Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor kan man købe en startpakke redekasse med tilbehør til, til kyllinger?  (Læst 12175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Hvis du tænker på at huset er ca 1 m2 stor og du vil have fem høns, så er der ca 0,2 m2 pr høne.. Det er altså ikke ret meget plads.

Jeg vil tro at du hurtigt får problemer med at de piller fjerene af hinanden og stresser hinanden. Hønen nederst i hakkeordenen har INGEN steder den kan sætte sig i huset og være i fred for de andre, så et så lille hus vil nemt give stress i flokken og det ønsker du ikke.

Brug hellere pengene på et ordentligt hus, f.eks. noget i retning af http://www.dba.dk/hoensehus-hoense-hus-til-10/id-1005052001/ og lav en fin hønsegård.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

• Passiv bruger
Jeg vil forøvrigt anbefale dig f.eks. at låne/købe denne bog http://www.saxo.com/dk/oekohoens_jens-juhl_indbundet_9788791583155 - så får du hurtigt styr på de overordnede ting omkring at holde høns.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Helene89

• Passiv bruger
hej anders christensen, skulle mene at det hønsehus jeg har linket til er lidt over 3 m2 i selve gården. og så ved jeg så ikke hvad rugekasserne er.

jeg tager lige et kig på linket,

men jeg ville aller helst have et bur med hønsegård og rugekasser der er færdig lavet, hvor gården er overdækket med tag, så de kan være derude om vinteren eller i regn, når de ikke lige er i haven.

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
Hvor store er de høns du vil have, når de er fuldvoksne? For jeg vil give de andre ret...det er ikke stort.

Jeg selv startede med et på knap 1½ m2 i oktober til 2 sussex og 2 orpington og to dværghøns. I dag har jeg lavet mit skur om, så de nu har 7 m2. Desuden har de en hønsegård på ca. 18 m2 men kan faktisk altid være på min. 70 m2. Og for det meste er de i hele haven alligevel.
Selve deres hønsegård vil jeg have udvidet til en hel del større, men skal lige have fundet den bedste løsning på hvordan jeg gør bedst.

Jeg kunne frygte at du fortryder dit køb, hvis du køber for småt.

Jeg har hørt andre sige, at de er glade for de huse fra bangs.dk men personligt ville jeg også foretrække enten et stabilt legehus el. også købe et fra Brian
http://www.kb-fjerkrae.dk/H-nsehuse.html

Der er selvfølgelig ikke hegn og overdækning til dem fra Brian, men hvis din kæreste arbejder som tømrer, kan du måske få ham til at lave det  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

• Passiv bruger
hej anders christensen, skulle mene at det hønsehus jeg har linket til er lidt over 3 m2 i selve gården. og så ved jeg så ikke hvad rugekasserne er.

jeg tager lige et kig på linket,

men jeg ville aller helst have et bur med hønsegård og rugekasser der er færdig lavet, hvor gården er overdækket med tag, så de kan være derude om vinteren eller i regn, når de ikke lige er i haven.

Nu må du ikke tage mit spørgsmål ilde op: Men har du nogen som helst erfaring med at holde dyr? Det du skriver giver mig en tanke i retning af at din opfattelse af at holde høns er at de går i et bur og bare skal have en kasse og lægge æg i og så er de glade..

Høns kan ikke tåle træk, så de skal have et fornuftigt hus, ikke en kasse, men et hønsehus, hvor de kan være inde, have noget gulvplads at gå rundt på, nogle redekasser (minimum 35x35 cm pr stk) og nogle siddepinde de kan sidde og sove på om natten. I perioder med f.eks. snevejr kan du forvente at dine høns bliver indenfor i flere dage i træk, så det nytter ikke noget at der ikke er plads til at hønsene kan bevæge sig i hønsehuset.

Husk også at der skal være plads til mad og vand inde i huset, og plads til at de alle kan spise samtidig.

Af hensyn til dig selv og især af hensyn til dine kommende dyr, så vil jeg helt klart anbefale dig at læse et par bøger om emnet og besøge andre der holder høns så du kan se hvad du går ind til.

Det skylder du først om fremmest de dyr du vil anskaffe dig af dyreværnsmæssige hensyn og naturligvis også dig selv i forhold til at få en god oplevelse med at holde høns.
0,6 Isa Brown

Offline maja1981

• Bruger
personen jeg mener er ham de andre har linket til. de huse der er på facebook er brugte, derfor prisen.

spørg ham inde på hans hjemmeside da du skal være medlem af fjerkræ gruppen på facebook for at kunne se dem. men det/de ligner det røde øverst på hans hjemmeside.

nu går høns også ud når det regner. de går naturligt meget rundt og søger føde, graver i jorden, sandbader. løber vildt og basker med vingerne. plukker græs. osv osv.. de står ikke bare og glor i det ene hjørne af en indhegning.

jeg har ikke overdækning. jeg har faktisk bare et hus og almindelig have hegn som indhegning (en rulle på 20-25 meter kan købes for 3-400 kr) det største problem kan være rovdyr og rævesikring. som dog forholdsvis nemt kan løses.

jeg startede med at tænke at jeg skulle have 5-6 høns. et hus af den nævnte størrelse og en gård på 20-25 kvm syntes jeg måtte være passende.
de gik kun sådan i få måneder så havde jeg allerede udviet indhegningen til 3 gange så meget :-)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.