Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor kan man købe en startpakke redekasse med tilbehør til, til kyllinger?  (Læst 12173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helene89

• Passiv bruger
min kæreste og jeg overvejer stærkt at få høns i vores have,

vi vil gerne have hønsene fra små af, hvis det er muligt at kønsbestemme dem.

er der nogen steder man kan købe redekasse med alt der skal til, til omkring 5 kyllinger??

Mvh Helene

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Hej Helene
Pas på med et færdigt "byggemarkeds-startsæt" som hønsehus. Mange nye hønseejere forblændes af et fint hus med en meget lille hønsegård under for en overskuelig sum penge.

Virkeligheden banker bare desværre på døren når hønsene vokser sig store og lever under burhøns-lignende forhold i sådan et bette hus, og om vinteren pisser sne og regn ind i nogle af de mere slatne udgaver af hønsestartsættene.

Kig hellere efter et solidt legehus på f.eks. Den Blå Avis eller Gul og Gratis og byg det om til et hønsehus. Og lav så endelig hønsegården så stor som det overhovedet er muligt. Til økologiske høns er pladskravet udenfor på 4 m2 pr høne, så med fem høns skal du beregne minimum 20 m2 hønsegård hvis du vil have høns af dyrevelfærdsmæssige grunde og ikke blot som ægproducent. Kommer hønsene i haven dagligt kan gården naturligvis laves mindre :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Helene89

• Passiv bruger
hej anders christensen.

mit spørgsmål var til en redekasse til kyllinger. altså ikke et hønsehus.

vi vil gerne have 5 høns, og vi har kigget på et hønsehus til 5600 kr, fra bangs, som er til 6-7 høns, og det gør vi med vilje da jeg osse er meget imod burhøns. vi har stor have, som hønsene vil blive lukket ud i hver dag fra solopgang til solnedgang. buret er udelukkende som sikkerhed mod ræve og som rugekasse :) jeg linker lige til det hønsehus vi har set på, du må meget gerne give din mening om det: http://www.bangs.dk/deluxe/

Offline Metmus

• Passiv bruger
Helene.. En redekasse til kyllinger skal du ikke bruge.. Du skal bruge en stor kasse/ stort bur (størrelse efter hvor mange kyllinger der skal i), placer det oppe i højden i fx værkstedet, sæt varmelampe over i den ene ende, fyld en bund i kassen fx sand og eller spåner samt lidt hø i fx den ene ende.. Stil så vandtrug og madtrug derind, og så kan kyllingerne bo og løbe lidt rundt der. De går selv ind i varmen, når de har brug for det. Når de så har fjer over alt, kan se selv holde varmen og kan komme ud i det udendørs hønsehus, som I har tænkt jer at bygge/samle. Heri skal du bruge et par redekasse, som bruges til at lægge æg i.. En god ide kunne være at låne den super gode bog om høns på biblioteket eller bladre hele fjerkræ.dk igennem, her lærer man altså bare rigtig meget :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tove

• Bruger
Det viste hønsehus er altså ikke ret stort, idet målene tydeligvis er incl gården. Til 6-7 høns er godt 1 km2 hus ikke ret meget, og en hønsegårde af den viste str. er heller  ikke voldsomt meget. Men det sidste vil naturligvis blive forbedret af at I vil lukke dem ud i haven. Husk bare, at der kan være dage, hvor I ikke kan lukke dem ud - hvis I feks ved, at I kommer sent hjem.
Kvaliteten har jeg ingen ide om - måske andre kender den?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Helene89

• Passiv bruger
hej metmus.

ok var ikke helt sikker på hvad sådan en kasse hed.
jeg tænkte bare om der var nogen steder man kunne købe sådan en startpakke til kasse og varmelampe som der skal bruges til små kyllinger,
vi planlægger at anskaffe omkring 5 kyllinger, hvad er stort nok for dem ca? :)

Offline Helene89

• Passiv bruger
hej Tove,
Jeg er arbejdsløs, sygemeldt, pga psykisk diagnose, og kæresten arbejder som tømrer, kommer aldrig senere hjem end ca ved en 17 tiden :)
så der er ikke noget problem der. vi har kæmpe for og baghave, som de kan vandre rundt i :)

jeg vil nemlig IKKE have burhøns, er meget imod det, og køber altid økologisk af næsten alt.

har osse tænkt mig at fodre med øko fodder når vi endelig får høns.

men vil du sige det er ok, med 5 høns i det bur fra linket, som selvf bliver lukket ud morgen og ind aften? jeg vil gerne have at forholdende er gode for dem, synes det ligner et rigtig godt hønsehus. :)

Offline maja1981

• Bruger
det er ikke meget plads og ret dyrt for ikke så solidt et hus.

du får meget mere ud af at købe et stort evt brugt hønsehus eller legehus og selv lave en stor indhegning. dette kan du gøre for under det halve af det beløb det koster fra eks. bangs. og så får du MEGET mere plads for pengene.

jeg har selv bygget 2 huse på 120*240 cm (det billigste kostede 1500-1700 kr i materialer, og står på stolper) og her kan bo max 10 store høns.( jeg har pt 4 i den ene hus og 7 i det andet ) MEN de bruger også kun huset til at sove i og har en stor gård på 130-150 kvm. at boltre sig på hele dagen.

5 kyllinger som er så små de stadig skal have varmelampe behøver ikke meget plads. men de vokser hurtigt og efter nogle uger ville jeg tilbyde dem et par kvm, mindst.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Helene89

• Passiv bruger
maja1981, men er det ikke nok når de kun skal bruge det om natten?

Offline maja1981

• Bruger
tjo måske. men det er stadig ikke ret meget plads og mange høns går ikke ud om vinteren i sneen. og så er det ikke meget plads for 5 store høner. vil hellere sige køb for stort end for småt. mange køber disse samlesæt som en start, og efter et par måneder er de allerede solgt videre pga for lidt plads.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline maja1981

• Bruger
der er eksempel en der har lidt større solide hjemmebyggede huse til salg på facebook. til mener det var 1800 kr

det ville jeg klart foretrække  :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Helene89

• Passiv bruger
maja1981: hvad hedder personen, eller den side på facebook der sælger disse hønsehuse? dem vil jeg meget gerne lige kigge på. for hvis man kan få noget der er større og bedre til mindre pris, så er det jo helt klart et kig værd :)

Offline Helene89

• Passiv bruger
altså hønsehuset som vi har kigget på fra bangs har jo ca 3 m2 i gården i sig selv, og haven som de vil blive lukket ud i hver eneste dag er over 1000 m2. når de alligevel skal ligge og lægge æg om natten, så er det vel ikke så synderligt vigtigt med hvor stort gården i buret er???
så er det vel vigtigere at der hvor de lægger æg, at der er plads nok der??

vores nabos høns vil ellers meget gerne ud i vinteren, så det tror jeg nu ikke bliver et problem. men jeg ved det ikke helt., har ledt en del rundt på nettet og kan simpelthen ikke finde nogen hønsehuse med gård til som er særlig meget større en den jeg har fundet i forvejen på 110x320 cm.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Høns lægger ikke æg om natten. Høns sidder på deres pind og sover om natten.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tove

• Bruger
Jeg synes også stadig huset er for småt til de fem høns, du gerne vel have. Brian Brandt på facebook sælger huse, der ser fine ud til væsentligt bedre priser. Hans hjemmeside kan du finde ved at Google "kb fjerkræ". Jeg har ikke set hans huse i virkeligheden skal jeg lige sige, men man kan jo ringe til ham eller besøge ham. Eller du kunne måske lokke tømrerkæresten til at bygge eller bygge om?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)