Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Madvognen og høns i haven  (Læst 2860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KenM

• Passiv bruger
Sv: Madvognen og høns i haven
« Svar #15 Dato: 18 Januar , 2014, 03:00 »
som hønse fræse er den vel ok, men ikke som fast bo/hønsehus, vil jeg mene.
Men meningen er vel god nok, det er bare synd for de mennesker der køber den og så finde ud af at den ikke ER god nok. Måske madvognen skulle have spurt tilråds hos nogen der vidste lidt mere om den slags.
Bare ikke mig, for så god er jeg nok heller ikke. 8)
Men måske én her fra forummet skulle hjælpe dem, inden de begynder at sælge for mange af den slags hønsefræsere.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 18 Januar , 2014, 07:03 »
Højst sandsynligt er vores mening om der er plads nok - eller ej - ligegyldig, når tre hybrider (eller andre store høns) i det arrangement begynder at plukke hinanden af kedsomhed eller irritation.

Nogle af mine høns går også om vinteren i en hønsetraktor med masser af træk. De har det glimrende.

Så lad os håbe, at det fortsætter sådan - det er indiskutabelt, at træk er en af de største hønsedræbere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #17 Dato: 18 Januar , 2014, 07:48 »
hane mikkel

til gengæld bliver burhøns passet og plejet, hvilket jeg kan tvivle på at de gør i en hønsefræser som denne, og folk der holder dyr under sådanne forhold, bør være de sidste til at pege fingre af industrien og andre. og mon ikke man agter at tage høns(aflagte burhøns, pga prisen) direkte fra en klimastald og sætte dem under de forandrede leveforhold, hvor mange sikkert vil gå til. og ende i skraldespanden, istedet for at blive til milijø diesel.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2014, 09:27 »
Min erfaring med hønsefræser er meget positive. De skal bare flyttes dagligt. Så keder hønsene sig ikke, for de får et nyt stykke med græs og insekter, hver dag. Der er heller ikke problemer med at rotter tager bolig under den, da den hele tiden bliver flyttet. Men den model der er vist er bare ikke særligt god på mange områder. Jeg tror vi herinde kunne udvikle noget meget bedre.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 18 Januar , 2014, 09:37 »
Her en hønsefræser jeg har bygget.

Her kan hønsene gå ind under huset, når det regner. Her i vinteren har jeg trukket den hen til køkkenhaven som er indhegnet med net over, så kan de benytte den indtil foråret.

De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #20 Dato: 18 Januar , 2014, 09:47 »
Kunne vi ikke i denne tråd fokusere på hvordan det kan blive godt (nok) i forhold til at vægte det op mod laveste fællesnævner (burhøns). Noget konstruktivt?

Jeg bruger såmænd selv noget lignende om sommeren til kyllinger både med og uden skrukmutter. Den er dog overdækket og huset bliver lukket om natten for ræve og katte..
Den skal dog flyttes jævnligt når kyllingerne når en vis størrelse, ellers så graver de græsset helt op og overdækning med trapezplader er helt nødvendig i en normal dansk sommer..
Men jeg bruger dem ikke om vinteren, så der ved jeg ikke hvordan det vil fungere.

TosseTina, hvor meget plads har de her om vinteren i køkkenhaven?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 18 Januar , 2014, 10:10 »
Jeg var lige ude og måle. Udendørsareal er 12,6 kvadratmeter. Huset 1,2 kvadratmeter. Under huset har jeg i to af siderne hæftet bobleplast på, for at de kan få et hjørne med læ, når det blæser. Inde i huset har jeg lavet en redekasse som kan tages ud. Ovenover en siddepind, hvor alle fire 1.3 har valgt at sidde. Der er også en siddepind i den anden side, den sad nogle af kyllingerne på i sommer. Jeg har automatisk døråbner, som lukker op kl 8.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #22 Dato: 18 Januar , 2014, 10:39 »
Kunne vi ikke i denne tråd fokusere på hvordan det kan blive godt (nok) i forhold til at vægte det op mod laveste fællesnævner (burhøns). Noget konstruktivt?

