hej anders christensen, skulle mene at det hønsehus jeg har linket til er lidt over 3 m2 i selve gården. og så ved jeg så ikke hvad rugekasserne er.
jeg tager lige et kig på linket,
men jeg ville aller helst have et bur med hønsegård og rugekasser der er færdig lavet, hvor gården er overdækket med tag, så de kan være derude om vinteren eller i regn, når de ikke lige er i haven.
Nu må du ikke tage mit spørgsmål ilde op: Men har du nogen som helst erfaring med at holde dyr? Det du skriver giver mig en tanke i retning af at din opfattelse af at holde høns er at de går i et bur og bare skal have en kasse og lægge æg i og så er de glade..
Høns kan ikke tåle træk, så de skal have et fornuftigt hus, ikke en kasse, men et hønsehus, hvor de kan være inde, have noget gulvplads at gå rundt på, nogle redekasser (minimum 35x35 cm pr stk) og nogle siddepinde de kan sidde og sove på om natten. I perioder med f.eks. snevejr kan du forvente at dine høns bliver indenfor i flere dage i træk, så det nytter ikke noget at der ikke er plads til at hønsene kan bevæge sig i hønsehuset.
Husk også at der skal være plads til mad og vand inde i huset, og plads til at de alle kan spise samtidig.
Af hensyn til dig selv og især af hensyn til dine kommende dyr, så vil jeg helt klart anbefale dig at læse et par bøger om emnet og besøge andre der holder høns så du kan se hvad du går ind til.
Det skylder du først om fremmest de dyr du vil anskaffe dig af dyreværnsmæssige hensyn og naturligvis også dig selv i forhold til at få en god oplevelse med at holde høns.