Det er helt normalt, at høns (og andre dyr) har utøj. I naturen flytter fuglene fx fasanerne til et nyt træ at sove i, når utøjs-trykket bliver for stort. Det kan de ikke, når vi tvinger dem til at sove det samme sted hver nat - til gengæld må vi så hjælpe til med jævnlig rengøring og div. medikamenter i ny og næ.
Jeg må indrømme, at mine høns sjældent er helt lusefri. Jeg bryder mig simpelthen ikke om at overpøse dem med gift, som jeg ikke helt kan undgå at indånde samtidigt.
Det lever de fint med, så længe de ellers er raske og har mulighed for en godt støvbad.
Og ind i mellem får de da også et sprøjt, men så er det med vand tilsat dråber af tetræ-olie (et af naturens egne opløsningsmidler, som kun må bruges stærkt fortyndet).
Sidste nye er også at tilsætte æterisk lavendel-olie, som udover at dufte dejligt også er et insekticid.
Ved voldsomme angreb (eller sygdom i flokken)tilsættes pyretrin (det virksomme stof/gift i Staldchok som kan købes rent til opblanding med vand under navnet "InsektFri" - 147 kr - der er til i alt 20 liter opblanding!).
Tidligere var jeg meget flittig med at lave hønseguf med masser af hvidløg. Dengang havde hønsene aldrig lus...
Hmmm... Tror faktisk at America-Thisted's Drop-Lop ikke er helt ved siden af: Det består af hvidløgskoncentrat og lavendel-olie