Se TosseTinas  hønsefræser ser fornuftig ud. Selv jeg vil vist kunne finde ud af at sætte ben og hjul på sådan en kasse - hvori der så også er plads til siddepind og redekasse. Dertil give det hævede hus både mulighed for "baderum", læ og skyggeplads.

@TosseTina - er det så dine 1.3 dværg araucanaer, som bor i fræseren?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 18 Januar , 2014, 10:42 »
Nej de bor sammen med 1.1 dværgwyandotte i det faste hus. Det er 1.1 Maran og 0.2 kryds der bor i fræseren.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 18 Januar , 2014, 13:35 »
MEN det er en fræser, ikke et sted de skal bo resten af deres liv.
OG for 1000 kr kan der laves en bedre en + høns og foder. det er vi vel enige om, eller hvad?
1.0 Marsvin (Findo)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 18 Januar , 2014, 14:38 »
Hos mig foregår det sådan at når jeg får en skruk, så kommer hun i et hus magen til den første fræser, den er bare ikke lige så høj. Den er 5-10 cm over jorden. Den har heller ikke automatisk døråbner, der lukker jeg op om morgenen inden jeg kører på arbejde. Når hun har ruget kyllinger ud og de er 3-4 uger gamle kommer de hen til kyllingehuset med gård. Når hønen står og længes efter hendes medsøstre kommer hun tilbage til fræser et og hendes ca 6 uger gamle kyllinger må klare sig selv. De bliver i kyllingehuset indtil de enten bliver solgt, slagtet eller forenet med deres kommende flok.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #26 Dato: 18 Januar , 2014, 22:58 »
Jeg fornemmer at diskussionen er blevet afsporet.

Hønsefræser er et emne for sig. Og hønsefræser er bestemt ikke et permanent bosted for høns, men et 'midlertidigt' opholdssted, typisk brugt i dagtimerne (vil jeg tro).

Det madvognen promoverer, er så vidt jeg kan vurdere, tænkt som noget der er at betragte som permanente hønseforhold. Og derfor langt fra i orden.
Mvh
Erik Andersen

Offline KenM

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 19 Januar , 2014, 00:29 »
Pilegaaerden.

Det er det jeg mener, denne her kan kun være en fræser, og ikke et permanet sted for hønsene.
Jeg vil tror at de vil dø inden der er gået længe. DESVÆRRE!!!!
Og så vil folk blive sure og måske endda være ked af at brugt 1000 kr. på det møj.
SÅ der skal være nogen der fortælle madvognene at det ikke er ski.. smart det de gør. men måske hjælpe dem den rigtige vej.
1.0 Marsvin (Findo)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 19 Januar , 2014, 10:44 »
Jeg har prøvet at finde billeder af Jens Juhls projekt som er kørt med succes i flere år, men uden held. http://www.gladsaxe.dk/Default.aspx?ID=63501
For idén med at få flere til at holde høns er jo god nok, men hvis de starter op med noget der ikke fungerer i praktikken, så vil det få den modsatte virkning. For jeg er helt enig i at den viste model kun vil fungere på nogle vejrmæssigt gode dage. Den ser heller ikke ud til at være handy når den skal flyttes med og så er faren at den måske kun bliver flyttet en gang i mellem.

Min pointe var bare at man godt kan holde høns i en fræser og det kan være en udmærket løsning, hvis man kun har en parcelhusgrund. Boede jeg på landet, ville jeg gøre det helt anderledes. Det kræver meget mere arbejde med en fræser, men hønsene virker glade for det.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #29 Dato: 19 Januar , 2014, 11:57 »
Meget må vel afhænge af omgivelserne?
I naturen har fugle jo ikke en gang have en fræser at krybe ind i om vinteren. Jeg er enig i, at forædlede racer ikke alle er lige hårdføre og kulde/fugt-tolerante, men de naturlige racer ville vel kunne klare sig ude i naturen uden vores hjælp?
Vores blandede flok tøffer da rundt ude i al slags vejr, de er ofte pissevåde og godt gennemblæst når de går ind om aftenen. De kan gå ind nårsomhelst men venter altid til skumringen.
De har til gengæld også en halv have at gå i, med diverse buske, store tætte thujaer, og en lille simpel overdækning som sikrer (næsten) tør jord det meste af året.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger