Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp en kommende hønseejer :)  (Læst 12828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LisetteK

• Passiv bruger
Hjælp en kommende hønseejer :)
« Dato: 08 Februar , 2014, 18:24 »
Hej alle

Håber dette er det rigtige sted at poste mit spørgsmål, ellers undskylder jeg på forhånd.

Min mand og jeg bor på en gård i det midtjyske og har et ønske om at blive mere og mere selvforsynende. Dertil skal vi selvfølgelig have nogle høns. Jeg har kigget en hel del på racer på nettet (bl.a. herinde) og er indtil videre faldet for Araucana, Maran og Wyandotter. Vi er dog meget åben for forslag hvis I har nogle :)

Men mit spørgsmål er egentlig om man kan have flere slags høns sammen? Af hvad jeg har kunnet læse så er det vidst ikke noget man gør ret meget?

Håber nogen kan hjælpe :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp en kommende hønseejer :)
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2014, 18:43 »
Man kan sagtens have flere racer sammen. Men hanen (og man skal helst kun have en!) skal ikke være for tung til de mindste høner. Men hvis du ikke kan spise dig igennem alt afkommet får du sværere ved at sælge blandingshøns og kyllinger end renracede.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2014, 18:49 »
Hej Lisette, man kan sagtens have flere racer sammen, men med tiden bliver de blandet med hinanden hvis man ikke gør noget for at forhindre det. jeg vil anbefale Orpington som er en tung race der ligger rigeligt med æg samt god at spise. der er en opdrætter i Løgstrup, som plejer at have disse til salg.

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2014, 18:51 »
Tak for svar :)

Skal man have en hane?, eller kan man evt. låne en til når man vil have kyllinger?

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2014, 19:12 »
en hane er rigtig god at have permanent. han holder styr på damerne og "fører dem rundt" jeg ville ikke undvære en hane i flokken.
du kan godt have flere racer sammen, men som allerede nævnt hvis du vil have kyllinger så bliver disse blandinger.

jeg har store Wyandotter. og kan varmt anbefale dem :-) og for at de ikke skal være ens og kedelige at kigge på har jeg bla. også farvemix hvor alle er forskellige farver. det er måske også en mulighed, men selvfølgelig giver det ikke forskellige æg farver hvis det er ønsket.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2014, 19:15 »
Okay, så en hane er nødvendigt. Kan man få nogen der ikke galer?
Tak for input :)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2014, 19:18 »
Alle haner jeg kender, galer, men med hver deres lyd.  :laugh:
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2014, 19:20 »
Jeg havde høner i haven i 5 år, inden jeg fik en hane. De seks høner var gode venner og kunne sagtens finde ud af livet uden hane - men han er jo selvfølgelig nødvendig, hvis man vil have kyllinger - med mindre man køber rugeæg, når en eller flere af hønerne skrukker.

Alle haner galer - nogle mere end andre, men det siges, at dværghaner har et mere skingert gal end de store racer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2014, 19:31 »
Hmm ok. Min mand er temmelig bange for at blive vækket kl. 4 eller 5 om morgen af hanegal...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2014, 19:55 »
Hvis din mand er det eneste problem i forhold til hane, så bygger I da bare et isoleret hønsehus - så kan hanen morgengale så meget han vil, mens din mand får sovet ud i fred
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2014, 20:05 »
Super god idé :D

Så er det jo "bare" om at vælge en race... Jeg er meget tiltrukket af utraditionelle æggefarver, men vil også gerne have en smuk høne at kigge på. Jeg er vild med den kobberfarvede (tror jeg det er) Maran hane, men sådan ser hønsene jo ikke ud efter hvad jeg kan se.
Wyandotter har mange spændende farver.

Lige et sidespørgsmål, dem af jer der spiser hønsene, slagter I selv?

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2014, 20:11 »
Hej. Jeg kan anbefale orpington og maran, og har man disse to racer sammen, og det har jeg til tider, har det den fordel at man på ægenes farve kan se om de kommer fra den ene eller  den anden race da maran ægene er markant mørkere end dem fra orpington, og når man så vil ruge renracede kyllinger ud, tager man kun de æg hvor hanen er af samme race og putter i maskinen eller under hønen. Det var faktisk grunden til at jeg fik maran ind i hønse holdet i første omgang, men nu er jeg blevet så glade for dem at de nok ikke kommer ud igen, de store orpington har jeg haft i opdræt i over 25 år og dem kan jeg kun anbefale på alle måder. Den guldsort båndede orpington som jeg opdrætter er jo lidt speciel i farven som du kan se på orpington.dk. Jeg slagter selv, det er der ikke så mange ben i. Go fornøjelse
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2014, 22:40 »
Hmm ok. Min mand er temmelig bange for at blive vækket kl. 4 eller 5 om morgen af hanegal...

Bare alverdens problemer aldrig var større end dette.

Lav en aftale med din bette mand. Når han ikke længere bemærker hanens galen kl 4 eller 5 om morgenen så betaler han dig 100 kr pr dag. Efter ét år vil du have sparet 35.800 kr op.  ;D ;D

Man vænner sig utroligt hurtigt til diverse lyde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2014, 23:58 »
Næsten alle slagter selv. Der findes ikke mange fjerkræslagtere rundt omkring. Bed en herinde om hjælpe første gang. Det er nemmere, når man først har set det en gang. Men det er nu ikke så slemt. Og det smager meget bedre end købekylling.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #14 Dato: 09 Februar , 2014, 08:57 »
Hvis du er til smukke høns og mørke æg, så se efter barneveldere, for de har godt nok en fin fjerdragt http://www.barnevelder.dk/9341408. Ellers fås wyandotter også i rigtig fine farver. Det gør maran også, men de kan være svære at finde. http://maranklub.dk/galleri/maran-blakobber/
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"