Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sæsonens første gåseæg  (Læst 1681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sæsonens første gåseæg
« Dato: 26 Februar , 2014, 13:29 »
Så er det forår!

Faster Anna har brugt formiddagen på at lægge sæsonens første æg på 136 gram, så nu snitter jeg den sidste stump hjemmebagte rugbrød op i godbidder til den dygtigste gås i verden.

Det er i øvrigt hendes æg nr. 45 i alt - meget godt gået for en gås på 10 1/2 måned, ikk'?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: Sæsonens første gåseæg
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2014, 15:55 »
Skal hun ikke have lov at ruge dem ud?
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Marita

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2014, 17:39 »
Til lykke med faster Annas første æg i denne sæson.  Jeg er meget imponeret over, hun lægger så mange æg. Netop i dag er årets første æg så også blevet lagt her. Er så spændt på, om de unge gaser, der er lidt yngre end faster Anna, gør, hvad de skal. Jeg har i hvert fald set dem øve sig. 

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2014, 18:41 »
Skal hun ikke have lov at ruge dem ud?
Det ville være synd; æggene er ikke befrugtede. Hun er ikke i kontakt med gaser.
Engang, når jeg får mit landsted (fordi jeg har vundet i lotto), så er planen at få fat i enten rugeæg eller daggamle gæslinger til hende. Men foreløbig er pladsen og græsset ikke til det.

Til lykke med faster Annas første æg i denne sæson.  Jeg er meget imponeret over, hun lægger så mange æg. Netop i dag er årets første æg så også blevet lagt her. Er så spændt på, om de unge gaser, der er lidt yngre end faster Anna, gør, hvad de skal. Jeg har i hvert fald set dem øve sig. 
Spændende! Er det krølgaserne, der træner? Og hvad med de små blå? Uh, hvor ville jeg gerne snart vinde i lotto, så jeg kunne få det landsted, grave en stor sø og befolke det med små blå og krøllede gæs. Og steinbachere. Og gule amerikanske. Og svanegæs. Og toulouser. Og shetlandsgæs. Og oregon minigæs. Og hawaiigæs. Og ... og ... og ...
2.0 huskat

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2014, 18:56 »
Da jeg lige læste dit indlæg kom der lige to spørgsmål op I hovedet på mig.
1. kan man spise æg fra gæs?
2. Hvor gammel kan en gås blive?

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2014, 19:38 »
Det er da synd kun at have en gås
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2014, 21:14 »
Da jeg lige læste dit indlæg kom der lige to spørgsmål op I hovedet på mig.
1. kan man spise æg fra gæs?
2. Hvor gammel kan en gås blive?
1. Sagtens. De smager efter min mening som hønseæg. Hviden er næsten glasklar i farven og lidt sejere. Gæs lever primært af græs, så blommen er smukt orangegul. Skallen er temmelig kraftig. Jeg bruger gåseæggene til æggekager, pandekager, ja, og kager i det hele taget - tilsætter dem efter vægt.
2. En gås kan blive 40-50 år. Jeg har snakket med en på Samsø, hvis gås døde for et par år siden - kort før dens 40 års fødselsdag. Den stoppede med at lægge æg omkring 25-årsalderen, men dannede stadig par med en gase. Den var halvt grågås, og jeg har læst, at tamracerne pga. deres højere vægt nemmere får problemer med slidgigt i benene. 25 år er dog ikke usædvanligt. Jægere skyder også jævnligt vildgæs, der er over 20 år gamle.
Gåsen på Samsø overlevede i øvrigt fire af sine gaser, fordi den kunne flyve og dermed flygte fra ræven.

Det er da synd kun at have en gås
Generelt så absolut ja, men det gælder ikke lige for faster Anna.

Vi er to, der deler hende. Da vi fik hende kun 10-12 timer gammel, er hun præget på mennesker; hun er ikke interesseret i andre gæs. Indtil hun var omkring 4-5 måneder gammel, var hun mandsopdækket døgnet rundt. Hun var ikke alene så meget som et sekund, og hun sov i min seng, indtil hun begyndte at lægge æg. Da ville hun hellere sove i gåsehuset, hvor hun havde bygget rede.

Hun har i hele sit liv kun været efterladt alene i en af "sine" haver i sammenlagt højst 8 timer. Ellers er der altid en af os hjemme, hvis hun vil ind eller er forlystelsessyg og vil ud at gå en tur. Hun er med ude at gå tur 3-5 timer hver dag og elsker at møde nye mennesker - og mælkebøtter, som nærmest er udryddet i vores haver.

Her er hun til rejsegilde - manner, hvor hun kunne tigge pølsebrød!
2.0 huskat

Offline kewin

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2014, 21:57 »
Oka, jeg var faktisk ikke klar over at man kunne spise de æg, men kunne jo faktisk sige mig selv, at man self. Kan spise dem

Hold da op, hvor er jeg overrasket over at de kan blive så gamle, jeg troede vi snakkede om at en gås kan blive 10 år. Men der troede jeg da godt nok forkert.
Vi har længe snakket om, at skulle anskaffe os n gås og en gase. Dog med det formål at skulle spise afkommet fra dem.
Så lad os se om ikke der kommer nye beboere her på gården I løbet af året..

Offline Marita

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2014, 11:42 »
Spændende! Er det krølgaserne, der træner? Og hvad med de små blå? Uh, hvor ville jeg gerne snart vinde i lotto, så jeg kunne få det landsted, grave en stor sø og befolke det med små blå og krøllede gæs. Og steinbachere. Og gule amerikanske. Og svanegæs. Og toulouser. Og shetlandsgæs. Og oregon minigæs. Og hawaiigæs. Og ... og ... og ...

Åh, ja, så mange planer og drømme. Dem er du ikke ene om :)

Ja, det er de to unge krølgaser fra henholdsvis maj og juni 2013, der er i gang med at træne. Om der bliver noget ud af det, ved jeg så ikke. De er jo meget unge.  Jeg har foræret mit tyske avlspar til en på Møn, så racen kan blive lidt mere udbredt her i landet. Sidste år var den tyske gase dog også meget ung, men der var blot et eneste ubefrugtet æg iblandt, så jeg har håb.

De tre små blå frankiske har jeg foræret til en anden. Selv om de var unge (fra 2012), da jeg købte dem i januar 2013, var de dog lidt for gamle og sky i forhold til, hvordan jeg synes, gæs skal være. I stedet har jeg aftalt med den nye ejer, at jeg får tre gæslinger i år - og helst, når de er så unge, at jeg kan gøre dem helt tamme, som krølgæssene er.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2014, 22:39 »
Hvor er den bare smuk!! Og fantastisk, at den er så tam :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2014, 01:12 »
De tre små blå frankiske har jeg foræret til en anden. Selv om de var unge (fra 2012), da jeg købte dem i januar 2013, var de dog lidt for gamle og sky i forhold til, hvordan jeg synes, gæs skal være. I stedet har jeg aftalt med den nye ejer, at jeg får tre gæslinger i år - og helst, når de er så unge, at jeg kan gøre dem helt tamme, som krølgæssene er.
Ih, jeg krydser fingre for, at du får nogle dejlige små blå igen, som vil følge dig rundt hele sommeren og rode i alting.

Jeg gad godt vide, om gæs kan blive tamme(re) efterhånden, selv om de ikke har været det fra små? Jeg har læst om gæs, som er blevet alene, at de kan blive ret så selskabssøgende. Men det er jo mest af nød.

Min venindes løbeænder var næsten voksne og meget sky, da hun fik dem. De stak af og gemte sig, bare de mennesker. Men de blev væsentligt tammere, da jeg begyndte at besøge dem med et par gæslinger. Efterhånden kom de mere og mere frem, og det er i dag tydeligt, at de er glade for selskab. De kommer normalt piskende op til havelågen for at hilse, når jeg kommer på besøg, og det er ikke kun, når faster Anna er med. Her forleden slog de sig kun halvanden meter fra os, og de var henne og undersøge mine støvler og handsker, som lå ved siden af mig på græsset. Det er helt klart gæslingerne, som har udvirket forandringen i ændernes adfærd. Også selv om gæslingerne udviklede sig til at blive et par aggressive gaser, som jeg til sidst blev nødt til at holde væk fra ænderne.

Hvor er den bare smuk!! Og fantastisk, at den er så tam :)
Ja, hun er den dejligste gås i verden. Og det er dejligt at se, at al vores umage de første måneder har båret frugt - hun føler sig lynhurtigt tryg i nye omgivelser. Faktisk er hun så tryg på byggepladsen (hvor vi så også kommer flere gange om ugen), at hun sommetider må bæres derfra. Hun står der mellem arbejdende rendegravere og vinkelslibere og græsser, bader og pudser sig.

Her er det dog en søndagshvilende gravko, som står i faster Annas badesø.
2.0 huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2014, 09:53 »
Altså når og hvis jeg engang bliver træt af hønsene vil jeg have et par gæs  :) Skøn tråd om en dejlig, smuk gås.... du er god til at tage billeder  /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2014, 17:35 »
Hvorfor ikke give gåsen nogle få befrugtede æg?

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2014, 19:44 »
Hvorfor ikke give gåsen nogle få befrugtede æg?
Engang, når jeg får mit landsted (fordi jeg har vundet i lotto), så er planen at få fat i enten rugeæg eller daggamle gæslinger til hende. Men foreløbig er pladsen og græsset ikke til det.
2.0 huskat