Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp en kommende hønseejer :)  (Læst 12813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Hjælp en kommende hønseejer :)
« Svar #15 Dato: 09 Februar , 2014, 18:01 »
Hej Lisette - Og velkommen til  /o

Jeg har selv Wyandotter og Araucanaer gående sammen, med en wyandot-hane som flokkens fører. Han galer et par gange i løbet af dagen, men ikke noget værre end at alle naboer (pånær en) ikke har noget problem med det. Og det er vel og mærke ikke på en gård men i en mindre landsby.

Så med en gård og måske lidt længere til naboerne er det intet problem med en hane hos jer, det er ligesom det man må forvente at folk har på landet og din mand vil helt sikkert hurtigt lære at sove fra det, eller også må han til at isolere hønsehuset.

Angående valg af høns, så er der en ting I skal overveje inden, nemlig hønsehuset, det kan selvfølgelig være I har en del af en staldbygning eller andet eksisterende på grunden, I vil bruge til formålet.
Hvis I skal til at bygge et nyt hønsehus fra bunden af, så gør jer nogle tanker om størrelsen, og inden I så giver jer til at bygge, så gang jeres grundareal med tre.
Så fortryder I ikke at I har bygget for småt når I et halvt år senere opdager at I har mange flere høns i alle mulige fine farver...

Been there done that, og skal igang med "Hønseslot 2.0" til foråret engang.

Hvis I vil have farvestrålende æg, så kig efter araucana, maran og f.eks. wyandotter, så kommer der æg i lysebrune farver fra wyandotterne, blågrønne fra araucanerne og mørkebrune fra maranerne.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 10 Februar , 2014, 08:30 »
Tusind tak for svarene og velkomsten

Og så forsvandt alt det jeg havde skrevet lige da jeg trykkede gem. Vi prøver da bare igen:)

Det var præcis de racer vi havde i tanker Anders. Men jeg tænkte at for at undgå og blande racerne kunne man så have de 2 af racerne i dværg (og hanen i den store race)? Eller blander de sig alligevel?

Ang. hønsegård/hus, så skal vi bygge et fra bunden. Vi håber at finde et billigt legehus på dba, og så hegne en dejlig stor hønsegård ind på et område med lidt træer og buske, nælder, græs og andet. Lyder det ok?
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2014, 08:36 Fra Stald Rævind »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #17 Dato: 10 Februar , 2014, 09:00 »
En stor hane er ikke sundt for små høner. Og ja! De parrer sig lystigt med hinanden. Ellers lyder det meget fornuftigt. Men hønsene æder ikke nælderne, så dem skal du holde i ave selv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 10 Februar , 2014, 12:02 »
Hej Lisette
Uanset hvilke raser i vælger, om i skal have hane eller ej, så glæd dig. Høns er sjove...
Vi startede op med 8 kyllinger, 3 raser sidste sommer, og det kan kun anbefales.
Vi har to araucana høner, der er begyndt at lægge grøn-blå æg. De er meget selvstændige fugle, der ikke interesserer sig for helt de samme fødeemner som de øvrige høns. regnorme er de f.eks. ikke så meget for. Til gengæld er de de eneste der interesserer sig for vores hund. De går jævnligt og kigger hinanden lidt ud. Araucanaerne kan gort lide at have overblik, så har i en stub, eller et hegn, så vil i sikkert jævnligt kunne finde dem der.
Vi har 4 dværgbrahma. 1 hane og 3 høns. Det er nogle stille og rolige fugle, der vil kunne gå frit rundt i alle haver. Hanen er rigtig tam, og kommer til os, så snart han ser os.
Vi har også et par Vorwerker (høne + hane), som vi gerne vil af med. Hanen er ved at være lidt voldsom over for den lille Brahma hane.
Vi er ikke så meget for det med at slagte vores dyr, så hvis i er interesserede, så må i komme og hente Vorwerkerparret - imod at i lover de får et godt hjem.
 :D
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 Februar , 2014, 13:07 »
Hej Thomas
Hvor bor du? Kender ikke Vorwerker racen, men vil da lige prøve at læse om dem

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 10 Februar , 2014, 13:49 »
Hejsa

Vi bor i Stensballe ved Horsens.

Der er lidt beskrivelse i leksikonnet her inde, med et fint billede. Vores høne er dog i samme farver som hanen.

mvh
Thomas
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
0,2 Brun Dværg Brahma
1,9 div. Undulat
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 10 Februar , 2014, 15:08 »
De er da super flotte, dem vil vi da gerne tilbyde et godt hjem. Vi skal dog lige have bygget hønsegården først. Lige nu har vi kun en boks i stalden, og det er da lidt synd hvis de ikke kan komme ud.

Kan vi snakkes ved på mail?
sette@live.dk

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 11 Februar , 2014, 10:32 »
Hejsa

Jeg har mailet til dig.
I giver bare lyd, når i er klar.

mvh
Thomas
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
0,2 Brun Dværg Brahma
1,9 div. Undulat
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Sanne123

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 17 Februar , 2014, 15:29 »
Du behøver på ingen måde en hane - hønseflokken kan fint finde ud af det uden ham.

Hvis en høne skrukker, så køber du enten rugeæg (hvilket er ret let at finde) eller du køber dagsgamle kyllinger og ligger dem under hønen.

Personligt så nyder jeg at kigge på min store hane, men han er egentlig ikke nødvendig :)
0,2 hunde
1,0 sort australorps
0,7 lys sussex
0,3 kobberfarvet Maran
0,2 tværstribet maran
0,4 gul sussex
0,1 New Hamshire
0,3 Grønlægger
0,1 R.I.R.
0,1 Sølvblå Königsberger´
0,1 Druffler Haube

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 06 Marts , 2014, 18:51 »
Hejsa

Jeg har ikke hørt fra dig siden først i februar, så jeg har gået ud fra, at du ikke er interesseret alligevel.
Derfor har jeg foræret hønsene til en anden.
 :D
mvh
Thomas
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
0,2 Brun Dværg Brahma
1,9 div. Undulat
1,0 Nymfeparakit