Personligt er jeg enig med de fleste modstandere herinde. Ikke at jeg har noget imod folk, der gør en indsats for de stakkels høns. Der skal ikke lyde et ondt ord om nogen, andet end dem, der har fremavlet hybriderne, og dem der bruger dem i kommerciel æglægning.
Hybrider (hvad enten det er til æglægning eller kød) er for mig på linie med overtypede dyr, som fx hunde og katte, der ikke kan trække vejret for deres flade snuder, guldfisk som næsten ikke kan svømme pga deres store hoveder og/eller finner og mange andre eksempler. De burde slet ikke eksistere.
Jeg passer af og til mine naboers isa'er, og nu har jeg jo selv fået æg af mine høns og er mildest talt chokeret over størrelsesforholdet på æggene. Mine store silkehøns og isa'erne er ca lige store, men isa'ernes æg er ca. 3 gange så store som silkehønsenes, og næste dobbelt så store som de æg, min brahmaer lægger. Det er da chokerende at isa'er mm er fremavlet til at lægge så store æg, at de er udslidt i løbet af kort tid. Det vil jeg aldrig i livet støtte på nogen som helst måde.
Jeg synes lidt det svarer til at købe syge dyr i en dyrehandel for at redde dem. Det er efter min mening noget af det dummeste, man kan gøre. Det giver jo bare dyrehandleren/æggeproducenten mulighed for at få flere dyr ind, som kan vantrives under dårlige forhold. Det kan godt være man redder et individ, men der står andre i kø til at overtage dens plads.
Isa'er mm er da dejlige høns som individer, men jeg vil personligt aldrig nogensinde selv eje nogen, og dermed støtte op om hele industrien med at overtype høns/dyr på den måde, at det går så voldomt ud over deres helbred.