er i skrukkehuset æggene er. Først når hun ser dem går der en prås op for damen og hun bestiger opvaskebaljen med æg igen. ;)

Jeh tror Tante Skrap er ved at være lidt træt i understellet af al den rugning. Hun har jo ligget der i ca 3 uger nu og der er lidt tid tilbage endnu. Her til middag var hun ude og "føjte" igen. Æggene var dog helt varme, så hun er lige steget af dem, da jeg mødte hende udenfor. Hun fik lidt at spise og kom tilbage på reden. Hun har dog mad, vand og skaller i skrukkehuset. Jeg har givet hende lidt lækkerier op i reden og lukket for hende. Hun må lige holde de sidste 5 dage ud. :-*
« Senest Redigeret: 01 April , 2009, 12:26 Fra Stinne »
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 01 April , 2009, 15:21 »
Stinne, æggene kan sagtens tåle at skrukken forlader dem en halv times tid, hun skal jo have tid til sine daglige fornødenheder.
Når bare du sørger for at guide hende hen på den rigtige rede, det rigtige sted, skal du nok få de dejligste kyllinger.
Jeg har også kyllinger lige på trapperne, i dag eller i morgen 7-9-13
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #17 Dato: 01 April , 2009, 21:58 »
Jeg flyttede min blandingshøne her for en uge siden, til et bur, jeg har under kældertrappen.
Hun skulle lige spise og ordne fornødenheder, og så så hun æggene i reden, og smuttede ind på plads, og der har hun stort set lagt siden.
Dagen efter fik hun æg fra rugemaskinen, så der skulle gerne klække nogle kyllinger her i weekenden, og så kan resten fra maskinen jo komme ned til hende.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #18 Dato: 02 April , 2009, 05:55 »
Jeg ville aldrig turde flytte en rugende høne, da der er for stor risiko for, at hun ikke gør rugningen færdig.

Vi har lavet sådan en slags bur af lægter med tråd på. Der er ikke tråd under bunden. så den kan sættes ned over hønen alle steder.

Hvis vi har haft en, som har lagt sig skruk i hønsehuset og som skal have lov at gøre det færdig, så tager jeg bare det løse bur og sætter hen over hende og redekassen. Det løse bur er selvfølgelig så stort, at der er plads til mad og vand og at hun kan komme ud og strække benene. Skruk hønen er så, hvor hun har været hele tiden, men de andre kan jo ikke komme ind til hende og lave rod i reden.

Når æggene er klækket flytter vi hende til et andet rum. Når først de er klækket, skal hun nok passe kylingerne, uanset hvor hun bliver flyttet hen.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #19 Dato: 02 April , 2009, 15:11 »
Der er ingen tvivl om, at racen har stor betydning, nogle skrukker jo meget mere end andre.
Jeg flyttede da også min medens hun lå på snydeæg, så skaden ville ikke være stor, men hun accepterede. Jeg ville nok også være mere forsigtig, hvis hun lå på rigtige æg.
Men det betyder vel heller ikke stort, om hun ruger det ene eller det andet sted, bare hun kan få ro, når kyllingerne er klækket, om det så er samme sted med afskærmning, eller et andet sted, ja det ser jo ikke ud til at influere på hendes omsorg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.