Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Madvognen og høns i haven  (Læst 2858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Madvognen og høns i haven
« Dato: 16 Januar , 2014, 19:34 »
Umiddelbart, så virker det her ikke særlig gennemtænkt
http://madvognen.dk/Hoens.htm

Det er fint om sommeren til at flytte rundt på, men rævesikkert er det nu ikke...
Om vinteren så duer det ikke, men jeg kan ikke gennemskue om det kun er meningen at det skal være "sommerhus" for høns.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Madvognen og høns i haven
« Svar #1 Dato: 16 Januar , 2014, 19:55 »
Selvom det sikkert er lavet til 3 hybrider, som ikke er specielt store (1½-2 kg.) så ser det godt nok småt ud. Og hvad med dage med dårligt vejr og hønsene er inde i huset?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 16 Januar , 2014, 20:14 »
Det ser lidt sølle ud. Har du spurgt Selina, om hun er bekendt med projektet? Jeg har læst nærmere på hjemmesiden www.madvognen.dk. Idéen er jo god nok, men ikke den idé med hønsene. Det er også alt for dyrt. 1000 kr. for 3 hybrider, lidt foder og et "kaninbur" med trådhegn.
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2014, 20:17 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 16 Januar , 2014, 20:34 »
Jeg bliver rigtig ked af det, når jeg ser sådan et usselt arrangement :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #4 Dato: 16 Januar , 2014, 22:23 »
nogen vil vist slå plat på bølgen med selvforsyning og havehøns

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 17 Januar , 2014, 00:11 »
Enig.

Det er sgu at slå plat.

Og det har jeg tilladt mig lige at skrive til dem med en anmodning om at fjerne 'tilbuddet' indenfor 24 timer.

Lad os se om det giver nogen reaktion. Jeg tvivler umiddelbart.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Januar , 2014, 00:33 »
Jeg tror nu godt det kunne fungere, hvis der fulgte en presenning og teltpløkker med.

http://www.harald-nyborg.dk/p3823/multiflex-presenning-3-x-4-m

Og nej, det er ikke billigt. Men på den anden side er det ikke nogen guldrandet forretning, når de skal levere, opsætte og instruere.

Det er sikkert velmenende mennesker. Og godt med alternativer til buræg.

Der er også brugere herinde som har deres høns til at gå på sand dag ud og dag ind. Det er jo heller ikke nogen perfekt løsning.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2014, 00:35 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 17 Januar , 2014, 05:43 »
Burde det ikke være rævesikkert når der rundt om buret ligger horisontalt net?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 17 Januar , 2014, 07:11 »
det kommer jo an på hvad for et alternetiv til bur æg, det er jo en underlig holdning at alt andet er bedere end bur æg, jeg vil sgu nødigt se på de høns, i et vejr som det vi har nu, det ligner et typist bybo projekt.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Januar , 2014, 07:59 »
Ideen med at få 500 familier til at holde høns, er såment god nok. Høns er jo brand "hot stuff" lige for øjeblikket.
Der hvor det kikser er i buret. 1 kvm til en høne hele dens liv, vil jeg tillade mig at kalde domesticeret burhønsehold.
Det fremgår heller ikke om der er en natpind de stakkels gokker kan sidde på. I al retfærdighed må man fastslå at de selv skriver at buret ikke er målfast, så de har nok selv indset dillemaet med pladsen.
Hvis jeg var madvognen, ville jeg øjeblikkeligt søge en dialog med DFF. Der findes jo efterhånden en del politikere og andre som udemærket er klar over hvor ødelæggende det kan være for karrieren eller forretningen at få DFFs tunge øjne hvilende på sig. :o
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Januar , 2014, 20:17 »
det kommer jo an på hvad for et alternetiv til bur æg, det er jo en underlig holdning at alt andet er bedere end bur æg, jeg vil sgu nødigt se på de høns, i et vejr som det vi har nu, det ligner et typist bybo projekt.

Hellere byboprojekter end det udsagn der lige kom der.

- Disse høner har 1,333 kvadratmeter hver. Burhøns har 0,077 kvadratmeter hver (17 gange mere plads!).
- Disse høns får adgang til frisk luft, det gør burhøns ikke.
- Disse høns får adgang til sol, det gør burhøns ikke.
- Disse høns har adgang til jord, græs, orm og insekter. Det har burhøns ikke.
- Disse høns får adgang til grovfoder/grønne madrester, det gør burhøns ikke.
- Disse høns er del af en bestand på 3, hvor ejeren kan holde øje med deres velbefindende. Burhøns er del af en bestand på flere tusind.

Nogle af mine høns går også om vinteren i en hønsetraktor med masser af træk. De har det glimrende.

Men som nævnt er der brug for overdækning af gården, når vejret er dårligt.
« Senest Redigeret: 17 Januar , 2014, 20:21 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #11 Dato: 17 Januar , 2014, 21:08 »
Savner at kunne trykke "like it" den ville jeg bruge til Hanemikkels kommentar. Helt enig.  /o
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 17 Januar , 2014, 23:09 »
Det er jeg så ikke.

Disse høner har 1,333 kvadratmeter hver. - i dagtimerne, når vejret er til det. Indendøre er det 0,33 m2.
Disse høns får adgang til sol, det gør burhøns ikke - efterår, vinter og forår har høns i dette arrangement det måske bedre end burhøns, men på varme sommerdage er der vist dømt grillkylling.

Når det er sagt skal 'målestokken' for dyrevelfærd for høns helst ikke være en sammenligning med burhøns. Så der er jeg enig med kristiank.
Mvh
Erik Andersen

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Januar , 2014, 00:24 »
ræven kan måske ikke komme ind lige med det samme, men rotterne finder da hurtigt ud af det "lo.." der, og så kan ræven komme ind, og så "siger den: "Tak, rotter, nu er der også mums til mig og mine børn.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Januar , 2014, 02:06 »
@Hanemikkel. Fuldt ud enig.
----------------------------

Men hvis det ikke skal sammenlignes med burhøns, hvad skal det så sammenlignes med? Frie høns på ubegrænset plads, stor gård uden hegn og træer til ly, at hønerne kan lave rede hvor de vil og ellers bare nyde livet?
Det er af ren nysgerrighed jeg spørger.

For hvis lignende er grundlaget, tænker jeg at så er alle mennesker jeg kender med høns, vel næsten lig dyremishandlere?der kun ønsker at domesticere deres høns i et større bur for egenproduktion af kød og æg. Sandsynligvis med filosofien, "jamen, det vel godt nok... for der er jo blå himmel, frisk luft, sol, vand og madrationer".
Forstå (prøv) hvad jeg mener, når jeg skriver sådan.

Og hvad er så egentlig bedst, tanken om at de har det sgu en hel del bedre end burhøns, skønt de ikke er "frie fugle", eller "pyt, det jo bare dyr". For mig er det helt klart bedst med så store rammer som muligt, men det er vist ret individuelt med "hvor stort" der er godt nok.

Det er ikke første gang jeg ser det her med hvad sammenligningsgrundlaget skal være, så det er derfor jeg spørger, hvad skal vi så sammenligne med i stedet?

Selvom mit spørgsmål er vævet ind i mine egne tanker, mener jeg bestemt ikke at den viste løsning er optimal (iflg. mine kriterier), men vel nok ok som en fræser eller måske en skruk (hvis der også lige er lidt overdækning).

Måske er det bare et mylder af tanker der absolut ingen mening giver for andre end mig selv, men jeg håber det er forståeligt alligevel.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat