Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne flyttes over i skrukkehus.  (Læst 19908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Skrukhøne flyttes over i skrukkehus.
« Dato: 28 Marts , 2009, 10:14 »
Så er det kære skrukkehus blevet færdigt og skrukhønen ruger på 12. dagen på rugeæggene. (Hun havde ruget på et par kunstige æg en lille uges tid inden, der kom rugeæg under hende, så hun må være blevet lidt hjulbenet med tiden. ;)

Men nu skal de to ting så kombineres; altså skrukken skal flyttes fra redekassen i hønsehuset og over i skrukhuset.
Hvordan gør jeg det smartest? ???
Skal huset være op ad hønsehuset, så hun kan høre de andre?
Holder hun varmen alene i skrukkehuset?
Stresser det hende at hun bliver flyttet midt i rugningen?
Passer det ikke mget godt at flytte hende nu, så hun kan nå at aklimatisere sig inden kyllingerne forhåbentligt kommer til verden om en god uge?

Andre tips og idéer ???

Det er hårdt at være vordende kyllinge-mormor. Man bliver sgi helt nervøs. ;) Og skrukken ligger bare helt cool og ruger som om det hele rager hende en fjer. 8)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Sigurd

• Passiv bruger
Sv: Skrukhøne flyttes over i skrukkehus.
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2009, 10:22 »
Min erfaring siger mig man kan rykke rundt på sådan en skrukhøne lige så tosset man lyster. når de ser æg ligger de sig på dem og venter.

Hilsen

En i samme båd

En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

byrstedfjer

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2009, 11:05 »
jeg vil vente til kylinger er ude

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2009, 12:43 »
Jeg ville også vendte til lige når alle kyllingerne er ude af æggene, og først flytte hende der. Det kan stadig ske at hun går af. Flyttede en gang en wyandotte høne som lå på æg fra sverige. Hun blev flyttet på 10 dagen, og du kan vel selv gætte udfaldet af dette :).. Det hele spildt (:
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Oddbjørn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2009, 12:44 »
Jeg har forsøkt å flytte skrukkhøne, uten heldig resultat. Det har alltid endt med at hun har gått fra eggene, og lagt seg tilbake på det sted jeg tok henne fra. Så jeg ville la henne ligge til kyllingene er klekket.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2009, 12:44 »
Stinne jeg vil gøre det når hun sover, så er der ingen problemer,   ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2009, 13:25 »
Den sikreste måde er nok at flytte hende og kyllinger i skumringen, lige efter klækning.

Men flyt hende om aftenen, når det er mørkt. Går hun af når det lysner, så hæng noget mørkt klæde op, så hun går til ro igen. Prøv dagen efter om ikke hun så er fast i reden igen.

Går det helt galt så læg æg tilbage i den gamle rede og sæt hønen tilbage, så smutter hun sikkert tilbage på reden igen og har glemt nattens ballade. Og vent så med at flytte hende til kyllingerne er klækket.
Afspær, evt. så andre høner ikke kan mase sig ind i reden og så kyllingerne ikke kan falde ud, det sidste døgn. Der går hønen ikke af reden alligevel.
Hilsen Susanne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2009, 19:15 »
Nå, nu er dullen flyttet.
Det skete i går sidst på dagen. Hun startede med at løbe ud af skrukkehuset og tilbage til den rede hun kom fra. Så prøvede vi lige igen. Jeg satte hende tilbage i skrukkehuset og lukkede døren efter hende. ::) Efter 5 min gokken og skræppen faldt hun til ro og lidt efter da jeg lettede på låget til skrukkehuset, lå hun i den dertil indrettede vaskebalje med spåner, halm og rugeæg i. Jeg har sat vand, foder og skaller ind til hende, så hun har sin egen buffet.
Jeg åbnede for hende i morges samtidig med at jeg åbnede for de andre i det store hønsehus. Jeg har slet ikke set hende ude i dag, men kan se at hun har spist af maden.
Mon ikke hun har haft en veloverstået flytning? Det tror jeg - hun er i hvert fald ikke stået af æggene. Jeg krydser fingre. ;)
Mange hilsner
Stinne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2009, 19:30 »
Jo det lyder bestemt veloverstået :D!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2009, 21:59 »
Stinne:
Skal det forstås sådan at hun kan gå ud i den samme hønsegård som hun plejer at være i? Altså at huset står ude i hendes vante hønsegård?
Hvis det er tilfældet så er jeg temmelig sikker på at hun vil gå tilbage til den "gamle" rede og dine rugeæg i det nye "skrukkehus" vil blive kolde og måske gå til.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2009, 22:13 »

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #11 Dato: 30 Marts , 2009, 17:42 »
Danny: Nej hendes skrukke-villa står ude i haven et stykke fra hønsegården. I morges efter sin løbe/skrige/æde/skide-tur rendte hun også tilbage til hønsehuset for at kravle på reden igen. Jeg var henne og hente hende og viste hende hjem til skrukkehuset. Hun steg glad på reden og alt var godt igen. Hun ligger der pænt endnu, men jeg har tænkt mig at holde godt øje med hende for hun har ikke helt let ved at forstå at æggene ikke hopper tilbage i hønsehuset, når de nu har ligget der så længe. ::)

Bjørn: Tak for linket. Det er da et kup. ;) Hvor er de lækre.
Mange hilsner
Stinne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 31 Marts , 2009, 09:27 »
Lige en lille opdatering:

I morges da min lille skrukke-mor havde været ude og fouragere mv og var færdig med morgentoilettet kravlede hun ganske rigtigt (Danny) på reden hun lå på i hønsehuset. Altså den der ikke er rugeæg i. Hun blev lagt tilbage på "plads" i skrukkehuset og knurrede også helt glad da hun så sine rugeæg igen. Jeg håber ikke de nåede at blive for kolde. :o
Mange hilsner
Stinne

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 31 Marts , 2009, 18:41 »
Stinne hvis det er tilfældet så har jeg flere æg, bare sig til  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 31 Marts , 2009, 19:41 »
Rugeæg kan faktisk tåle utrolig meget, også at "blive glemt" bare det ikke er alt for længe og bare temperaturene ikke er alt for kolde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk