Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tilløbet høne?  (Læst 3631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Tilløbet høne?
« Dato: 26 Marts , 2009, 16:30 »
Hejsa

Jeg har har ingen erfaring med fjerkræ.. Så derfor søger jeg råd.

Jeg tror jeg har "fået" en tilløbende høne  :-\ Kan sådan nogle høns godt bare beslutte sig for, at her vil den så åbenbart holde sin pension?.. Tror den mangler noget ordentlig foder, eller også er den nået de 2-3 år.. For den har ikke lagt nogle æg.

Og det er ikke rigtig lykkes for vores hund eller katte. (Som faktisk ser ud til at hygge sig med den) at få den hjem igen hvor den hører hjemme. Hvor det så end måtte være? Da vi jo bor på landet og den først oplagte der kunne eje den, ikke vil kendes ved den.

Vi mangler faciliterne til at holde sådan en høne. (ja jeg er nok sådan en rescue-mor) Og det skal da ikke være nogen hemmelighed at jeg drømmer om en hønsegård en dag. Men havde ikke lige regnet med at hønseholdet skulle starte på denne måde.. Måske.. For håber da den finder hjem igen..

Jeg ved godt at vi ikke skal fodre den.. Men den har allerede plantet sig fint og godt til natten (den ligger i træk)... Og der er jo masser af mad i haven.. Og gik ud fra at sure hunde og ja så åbenbart dovne katte ville have hjulpet den hjem.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe med lidt gode råd.

For har den tænkt sig at blive, ja men så skal den da være hjertelig velkommen.. Men det kræver jo så at vi kan bygge lidt nødfaciliteter til den, så den ikke ligger i træk under lille brændestabel, der jo snart forsvinder, i takt med at vi skal have varme
Og hvad skal man fodre sådan en måske aldrene høne med?.

Den er plukket bagi, har dog sine halefjer og resten er fjerene er fine, blanke og ganske pæn høne egentlig.. kan det være tegn på sygdom, utøj eller lign eller bare at den har kedet sig lidt? Går ud fra at træk ikke er godt for den?

Jeg er sådan lidt i vildrede, for har desværre nok fået lidt "følelser" med i spillet også.. Så håber i vil give lidt gode råd? Hvad kan jeg gøre, hvis den bliver? 

Hellere være lidt forberedt. Men krydser da fingre for den ikke er som en kat.. der bare beslutter sig for at her skal den være. For den er vel et flokdyr??

på forhånd tak for hjælpen
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Tilløbet høne?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2009, 17:51 »
Hej og velkommen.  :D
Det her er det helt rigtige sted, når du har mange spørgsmål og allerede er blevet lidt småforelsket i en høne. Det skal nok gå "galt" for dig, som det er gået for alle os andre hønsetosser. ;)

Ja, høns er flokdyr, så mon ikke hønen er blevet væk fra sin flok. Hvordan det er sket kan man kun gisne om. ??? Jeg tror ikke høns sådan lige bestemmer sig for at flytte, som katte (hvis hjerne trods alt er lidt større) jo kan finde på. Men er der ingen der vil have den tilbage, må I jo beholde den indtil videre og så synes jeg I skal give den noget mad (køkkenrester i dag og et komplet-foder til voksne høns når foderstoffen åbner), rent vand og et midlertidigt hjem uden træk. Der behøver ikke være varmt men heller ikke frostgrader, da der jo ikke er andre høns at varme sig ved.

Hønen kan være skræmt efter at være "blevet væk" og derfor løber den ikke væk på trods af hunde og katte. Den ligger måske og trykker sig i sit skjul for ikke at gøre opmærksom på sig, da den er sårbar uden sine flok?

Så du må nok se i øjnene at du er blevet hønsemor/-far på lånt tid. Det kan jo være ejeren kan findes og når hønen evt. flytter hjem igen kan det jo være du må have dig nogle flere høns. ;D

God fornøjelse.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2009, 19:48 »
Ja, og hvis du ikke får den lukket inde om natten, kan den være pist væk en morgen..og her tænker jeg ræven har været på besøg..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2009, 21:53 »
Hej Stinne og Rixen

Mange tak for jeres hurtige svar.

Jeg vil straks køre til land og fritid i morgen.

Vi har bygget et ret primitivt læskur siden de sidste timer.. Hvad angår ræven.. Der har vi altså ikke den store mulighed for at udelukke denne. Men Mikkel har endnu ikke vist sit ansigt i byen og det er alligevel en del dage vi taler om hun har været her. Så hunde og katte er vist ikke helt udulige når det kommer til at holde udbudne gæster væk  :D

Frygter faktisk mere for måren.  ???

Og så har vi talt med nabokonen der sælger halm.. det skal vi så hente i morgen.. Vi skal jo også lade frk. sove nu.. Så ikke for meget uro.

Mange tak for jeres svar.

Hvis der er mere vi skal være obs på så giv og meget gerne en "huskeliste" :)

Og så er vi igang med at samle lidt materiel til at få bygget nybegynder hønseprojekt. Og smutter til døllefjelde for en gangs skyld i år.. Nu skal det jo så åbenbart være ;) Så farvel køkkenhave 
0,1 puttemor i minderne.
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2009, 22:15 »
Ej for en hyggelig historie. :) Og lur mig om ikke hønemor der snart for nye bofæller hos jer ;) Men en ide kan jo være at give hende en kasse med lidt høje sider i ,med en god tot halm i så hun kan ligge lidt i læ og putte sig.
Pøj pøj med det hele og velkommen her på forum, der er altid hjælp at hente her :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 April , 2009, 06:26 »
Hej igen.

Og mange gange tak for jeres velkomst.

Jeg vil meget gerne fortælle lidt videre hvad der er sket i sagen  ;D Og som ganske rigtigt spået er jeg sidenhen blevet hønemor :o)

Vi fandt frem til rette ejer.. Men det var vist mere held end forstand der gjorde udslaget. For i lørdags lagde den sit første æg i sit læskur. Og dum som vi er eller rettere. Som enhver anden stolt hønsefar og mor skulle vi jo vise vidunderet (ægget) til enhver mand der ville hører på os  ::)

Så vi tog ægget.. Og siden har den ikke lagt et æg herhjemme.. Men vi fandt da vejen frem til ejeren.. da den derefter begyndte at gå "hjem" hver dag på nogenlunde samme tidspunkt og lægge sit æg.  Og kommer så tilbage hertil kort tid efter.

Den går også ind i sit læskur hver dag på samme tidspunkt kl 18.30 og så kan vi lige skubbe pallen og lukke "hønsehuset" af for natten (ræven har endnu ikke vist sit ansigt)

Men det er endt således.. At jeg har indraget mandens redskabsskur til hønsehus.. Dette vil dog blot kun være midlertidigt. Og så har vi fået 3-4 høns mere af tidligere ejer.. De vil flytte ind her senere idag.

Så håber jeg bare de vil finde sig godt tilpas her  ;D

Vi er i hvertfald meget glade for denne ene høne vi indtil videre har.. Hvor er hun altså bare "kær" og hvilken personlighed

0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 05 April , 2009, 06:37 »
Ja, du er da vist blevet hønemor, og står op med hønsene fremover  <H <H <H
Tillykke, det var en KLOG beslutning, hønsehold giver uendelig mange glæder :)
Men den høne undrer mig altså MEGET, for det er utrolig atypisk høneadfærd at søge væk fra flokke alene!
Hvad mener I andre om den adfærd?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 05 April , 2009, 08:39 »
Ja, det lyder som en lidt speciel og drøndejlig høne. ;D

Mon ikke den holder op med at "gå hjem" og lægge sine æg, når den får nogle artsfæller ind i sit nye hjem. Det kunne da være meget rart at få æggene også. ;)

STORT tillykke med hønseholdet. Som Marianne skriver; det kommer I ikke til at fortryde. De giver mange flere glæder og hyggestuder end man kan forestille sig.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 05 April , 2009, 09:16 »
Det må siges at være den omvendte verden. Hønen der vælger ejeren..

Tillykke med det
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 April , 2009, 17:17 »
Ja, også tillykke herfra  :D

Jeg glæder mig til at følge det videre forløb.  Det er en meget hyggelig historie, du er midt i.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 April , 2009, 18:19 »
Her er ngoet af det samme sket :D.. Da jeg var mindre kunne jeg ikke så godt se forskel på hønsene, men jeg viste da at vi ikke havde en der var gul, og så pludselig en dag efter at de havde været ude gik der en gul mellem dem. Den kom fra en gård et par hundrede meter væk, og var vist fløjet ud derfra ;)..

Du er da vist rigtig blevet bidt af det nu :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 April , 2009, 00:48 »
Sand og mærkværdig historie om tilløben høne:

For snart 30 år siden, mens jeg boede i Californien, havde jeg en bekendt, hvis kat var drægtig for første gang.  Da det var ved at være tid til at den skulle føde, kom der en hvid høne vandrende ind i deres have.  Den holdt sig ved katten i flere dage, til den var nedkommet og forsvandt så igen.

Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 06 April , 2009, 07:14 »
Ja, Lise, din historie er bestemt også en der tangerer det overnaturlige, sådan lidt guardian angel over den. Og så en hvid

Mikkels er mere forståelig, høne forvilder sig, ser artsfæller og søger sammen, vel nærmest lige efter bogen.

Og den historie som tråden starter med er utrolig mærkelig, at hønen søger væk, finder tilbage til flokken og lægger sine æg, og så går tilbage til sit nye hjem. Absolut ikke almindelig hønseadfærd, når man ved at flokken = tryghed og beskyttelse.

Sjovt at høre de gode historier.
« Senest Redigeret: 07 April , 2009, 06:34 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #13 Dato: 06 April , 2009, 22:50 »
Sand og mærkværdig historie om tilløben høne:

For snart 30 år siden, mens jeg boede i Californien, havde jeg en bekendt, hvis kat var drægtig for første gang.  Da det var ved at være tid til at den skulle føde, kom der en hvid høne vandrende ind i deres have.  Den holdt sig ved katten i flere dage, til den var nedkommet og forsvandt så igen.

Menneskebørn kommer med storken, kattekillinger med hønen... :P
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: Tilløbet høne? Endnu lidt nyt
« Svar #14 Dato: 07 April , 2009, 08:15 »
Nå øv..

Ja vores høne er desværre stadig kun sig selv. Da der er sket det at de høns vi skulle hente i søndags altså har mistet hovedet.  :'(

Det hænger sådan sammen at den tidligere ejer skulle af med dem alligevel, da huset er sat til salg osv.. Så hans far var ikke blevet informeret om at 3-4 høns skulle overleve. Og faren kom en dag tidligere altså i lørdags, og der var ejeren ikke hjemme.. Så hele hendes flok findes desværre ikke mere. Og egentlig ret rart at vide hun overlevede.. For dette drama kunne jo have været fundet sted lige i det tidsrum hun var på sin gamle plads.

Hønsehuset blev færdigt i søndags.. Og uden brok eller andet og med åbent sind gik hun selv ind i hønsehuset.. Hun følger meget med og meget efter os  ;) Så hun gik ind af hoveddøren til hendes nye hus så at sige. Men vi må endnu ikke ae hende.. Jeg har dog fået lov til at røre hendes kam.. Altså hendes kam rørte min tommeltot. Da hun spiste af min hånd .. Men der havde jeg så altså også godter med hehe. Ellers kan vi faktisk godt komme ganske tæt på hende.. Vi må bare helst ikke røre :)

Og i hønsehuset har hun umiddelbart befundet sig godt.. Dog syntes det ikke at hun er helt glad ved situationen at hun er kommet i hønsegård.. Hun er ikke sådan helt fremme at se.. Indtil hun har set vi er der.. Så kommer hun frem fra skjulet ud i det åbne.

Vi har lagt et reserveæg (rigtigt købt æg) i en redekasse. Og ja så i morges kom ægget  ;D Dog syntes jeg at skalden virker lidt tynd.. Bare sådan lige i førstehåndsindtryk. Kan hun mangle kalk?

Hun ligger i en redekasse og sover.. Hun bruger ikke sovepindene. Og er en meget meget renlig høne tror jeg?.. Ikke en klat at se i selve hønsehuset.. Kun i redekassen her til morgen..

Men selve redekassen er faktisk pænt organiseret. som sagt har hun ligget på reserveægget.. som er helt intagt og endda lagt et nyt æg.. Og klatten er så langt væk fra de æggene.

Jeg vil prøve at se om jeg kan sætte lidt billeder ind her senere.. Måske nogle kan se om hun umiddelbart mangler noget?? eller har utøj.. syntes ikke sådan.. Men som tidligere nævnt er hun plukket bagi.

Morgenmaden idag bestod af: 1 fed hvidløg, karse, ½ skive rugbrød, rødløg, gulerodskræller og ½ havre"bøf" som er en slags hønseguf. baseret på acido fra thise ½ dl. 2 spsk rugmel, rapsolie, hørfrø, salt og havregryn for strukturen.

Og så får hun rene hvedekerner, havregryn samt græs i haven og fodertilskud (hønse-T fra land og fritid) Tror lidt dette var et fejlkøb eller.. Grundet at vi fodre med rene hvedekerner og havregryn, som jo helst skal være rug eller ren havre ikke? Vi vejer det altså ikke af hendes nuværende foder.. så ved ikke lige hvor meget hun får af hvad.. Kan det umiddelbart gå galt?  Hun har spist helt op de sidste par dage.. Men hun får da alligevel op mod en blandet skål af Hønse-t, hvedekerner og havregryn på omkring 150 g.

Og senere vil hun få appelsin som godnatsnack (hun er meget glad for frugt  :P )

Men nu kommer der så mange spørgsmål op.

Hvordan og hvorledes vil muligvis være en god måde at starte en hønseflok op for mit vedkommende?..

Bør vi gøre det således at vi får rugeæg eller daggamle kyllinger.. Så vi ikke sætter noget ala 2 haner i samme hønsegård?

Der er godt nok lang tid til døllefjelde markedet.. Her tænker jeg på reaktionen i at hendes areal blev begrænset lidt som at hun søgte ly under træerne og kun kommer frem når vi kommer til hegnet, hun har dog allerede fundet et sandbads område.. Vi vil lukke hende ud i hele haven i aften 1 time eller 2.. Og håbe hun går ind i seng igen  ;D .. Må også være frygtelig deprimerende at gå til et tomt hus.. Hvis hun vil søge derhen hvor hun tidligere hørte hjemme.

Men hvad skal vi gøre her?

daggamle kyllinger eller rugeæg bedst eller en æglæggende høne?? Og hvilke racer vil anbefales til sådan nogle uerfarende hønseforældre.

Jeg havde et godt kig på skånske blomsterhøns eller wyandotter.. Men som sagt er virkelig virkelig grøn på hønseholdet. Og ja.. Ved ikke lige hvor høns generelt kan skaffes, fordi så mange holder heller ikke høns her.. Og dem der gør i min radius er meget meget lukkede grundet alle de love og regler. Og til dels har jeg heller ikke lyst til at anskaffe høns via dba.. Må være lidt som hundemarkede ikke?? Og de findes jo næsten alle i Jylland.. Så har ikke den store chance for at komme og inspicere  ;)

Hun skulle eftersigende være noget italiener (og mere fangede jeg ikke) for den italiener findes vist ikke  ;D

Men indtil videre..

Hvad kan i videre give mig af råd?

Og hvordan syntes i ellers foderplanen ser ud??

Jo hun er meget meget glad for vindruer.. Og så er det lidt som om hun klukker mere her på det sidste.. alligevel

Jeg vil prøve at sætte lidt billeder ind senere.. :)  Så kan i også se om den plet hun har bør behandles. Og vores midlertidige hønsehus.. samt gård.

Jeg håber virkelig i vil komme med lidt flere indput hvis der er noget  jeg kan have overset..

Mange tak for alle jeres svar. 

0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle