Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mulig familieforøgelse - enkelte spørgsmål  (Læst 9109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mulig familieforøgelse - enkelte spørgsmål
« Svar #15 Dato: 08 Marts , 2014, 22:37 »
Jo måske går hun af, især hvis der er meget mørkt, det er jo i virkeligheden at sammenligne med den sorte spand,,, hun skal også helst have været skruk et stykke tid, for at kunne flytte hende, dvs ligget fast i tæt på en uge,,, ellers glemmer hun det måske igen..

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

• Bruger
« Svar #16 Dato: 08 Marts , 2014, 22:42 »
Jo måske går hun af, især hvis der er meget mørkt, det er jo i virkeligheden at sammenligne med den sorte spand,,, hun skal også helst have været skruk et stykke tid, for at kunne flytte hende, dvs ligget fast i tæt på en uge,,, ellers glemmer hun det måske igen..

Hun har været skruk i 4 uger ... men kun ligget på æg et sted mellem 2 og 3 uger ... og hun har ikke rokket sig fra reden i de 4 uger.

Ikke før i dag, hvor jeg så flyttede hende.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 08 Marts , 2014, 23:09 »
Du kan jo ikke gøre andet end at prøve. Skrukker er nemmest hvis man kender dem, og en gang skal jo være den første

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

• Bruger
« Svar #18 Dato: 09 Marts , 2014, 09:53 »
Ja - og dette er så også første gang for mig - og absolut ikke en vellykket en af slagsen.

Status:

Jeg åbnede for Tante Grå lidt i 9.
Gik ind for at hente lidt hvede til hende, og da jeg kom ud af skuret, var hun igen smuttet gennem det hul, som ikke eksisterer.  Hegnet er nu fastgjort med pløkker, så hun ikke kan skubbe til det på nogen måde.

Fat i Tanten og tilbage på reden.  Hun hoppede af med det samme ... og har nu - en time senere - ikke været på reden igen. Hun ordner fjer  ::)

Hvor længe kan jeg lade æggene ligge uden høne på ?

Jeg har gang i rugemaskinen og er ved at finjustere temperaturen. Skal så lige have fat i et hygrometer, så jeg kan få styr på luftfugtigheden også ...  Men hvornår skal jeg forsøge at "redde" æggene og putte dem i rugemaskinen ?

Så vidt jeg kan regne ud, så mangler de stadig en uge for at nå de 3 uger ... der er usikkerhed, da jeg ikke ved, hvornår præcist de er lagt - kun det sidste har jeg rimeligt styr på.
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #19 Dato: 09 Marts , 2014, 10:19 »
... og så skete det forunderlige ...

Jeg tror, hun opgav at bryde ud af sin nye mini-hønsegård. Hun har nu lagt sig på reden. Så jeg ser lige tiden an ...

Men hvis der er nogle, der har bud på, hvad jeg skal gøre, hvis hun går af reden ??

Skal jeg lade hende komme tilbage i den oprindelige rede, og så først flytte hende når/hvis der kommer kyller ?

Skal jeg tage æggene ind i rugemaskinen og forsøge at klække dem ad den vej og lade hende ligge på falske æg så længe - og så give hende kyllingerne, når/hvis de klækker ?

Eller andre muligheder ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #20 Dato: 09 Marts , 2014, 10:40 »
Du har jo først nu fået fæstnet hegnet, så hun ikke kan komme tilbage til den gamle rede - Grå er jo ikke dum, og da hun øjnede muligheden for selv at bestemme, hvor hun ville ligge, greb hun den - Nu har hun garanteret afsøgt mulighederne igen... og fundet ud af, at det ikke kan lade sig gøre mere, og så er hun gået tilbage til æggene - jeg tror da, at hun bliver liggende nu
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #21 Dato: 09 Marts , 2014, 11:04 »
Du har jo først nu fået fæstnet hegnet, så hun ikke kan komme tilbage til den gamle rede - Grå er jo ikke dum, og da hun øjnede muligheden for selv at bestemme, hvor hun ville ligge, greb hun den - Nu har hun garanteret afsøgt mulighederne igen... og fundet ud af, at det ikke kan lade sig gøre mere, og så er hun gået tilbage til æggene - jeg tror da, at hun bliver liggende nu

Det satser jeg i hvert fald på ...
Nu holder jeg skarpt øje med hende resten af dagen ...  ;)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #22 Dato: 09 Marts , 2014, 12:51 »
Hun er hoppet af reden igen.

Jeg har besluttet at tage æggene ind i rugemaskinen, men jeg har ikke noget hygrometer, og det kan kun bestilles på nettet, så jeg risikerer først at have det på onsdag.

Min rugemaskine er den blå fra Harald Nyborg.

Er der nogle med erfaring i denne maskine, som kan vejlede mig til, hvordan jeg bedst fylder vand i, så jeg holder luftfugtigheden ?

Så vidt jeg kan se, er der to åbne huller ... er der andre måder, den kan justeres på ?

Det er bare SÅ øv at stå i denne situation ...
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner