Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: at redde burhøns...  (Læst 5136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: at redde burhøns...
« Svar #30 Dato: 22 Februar , 2014, 17:55 »
somm sagt det er en rigtig svær debatog der er gode argumenteer både for og imod. Jeg takker for jeres inndlæg og vil fortsat summe videre på om jeg skal lægge billet ind på en høne når der kommer en ny sending eller ej. og jeg takker samtidig for at tonen blev holdt så sober som den gjorde :)
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #31 Dato: 22 Februar , 2014, 19:31 »
Fascinerende ChickPulp video, Lene... hvad bruger man så "kyllingemassen" til bagefter?
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #32 Dato: 22 Februar , 2014, 19:59 »
Det fortæller de også i filmen, nemlig enten mink foder eller biomasse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nina Vitale

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 24 Februar , 2014, 13:14 »
God debat /o
Jeg ønsker personligt ikke at støtte denne industri - hverken ved at købe dens produkt (æg +kød) eller restprodukt (høner)

Nina
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline Fru Andersson

• Passiv bruger
    • Visit Læsø
« Svar #34 Dato: 24 Februar , 2014, 17:18 »
Jeg har det på samme måde som Nina - jeg vil heller ikke støtte den form for industri.
Jeg tænker, at det er den bedste måde at rede industrihøns på -  tror egentlig, at udrangerede industrihøns vil ha' det bedst, ved at blive aflivet.
Få nogle smukke racehøns med de egenskaber, du synes passer....
1,6 Gul Orpington
1,7 sort/blå sølv Maran
2,12 sort/blå Australorps
1,6 sølvhalset Dorking
0,14 Faverolles, Wyandott, Araucana, Australorps
Ester - Beagle tæve på 5 år
Lucas - Golden Retriever kastrat på 7 år
Anna og Aksel - huskatte på 3,5 år
3 skønne islandske heste, Siggi på 19 år. Kiljan og Jörfi på 4 år
7 bifamilier af Den Brune Bi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #35 Dato: 24 Februar , 2014, 17:34 »
Der er mange der synes, at det er synd at redde burhøns. Personligt synes jeg, at det er en god idé. Det er jo ikke hønsenes skyld, at de er blevet spærret inde i små bure hele livet.

Producenterne hævder, at hønernes naturlige instinkter er avlet ud af dem. Sikke noget sludder. Jeg kender til flere eks-burhøns der er blevet skrukke, og passet deres afkom til punkt og prikke, og jeg har aldrig set en høne, der ikke har skrabet eller taget et sandbad, hvis de fik chancen.

Her er en lille film. Burhøns der kommer ud for første gang. Se den til ende. http://www.youtube.com/watch?v=gDyEDX9SH0Y
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #36 Dato: 24 Februar , 2014, 17:48 »
Herlig film - når man ser den...og utallige andre af samme art - kan jeg slet ikke forstå, at nogle kan mene, at kasserede burhøns er bedst tjent med at blive aflivet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #37 Dato: 24 Februar , 2014, 17:57 »
hvorfor dog gi en høne det chok, istedet for at lade en skruk mor lære hende om hønselivet, under beskyttende vinger. jeg ved godt hvad jeg foretrækker, og syntes det er synd at hønsene ikkk bare bliver aflivet i stedet, der er masser af gode kyllinger der kan købes, der kommer fra ordentlige forhold

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #38 Dato: 24 Februar , 2014, 18:18 »
Personligt er jeg enig med de fleste modstandere herinde. Ikke at jeg har noget imod folk, der gør en indsats for de stakkels høns. Der skal ikke lyde et ondt ord om nogen, andet end dem, der har fremavlet hybriderne, og dem der bruger dem i kommerciel æglægning.

Hybrider (hvad enten det er til æglægning eller kød) er for mig på linie med overtypede dyr, som fx hunde og katte, der ikke kan trække vejret for deres flade snuder, guldfisk som næsten ikke kan svømme pga deres store hoveder og/eller finner og mange andre eksempler. De burde slet ikke eksistere.

Jeg passer af og til mine naboers isa'er, og nu har jeg jo selv fået æg af mine høns og er mildest talt chokeret over størrelsesforholdet på æggene. Mine store silkehøns og isa'erne er ca lige store, men isa'ernes æg er ca. 3 gange så store som silkehønsenes, og næste dobbelt så store som de æg, min brahmaer lægger. Det er da chokerende at isa'er mm er fremavlet til at lægge så store æg, at de er udslidt i løbet af kort tid. Det vil jeg aldrig i livet støtte på nogen som helst måde.

Jeg synes lidt det svarer til at købe syge dyr i en dyrehandel for at redde dem. Det er efter min mening noget af det dummeste, man kan gøre. Det giver jo bare dyrehandleren/æggeproducenten mulighed for at få flere dyr ind, som kan vantrives under dårlige forhold. Det kan godt være man redder et individ, men der står andre i kø til at overtage dens plads.

Isa'er mm er da dejlige høns som individer, men jeg vil personligt aldrig nogensinde selv eje nogen, og dermed støtte op om hele industrien med at overtype høns/dyr på den måde, at det går så voldomt ud over deres helbred.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #39 Dato: 24 Februar , 2014, 18:20 »
Tænk hvis det var en privat som holdte høns sådan og solgte/forærede dem væk, så ville der ikke gå lang tid før at vedkommende blev meldt og folk blev advaret om at købe høns hos vedkommende.

Men når det er fra industrien så er det lige pludseligt en ære i at redde disse høns.

Og ja det er stakkels høns og både bur- og skrabehøns industri burde forbydes. Men det får mig ikke til at fylde en stald op med dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #40 Dato: 24 Februar , 2014, 18:56 »
Se der synes jeg at både Pia og Lene rammer hovedet på sømmet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #41 Dato: 24 Februar , 2014, 19:00 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #42 Dato: 24 Februar , 2014, 19:50 »
Jeg synes lidt det svarer til at købe syge dyr i en dyrehandel for at redde dem. Det er efter min mening noget af det dummeste, man kan gøre. Det giver jo bare dyrehandleren/æggeproducenten mulighed for at få flere dyr ind, som kan vantrives under dårlige forhold. Det kan godt være man redder et individ, men der står andre i kø til at overtage dens plads.

Ikke helt, for æggeproducenter får ikke penge for de aflagte burhøns og der kommer alligevel nogen nye ind. De gamle bliver lavet til minkfoder. Så han tjener ikke penge på de aflagte burhøns, jeg tror faktisk han sætte penge til. For det tager længere tid at de enkeltvis bliver hentet og sat i transportkasser end at de bliver hældt i maskinen til minkfoder.

Den allerbedste måde at undgå burhøns er ved selv at holde høns. Så bliver der ikke solgt hverken buræg eller skrabeæg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #43 Dato: 24 Februar , 2014, 21:54 »
Jeg ønsker personligt ikke at støtte denne industri - hverken ved at købe dens produkt (æg +kød) eller restprodukt (høner)

Men du støtter trods alt nok denne industri lidt alligevel. Sikkert nok uden egentlig at tænke over det.
De fleste færdigvarer indeholdende æg, vil være lavet med burhønseæg, hvis andet ikke fremgår af deklarationen.
Mvh
Erik Andersen

Offline JLM

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 24 Februar , 2014, 23:33 »
hvorfor dog gi en høne det chok, istedet for at lade en skruk mor lære hende om hønselivet, under beskyttende vinger. jeg ved godt hvad jeg foretrækker, og syntes det er synd at hønsene ikkk bare bliver aflivet i stedet, der er masser af gode kyllinger der kan købes, der kommer fra ordentlige forhold

Ja, aflivning er helt sikkert mere humant... Eller...  ::)

Min hund er bange for dyrlægen, men istedet for at lade ham dø af sygdom, tager jeg ham med derind alligevel.  Det er både vi og han vist glade for  ;D