Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er mider, lopper eller lus ?  (Læst 8917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
Hvad er mider, lopper eller lus ?
« Dato: 13 Marts , 2014, 20:54 »
Jeg har heldigvis ikke den store erfaring i utøj hos høns,
Men jeg havde i dag af anden grund fat i en af mine høner.
Hun har en bar plet på maven, og der var noget krible krable på hende der.
Er det lopper eller hvad er mest sandsynlig ?
Og kan det hele behandles med pyrethrin spray ?

Mvh Susanna
Den glade ejer af 9 hygge-havehøns, 1 hane.
Derudover tæller besætningen 2 hunde, 2 katte, kanariefugle i voliere
og ca. 100 kaniner.
Mød os på facebook - Stald Pecasus

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Hvad er mider, lopper eller lus ?
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2014, 21:46 »
Det kommer selvfølgelig an på, hvordan krible-krablet så ud... Men sandsynligheden er vel lus, gætter jeg på, uden at skulle gøre mig klog... Det er ihvertfald dem, jeg har døjet mest med, og de er små gul-lysebrune krible-krable, der render rundt inde på huden af hønen, og hvis jeg konstaterer lus, får de et pust med spray i rumpen/den nederste del af maven plus et pust under hver vinge, og jeg bruger staldchok eller fluespray..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2014, 21:51 »
Jeg tror også det er lus. Efter at have læst lidt mere om det.
Behandler du hele flokken på en gang. Eller kun der hvor du kan se utøj.

Mvh Susanna
og ca. 100 kaniner.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2014, 23:17 »
Hele flokken giver mest mening - de smitter ret meget.

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2014, 23:55 »
Men er det normalt at høns har lus, eller er det meget alvorligt ?
og ca. 100 kaniner.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2014, 23:58 »
Ikke unormalt at finde utøj på høns (hunde, katte osv).
Mvh
Erik Andersen

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2014, 09:07 »
Mine høns havde et angreb af blodmider sidste år. Jeg "kalkede" med hemixcide dengang, og nu bruger jeg hemexcide til at strø over deres spåner i huset, samt på deres yndlingsteder til sandbade. Jeg har 7-9-13 ikke set utøj på og ved hønsene siden. Min personlige teori er at der i hønsenes omgivelser er blevet for tørt til at "krible-krabler" kan leve. Dette gælder både blodmiderne, men også lus og kalkbensmider som indimellem kunne blusse op her. Jeg bruger ikke andet "kemi" til bekæmpelse af utøj pt.

Offline Susanna-K

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Marts , 2014, 09:17 »
Det undrer mig bare. Mine går ude og kan støvbade som det passer dem. Jeg troede det holdt utøj nede ?
og ca. 100 kaniner.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2014, 12:05 »
Det undrer mig bare. Mine går ude og kan støvbade som det passer dem. Jeg troede det holdt utøj nede ?
Det hjælper også på det, men udelukker ikke utøj. De får utøj ved at gå ude i det fri, hvor mider, lopper, lus og andet utøj smides af de vilde fugle og samles op af hønsene. Jeg holder rimelig pænt og rent i mine huse, frisk strøelse hver uge, 1 årlig nedvaskning, rent redemateriale osv., og jeg har ikke haft et år uden utøj endnu. Det er prisen vi må betale, når hønsene er på friland.

Jeg behandler med Frontline Spray. Er det meget slemt får jeg Ivermectin udskrevet af dyrlægen. Hemexide / Tør-øko-sug har jeg brugt tidligere, men tabte tilliden til produktet, da jeg fandt blodmider i klumper, liggende i pulveret og hygge sig, sprællevende :(. Det skulle dog være effektivt hvis man blander det op med vand og sprayer det ud i revner og sprækker, men det har jeg ikke prøvet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2014, 23:26 »
Hemexide / Tør-øko-sug har jeg brugt tidligere, men tabte tilliden til produktet, da jeg fandt blodmider i klumper, liggende i pulveret og hygge sig, sprællevende :(. Det skulle dog være effektivt hvis man blander det op med vand og sprayer det ud i revner og sprækker, men det har jeg ikke prøvet.

Det du har oplevet med diatomejord er lidt uforklarligt, da det skulle tage livet af bæsterne.
Produktet bruges, efter sigende, også af 'professionelle' til sikring af kornlagre mod skadedyr. Til dette brug er min forståelse at det blæses ind over kornlageret i tør pulverform. Denne fremgangsmåde læste jeg også om et sted i forbindelse med at bruge det i et staldmiljø.
Men ellers kan det anbefales at opslemme det i vand og 'sprøjtemale' det ud over vægge, gulve, pinde, redekasser og hvad der ellers er i hønsehuset. Når jeg skriver 'ud over' betyder det reelt at alle flader/samlinger skal behandles, så siddepindene 'males' på alle sider, redekasserne 'males' også indvendig og på alle flader, og så videre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2014, 07:13 »
Men ellers kan det anbefales at opslemme det i vand og 'sprøjtemale' det ud over vægge, gulve, pinde, redekasser og hvad der ellers er i hønsehuset. Når jeg skriver 'ud over' betyder det reelt at alle flader/samlinger skal behandles, så siddepindene 'males' på alle sider, redekasserne 'males' også indvendig og på alle flader, og så videre.

God ide med at "kalke" med diatomejord.
Hvad er blandingsforholdet vand/diatomejord?

:D Mette

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2014, 11:34 »
Det er helt normalt, at høns (og andre dyr) har utøj. I naturen flytter fuglene fx fasanerne til et nyt træ at sove i, når utøjs-trykket bliver for stort. Det kan de ikke, når vi tvinger dem til at sove det samme sted hver nat - til gengæld må vi så hjælpe til med jævnlig rengøring og div. medikamenter i ny og næ.

Jeg må indrømme, at mine høns sjældent er helt lusefri. Jeg bryder mig simpelthen ikke om at overpøse dem med gift, som jeg ikke helt kan undgå at indånde samtidigt.
Det lever de fint med, så længe de ellers er raske og har mulighed for en godt støvbad.
Og ind i mellem får de da også et sprøjt, men så er det med vand tilsat dråber af tetræ-olie (et af naturens egne opløsningsmidler, som kun må bruges stærkt fortyndet).
Sidste nye er også at tilsætte æterisk lavendel-olie, som udover at dufte dejligt også er et insekticid.
Ved voldsomme angreb (eller sygdom i flokken)tilsættes pyretrin (det virksomme stof/gift i Staldchok som kan købes rent til opblanding med vand under navnet "InsektFri" - 147 kr - der er til i alt 20 liter opblanding!).
Tidligere var jeg meget flittig med at lave hønseguf med masser af hvidløg. Dengang havde hønsene aldrig lus...
Hmmm... Tror faktisk at America-Thisted's Drop-Lop ikke er helt ved siden af: Det består af hvidløgskoncentrat og lavendel-olie :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2014, 23:09 »
Hvad er blandingsforholdet vand/diatomejord?

Det var lidt på 'øjemål'. Jeg rørte diatomejord op i vand til vandet var godt brunt at se på. Jeg vil umiddelbart anslå at det har været et sted omkring 1/4 l diatomejord i 5 l vand.
Men prøv dig lidt frem. Du skal kunne se at det sprøjtemalede antager en lys brun farve.
Mvh
Erik Andersen