Den lille bandit !! Tante grå har lagt sig skruk Det gjorde hun allerede for godt 3 uger siden. Jeg synes ikke lige, det var rette tidspunkt til kyllinger (manglende skrukhus og tid i øvrigt), så jeg fjernede æggene og ville bare lade hende ligge, til hun var færdig med sin psykotiske periode
Men det var der åbenbart 2 meninger om ... for godt en uge siden kom jeg ud og ville gøre hendes rede ren og give hende lidt rent halm at hygge sig i, når hun nu alligevel lå der og kiggede ud i luften ...
Sørme om hun så ikke ligger på 4 æg !!! Hvordan hun har skaffet dem til veje er mig en gåde. Klara (den brune på billede 2) ligger og hygger med Tante Grå i reden hver nat ... og nogle dage senere, så opdagede jeg, at der var SEKS æg i reden. De to nye æg var bestemt ikke fra samme høne som de første 4. Så tror I ikke, at Klara - den lille bandit - har lagt æg til Tante Grå
Den dag blev alle 6 æg mærket med et X, så jeg kunne tage evt. nye æg fra. Problemet er lidt, at de kan klække over en periode på en uge, og det er ikke smart, da en høne oftest går af reden, når første kylle kommer ud. Dagen efter lå der SYV æg i reden ... grundigt tjek af X'er viste, at det nye æg var det samme som de oprindelige 4 - altså et Maran-æg. Det betyder, at min sorte Maran - Josefine - også er begyndt at lægge æg *jubel-ikon*
Ægget er godt skrammet på overfladen, og min teori går på, at Tante Grå "henter" ægget i den anden rede og bakser det op i sin egen rede på finurlig vis. De sidste par dage har der ligget et nyt Maran-æg i reden hver dag ... som naturligvis bliver fjernet.
Så nu er det spændende, om vi får kyllinger - spørgsmålet er jo i bund og grund, om æggene overhovedet er befrugtede. Men et lille skruk-hus er indkøbt i huj og hast sammen med lidt startfoder til kyllerne, så vi er KLAR til kylle-ryk-ind

men men men ... dette afføder lige et par spørgsmål til de kylle-og-skruk-kyndige herinde:
1) Kan jeg flytte min skruk Tante Grå over i det nye skrukhus - og hvornår er det bedste tidspunkt ? - nu inden æggene klækker - eller når det første æg er klækket (og det øvrige sikkert skal en tur i rugemaskinen, hvis hun rejser sig fra reden)
2) Skrukhuset står i den modsatte ende af hønsegården i forhold til hønsehuset. Skal jeg sætte hegn op og adskille skruk med kyller fra resten af flokken fra start ... eller skal jeg vente og se, om de kan finde ud af at gå sammen ?