Nå øv..
Ja vores høne er desværre stadig kun sig selv. Da der er sket det at de høns vi skulle hente i søndags altså har mistet hovedet.

Det hænger sådan sammen at den tidligere ejer skulle af med dem alligevel, da huset er sat til salg osv.. Så hans far var ikke blevet informeret om at 3-4 høns skulle overleve. Og faren kom en dag tidligere altså i lørdags, og der var ejeren ikke hjemme.. Så hele hendes flok findes desværre ikke mere. Og egentlig ret rart at vide hun overlevede.. For dette drama kunne jo have været fundet sted lige i det tidsrum hun var på sin gamle plads.
Hønsehuset blev færdigt i søndags.. Og uden brok eller andet og med åbent sind gik hun selv ind i hønsehuset.. Hun følger meget med og meget efter os

Så hun gik ind af hoveddøren til hendes nye hus så at sige. Men vi må endnu ikke ae hende.. Jeg har dog fået lov til at røre hendes kam.. Altså hendes kam rørte min tommeltot. Da hun spiste af min hånd .. Men der havde jeg så altså også godter med hehe. Ellers kan vi faktisk godt komme ganske tæt på hende.. Vi må bare helst ikke røre
Og i hønsehuset har hun umiddelbart befundet sig godt.. Dog syntes det ikke at hun er helt glad ved situationen at hun er kommet i hønsegård.. Hun er ikke sådan helt fremme at se.. Indtil hun har set vi er der.. Så kommer hun frem fra skjulet ud i det åbne.
Vi har lagt et reserveæg (rigtigt købt æg) i en redekasse. Og ja så i morges kom ægget

Dog syntes jeg at skalden virker lidt tynd.. Bare sådan lige i førstehåndsindtryk. Kan hun mangle kalk?
Hun ligger i en redekasse og sover.. Hun bruger ikke sovepindene. Og er en meget meget renlig høne tror jeg?.. Ikke en klat at se i selve hønsehuset.. Kun i redekassen her til morgen..
Men selve redekassen er faktisk pænt organiseret. som sagt har hun ligget på reserveægget.. som er helt intagt og endda lagt et nyt æg.. Og klatten er så langt væk fra de æggene.
Jeg vil prøve at se om jeg kan sætte lidt billeder ind her senere.. Måske nogle kan se om hun umiddelbart mangler noget?? eller har utøj.. syntes ikke sådan.. Men som tidligere nævnt er hun plukket bagi.
Morgenmaden idag bestod af: 1 fed hvidløg, karse, ½ skive rugbrød, rødløg, gulerodskræller og ½ havre"bøf" som er en slags hønseguf. baseret på acido fra thise ½ dl. 2 spsk rugmel, rapsolie, hørfrø, salt og havregryn for strukturen.
Og så får hun rene hvedekerner, havregryn samt græs i haven og fodertilskud (hønse-T fra land og fritid) Tror lidt dette var et fejlkøb eller.. Grundet at vi fodre med rene hvedekerner og havregryn, som jo helst skal være rug eller ren havre ikke? Vi vejer det altså ikke af hendes nuværende foder.. så ved ikke lige hvor meget hun får af hvad.. Kan det umiddelbart gå galt? Hun har spist helt op de sidste par dage.. Men hun får da alligevel op mod en blandet skål af Hønse-t, hvedekerner og havregryn på omkring 150 g.
Og senere vil hun få appelsin som godnatsnack (hun er meget glad for frugt

)
Men nu kommer der så mange spørgsmål op.
Hvordan og hvorledes vil muligvis være en god måde at starte en hønseflok op for mit vedkommende?..
Bør vi gøre det således at vi får rugeæg eller daggamle kyllinger.. Så vi ikke sætter noget ala 2 haner i samme hønsegård?
Der er godt nok lang tid til døllefjelde markedet.. Her tænker jeg på reaktionen i at hendes areal blev begrænset lidt som at hun søgte ly under træerne og kun kommer frem når vi kommer til hegnet, hun har dog allerede fundet et sandbads område.. Vi vil lukke hende ud i hele haven i aften 1 time eller 2.. Og håbe hun går ind i seng igen

.. Må også være frygtelig deprimerende at gå til et tomt hus.. Hvis hun vil søge derhen hvor hun tidligere hørte hjemme.
Men hvad skal vi gøre her?
daggamle kyllinger eller rugeæg bedst eller en æglæggende høne?? Og hvilke racer vil anbefales til sådan nogle uerfarende hønseforældre.
Jeg havde et godt kig på skånske blomsterhøns eller wyandotter.. Men som sagt er virkelig virkelig grøn på hønseholdet. Og ja.. Ved ikke lige hvor høns generelt kan skaffes, fordi så mange holder heller ikke høns her.. Og dem der gør i min radius er meget meget lukkede grundet alle de love og regler. Og til dels har jeg heller ikke lyst til at anskaffe høns via dba.. Må være lidt som hundemarkede ikke?? Og de findes jo næsten alle i Jylland.. Så har ikke den store chance for at komme og inspicere

Hun skulle eftersigende være noget italiener (og mere fangede jeg ikke) for den italiener findes vist ikke

Men indtil videre..
Hvad kan i videre give mig af råd?
Og hvordan syntes i ellers foderplanen ser ud??
Jo hun er meget meget glad for vindruer.. Og så er det lidt som om hun klukker mere her på det sidste.. alligevel
Jeg vil prøve at sætte lidt billeder ind senere..

Så kan i også se om den plet hun har bør behandles. Og vores midlertidige hønsehus.. samt gård.
Jeg håber virkelig i vil komme med lidt flere indput hvis der er noget jeg kan have overset..
Mange tak for alle jeres svar.