Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Araucanafarver?  (Læst 1266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Araucanafarver?
« Dato: 05 Marts , 2014, 12:24 »
Er der nogen, der kan hjælpe med billeder af de "halsede" varieter? eller evt. linke til nogen? Jeg har "kun" en (ikke helt korrekt efter standarten) perleblå og en vildtfarvet og synes indtil videre, at de helt blå er smukkest men har altså blot set nogle billeder fra en udstillig af superrepræsentanter........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Araucanafarver?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2014, 12:31 »
Du kan se en masse farver her på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2014, 12:40 »
Tak Lene  :D Jeg glemmer altid de mange flotte billeder på den side  ::) De guldhalsede er godtnok smukke  8) Er de godkendt i Dk og ikke alt for sjældne? Nogen der ved det?
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2014, 12:46 »
Araucana er i Skandinavisk Fjerkræ Standard i følgende farver :
Sorte
Blå
Vildfarvet
Blå - guldhalset
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2014, 13:04 »
Guldhalsede falder automatisk som et sideprodukt til de Blå guldhalsede som er rimelig udbredt så det burde være muligt at fremskaffe disse.
En i vores klub er begyndt at prøve at renavle de Guldhalsede og Guld sort-hvedefarvede så de fremover også kan ses.

De farver jeg har set i Araucana er følgende:
Hvid
Sort
Blå/blå randtegnet
Splash
Sortrød
Blårød
Vildtfarvet
Blå Vildfarvet
Guldhalset
Blå guldhalset
Splash Guldhalset(ligner rødsadlet)
Guld sort-hvedefarvet
Guld blå-hvedefarvet
Guld splash-hvedefarvet(ligner Rødsadlet bare lysere)
Sølvhalset
Blå Sølvhalset
Tværstribet

Selvom jeg ikke har set følgende burde de være til ud fra de andre farvevarieteter.
Splash Vildtfarvet
Splash Sølvhalset
Har også set en der havde en masse farvet blandet hvor der var faldet en Blå Legbar på dba. Så der kan laves en masse flere farver hvis det var det man synes manglede.

Nu går mange af dem kun i Tyskland eller andre lande, men man kan være heldig og finde flere af dem i Danmark hos private som har fået dem hjem, men ikke skiltder med det så vi andre ikke ved de er i landet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2014, 15:06 »
Jeg har bare spekuleret meget over om vi "bare" skal have æg her på matriklen, men jeg synes helt ærligt kun at en enkelt ud af de 3 hybrider er køn. De er alle meget tamme og nysgerrige, lægger troligt et æg dagligt men racehønsene er så smukke alle sammen. Hybriderne holder nok mindst et år endnu, men på sigt vil jeg satse på eng. araucana og dværgmaraner- det er de sjoveste. Jeg er glad for både Farverolles og Orpington, men naboerne er ikke vilde med "storhanebrøl", og det er ikke ret praktisk at have store haner sammen med de små høns.
 Kan jeg avle rene araucanere- også farveren i en blandet flok? Det brude da være tydeligt om en kylling er helt ren efter et par måneder eller hvad? en blå hane + vildtfarvet høne burde da tydeligt kunne spottes? Det samme med blå hane og tværstribet maran? Jeg er meeget ked af tanken om at bure nogen inde......
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2014, 15:09 »
brude = burde  :P
www.DFfR.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2014, 15:20 »
Ja man kan sagtens have en blandet folk og stadig få nogle rene ud af det som kan bruges fremover. Man skal bare være sikker på at kunne kende forskel på de kyllinger der kommer om det så er fjerprydelse, ægfarve eller farvevarietet som kan bruges ved de andre racer man vælger at holde.

Engelske Araucana findes i lidt andre farver end Araucana bare så du er opmærksom på det hvis det er dem du vil have.
De Engelske er godkendt i Perlegrå som er en vigende farve overfor andre og derfor vil nemt kunne spotte om kyllingerne bliver rene eller ej.

Blå krydset med Vildtfarvede vil i første generation give blå og sorte kyllinger med mere eller mindre guld/rødt på sig. Disse kan meget nemt ligne Blå-guld/kobber eller Sort-guld/kobber. Blå hane på tværstribet Maran vil give tværstribede og blå tværstribede haner(hønestribet da kun et tværstribningsgen) og blå samt sorte høner. Så der kan man se kønsforskel. 
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2014, 16:04 »
Tak for svar!  :)

Så tror jeg at det bliver eng. araucana i perleblå til avl- 1,2 el. 1,3 af god kvalitet. Dem burde jeg kunne vurdere efter nogle måneder og inden, der kommer for meget hanegal. De helt rene kan så sælges til andre avlere, og resten kan vi jo spise eller måske beholde nogle "sjove" høner selv. Mange har hybrider herovre, dem kunne jeg vel godt tillade mig at sælge mixfarver/racer til- det er da bedre med høns fra privat have frem for masseproducere diverser.
Med dine grundige farvebeskrivelser burde jeg med lidt træning kunne fortælle evt. købere hvilket farvemix eller hvilken krydsning, der er tale om...........

Bettefis er forkølet igen igen- han fik snue for nyligt, og jeg havde et værre mas med at give ham rød solhat. Han blev rask men kun i lidt over en måned, og nu er den gal igen  :'( INGEN af de andre har fejlet det mindste, så han må jo være svagere end alle de andre. Jeg er startet på en ny kur til ham, men hvis han bliver syg endnu engang tror jeg et haneskift kommer på tale før end forventet- han har i øvrigt gule løb og er bestemt ikke egentligt avlsmateriale. Jeg kunne ikke drømme om at videreformidle kyllinger til avlere med ham som hanefar........ Jeg er jo glad for ham, så han får altså en chance mere. Renavl bliver måske først næste år.
www.DFfR.dk