Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: underlag hos kyllinger i kold tid  (Læst 8657 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisa

• Passiv bruger
underlag hos kyllinger i kold tid
« Dato: 21 Marts , 2009, 18:11 »
Hej
Håber at jeg får kyllinger ud af min rugemaskine i løbet af de næste 10 dage, men er lidt bekymret over det kolde vejr. Jeg forestiller mig at hvis kyllingerne får et tykt lag halm i kyllingegården, så kan de bedre holde varmen. Eller er spåner bedre?
Har læst i en af artiklerne at det er bedst med sand og grus. Er det også bedst, når det er så koldt som nu?
Gode råd modtages med kyshånd!

Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: underlag hos kyllinger i kold tid
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2009, 18:39 »
Jeg har mine kyllinger i en meget stor papkasse som står på 100mm  flamingo, i kassen har jeg så lidt halm og spåner, og mine har ikke haft det for koldt.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2009, 20:43 »
Berit, hvornår kommer de så ud af kassen til lidt større forhold? Jeg regner med at den store kasse er som en flyttekasse? God idé med at have flamingo under kassen ;)
Mange hilsner
Lisa

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2009, 20:55 »
Hej Lisa,
Mine går på sand/grus fra stranden. Så har de altid noget at hakke og rode i og nogen mener, at det forhindrer dem i at hakke i hinanden. Hvis du lader dem gå på spåner/halm, så husk at give dem lidt skarpt sand/grus, som de kan spise til kråsen. Desuden er der små stykker muslingeskaller i strandsandet, som de måske også spiser.
Jeg har en lille børnerive, som jeg river gruset med for klatter m.v. og supplerer med nyt grus.
Husk at sætte varmelampen over gruset nogle timer før du sætter kyllingerne i, så kan det nå at varme op og tørre, hvis det ikke er tørt. Jeg har (7-9-13) aldrig mistet en kylling.
Mine kommer i næste størrelse indhegning, når de er for store til den første - ca. 3 uger gamle. Stadig på sand/grus. Til sidst -fra ca. 6 uger får de en hestebox til at drøne rundt i, indtil de er store nok og jeg synes vejret egner sig, så kommer de ud til de andre. Ugeangivelserne er lidt efter hukommelse og på 'slump', men det handler mest om kyllingernes størrelse/tilvækst og vejret.
God fornøjelse  :)

Mvh Marianne

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2009, 21:16 »
Hej Lisa

Sidste år brugte jeg en af de store flamingokasser som også bruges til opbevaring af grøntsager. Den puttede jeg sand i og startede varmelampen op i god tid, så jeg var sikker på at alt var lunt og godt.

Du kan se opstillingen her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery

Det fungerede rigtig godt og da de var så store at jeg blev nervøs for at de åd af flamingoen var det tid de kom ud i et særligt aflukke i selve hønsehuset stadig  med varmelampe på.

Held og lykke med din udrugning.  :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2009, 21:43 »
Helles kyllingekasse

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2009, 22:51 »
Mine kyllinger har altid sand at gå på.

Jeg tænder altid varmelampen dagen før, kyllingerne skal klække, så gulvet og sandet er godt opvarmet og jeg har heller aldrig mistet en kylling.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2009, 12:09 »
Kassen de går i er på størrelse med en palle i omfang, de kom ud da de så småt kunne undvære varmen, kassen fik jeg gratis hos den lokale foderstof  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2009, 16:51 »
Det var nogle super-gode råd I der kom med - Tak :)
Både det med at tænde lampe dagen før, og at have kyllerne i en flamingokasse - sådan én skal jeg straks afsted og have (Silvan har den vel).
Mange hilsner
Lisa

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Marts , 2009, 20:03 »
Ja det er fint med en flamingokasse, men de skal altså ikke være mere end 14 dage før de kan æde sig igennem sådan en kasse. :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 24 Marts , 2009, 09:13 »
Da jeg fik mine kyllinger var de 3 uger gamle og gik nede i min varme kælder i en flyttekasse. De hoppede dog hurtigt over kanten, så efter en uge lavede jeg et indelukke til dem i kælderen. Gulvet er koldt der, men de fik fugtspærre (fra vores ombygning) i bunden og ovenpå aviser og spåner. I hjørnet havde de en plastikbund fra et marsvinebur med ekstra spåner i. Den var ekstra varm at gå på hvis de frøs tæerne. Denne bund flyttede jeg med ud i hønsehuset, hvor de går nu. De har selvfølgelig varmelampen med derud. De har det strålende og fiser ud hver morgen, så det må være en succes.  ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2009, 10:23 »
hejsa
Mine 12 små kyllerpyllere der nu er 11 dage gamle bor i en trækasse (ca. 40*80cm) i vores havestue (=koldt men frostfrit og nemt at tilse dem). I bunden er der aviser (som skiftes hver anden dag). Under varmelampen står der en stor plastikunderpotte (ca. 30 cm i diameter), der er fuglesand i. Dette 'system' fungere fint hos os. Det vare dog ikke længe før de er nødt til at få en større bolig og flytte ned i i hønsehuset.
mvh
Mette

PS de er bare totalt nuttede når de går i seng om aftenen for så ligger de alle pænt ved siden af hinanden rundt langs kanten nede i underpotten.
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier