Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: drikketrug til fjerkræ  (Læst 32246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
drikketrug til fjerkræ
« Dato: 12 Januar , 2014, 09:42 »
Hejsa.
måske et ofte stillede spørgsmål, men syntes ikke at jeg har kunne finde det gyldne svar.

Hvordan giver i vand til jeres fugle og hvad er jeres bedste erfaring mht at undgå 1:vandsvineri 2: tidsbesparelse?
Det afhænger naturligvis af størrelsen på fugleflokken, men lad os gå ud fra en stor flok.
Vores fugle får pt. deres vand indenfor og der er et enormt svineri med deres vand.
Vi har både høns, kalkuner, gæs og ænder og det er naturligvis svømmefuglene som sviner mest, men overraskende nok også vores isa brown.
Lige nu giver vi vand indendørs morgen og aften (både i spand og traditionel hønsevandtrug), men det ville være lækkert at skulle nøjes med at give vand bare en gang om dagen, eller måske hver anden dag.
jeg har set en model til indendørs brug, som virker god, da da den både kan indeholde meget vand, fyldes oppefra og så er den hævet på ben, så fuglene ikke kan skrabe bundmateriale op i den.
http://www.harald-nyborg.dk/images/600/8502.jpg

Vi er lige flyttet på en nedlagt gård og vores nye fuglebygning er ca 44 meter lang, så der er god mulighed for at udnytte regnvandet fra taget.
Jeg har gået og leget med ideen om at samle regnvand i en palletank med en flyder, så der er "automatisk" vandopfylning, men denne ide kan naturligvis kun bruges udenfor og om vinteren vil det fryse. Er det noget som nogle af jer har prøvet?
Der er naturligvis også muligheden for at bruge automatisk opfyldning via vores vandrør, hvilket jo vil spare en for en hel del arbejde, men frygter at vandrørene fryser og evt springer om vinteren. 

Håber meget at i har nogle gode råd og ideer.

Vh. Maria og Niels



Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2014, 09:54 »
Køb nogle suttetude til at montere på spande eller flasker...

De er vandbesparende, sviner nærmest ikke og vandet holdes rent.

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2014, 09:56 »
Nipler

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2014, 09:57 »
Jeg bruger bl.a. store vandtårne til 10 liter og med bærehåndtag i top, samt nogle til at montere i spande eller tanke, som hedder MaxiCup Drikkekop
Vare nr.: 938  og kan købes hos America.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2014, 10:59 »

Vi er lige flyttet på en nedlagt gård og vores nye fuglebygning er ca 44 meter lang, så der er god mulighed for at udnytte regnvandet fra taget.
Jeg har gået og leget med ideen om at samle regnvand i en palletank med en flyder, så der er "automatisk" vandopfylning, men denne ide kan naturligvis kun bruges udenfor og om vinteren vil det fryse. Er det noget som nogle af jer har prøvet?


Ja - det er der nogle som har prøvet. Pas på med at bruge opsamlet regnvand fra taget til dyrene. Vi har set flere eksempler på, at uforklalig mistrivsel og død i hønseflokke, som er blevet vandet med opsamlingsvand. Sygdomme og død er så ophørt, når dyrene begyndte at få vandhanevand som drikkevand.

De vilde fugle skider lystigt på taget, og dette bliver så blandet med regnvandet, som fuglene efterfølgende skal drikke - desuden kan sådan en regnvandstønde blive en frygtelig bakteriebombe især i lunt vejr.
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2014, 18:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2014, 16:23 »
Jeg har lavet et fint system, som er meget arbedjsbesparende, billigt og let at holde rent.

Købte nogle tønder, borede nogle huller (vistnok 6 mm bor) ved bunden på siden af tønden. Så købte jeg noget akvarieslange og nogle små plasticvandkopper. Satte slangerne i tønden, tætnede med akvariesilicone og monterede kopperne i den anden ende.

Fordelen ved dette er, at vandet (som ved niplerne) holdes rent, men man kan desuden fordele vandet fra samme tønde ud i flere volierer, sålænge man bare hænger tønden lidt op.

Jeg købte de grønne, firkantede tønder med skruelåg og håndtag på 60 liter, men hvis man har nogle, som ikke kan hænges op, kan man bare sætte dem på noget.

For at gøre systemet mere mobilt, har jeg lavet nogle klodser af jernbanesvelle, hvor jeg har slået et kraftigt trådnet på, så kopperne kan monteres herpå. Dette bruger vi, når ænder og gæs om sommeren går i en større indhegning.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2014, 17:46 »
jernbane sveller er giftig milijøfraligt affald, såå få for din egen skyld lige de klodser væk fra dine dyr, derfor de heller ikk skal bruget til højbede hvis nogle fik den tanke.

tam fugle må pga fugleinfluenze hysteriet ikke vandes med overflade vand, derfor heller ikk tagvand, tagplader og maling fra disse, er ikke beregnet til omgang med fødevarer.

selv vander jeg om sommeren  i en murebalje(med en stor lecablok i) i hønsegården(uden overdækning), den holder i flere dage og er let at se når den er ved at være tømt, og de kan ikke vælte den, da der er græs omkrin er der ingen svineri oppe i den. kyllinger vander jeg i harald nyborg modellen der er linket til i det øverste, men de vil hellere ha morgen dug fra græsset

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2014, 18:14 »
Jeg bruger helt almindelige ti liters spande. Til hønsene står de bare på gulv. Jeg har kun store racer så de kan sagtens nå det. De får en ny spand hver dag. Til ænderne bliver spanden placeret i en gammel bildæk så kan de ikke svine så meget med dem. De har badevand i en balje ved siden af, så spanden er kun til at drikke af.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2014, 18:19 »
HøgsbergOlsen:

Kommer der nok vand ud af niplerne? Jeg har købt nogen, men har ikke fået dem sat op, for jeg synes ikke, at der kommer ret meget vand ud af dem, når jeg selv trykker på dem med fingeren. Nærmest ingenting.

Jeg ved godt, at dyrene ikke har noget imod at skulle arbejde lidt for 'føden', men der skal da gerne komme lidt gevinst ud af arbejdet. Gider dine høns at bruge niplerne?
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2014, 18:37 »
HøgsbergOlsen:

Kommer der nok vand ud af niplerne? Jeg har købt nogen, men har ikke fået dem sat op, for jeg synes ikke, at der kommer ret meget vand ud af dem, når jeg selv trykker på dem med fingeren. Nærmest ingenting.

Jeg ved godt, at dyrene ikke har noget imod at skulle arbejde lidt for 'føden', men der skal da gerne komme lidt gevinst ud af arbejdet. Gider dine høns at bruge niplerne?

Ja, mine bruger dem flittigt... Og det synker da i spandene jeg har sat op, så der kommer da vand ud til dem  :)

Offline Niels Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #10 Dato: 14 Januar , 2014, 08:40 »
Hejsa og tak for alle jeres svar.

Mht. opsamlingsvand, så vi min ide faktisk at køre det igennem et UV filter, men hvis det stadig er imod reglerne (grundet fugleinfluenze), så vil vi naturligvis finde en anden løsning. Ideen med at udnytte tagets vand og gøre vores fuglehold mere "grønt", var bare meget tiltalende. :-)

Hej Lisaln.
Har du evt. billeder af dit system, da det lyder til en metode jeg måske ville springe ud i?

Hvad mener i om de vandtårne i haraldnyborg som jeg linkede til, er de pengene værd?
http://www.harald-nyborg.dk/p5447/30-ltr-drikketaarn-t-hoens-m-m

Det skal lige siges, vi har prøvet div spande, men fuglene skider i dem (især hønsene), så det er ikke en løsning vi gider. Om sommeren har svømmefuglene en nedgravet dam, så det er altså om vinteren vi har "vandproblemet".

Tak for alle jeres svar ind til videre.
Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #11 Dato: 14 Januar , 2014, 08:47 »
Nej, jeg synes ikke HN's vandbeholder er pengene værd... De er lavet for billigt...

De drikkenipler jeg har vis billed af, kan monteres på stort set alt.

Jeg har monteret mine i nogle gamle malingsspande af 10 l med låg og så hænger de i en strik fra loftet...
De koster ca. 10 kr pr stk og er meget lette at montere...

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #12 Dato: 14 Januar , 2014, 09:14 »
Jeg har også i årevis syntes at høns svinende for meget i deres drikkevand.
Min løsning blev at man tager en brugt 10 L spand med låg. Den sætter man så vanderen oven på!
Jeg fortrækker http://www.america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=5531&side=maxivisning&start_tal=0&kategoriid=188
Store høns har ikke problemer med at nå op i denne højde.  :)

Den tomme spand kan i øvrigt tjene et dobbelt formål! : Musefælde-skjuler.

Bor et ca. 20-25 mm hul 15 mm over bunden af spanden. Sæt en "ladt" smæk-fælde til musen i spanden.
Nu kan hønsene ikke "gå i fælden" og mus er tilsyneladende tiltrukket af hullet i spanden. Jeg fanger i hvert fald flest mus i denne opstilling.  ;D
 
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #13 Dato: 14 Januar , 2014, 09:34 »
Smart, John :)
Mvh Marianne

Offline Niels Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #14 Dato: 14 Januar , 2014, 18:55 »
Jeg har lige afprøvet to drikketårne, en i galvaniserede og en i plast og må sige at jeg er skuffede over begge produkter. Den galvaniserede havde en enormt dårlig lukkemekanisme i bunden (både stram og upraktisk), hvilket vil blive en irritation hver eneste gang den skal lukkes ved påfyldning. Desuden løb vandet over, selvom at mit gulv virker plant.
Den "billige" i plast, har en lidt bedre lukkemekaniske i bunden (en gummering som skubbes ned over hullet), men jeg frygter også her, at den vil løbe over, da det hele virker lidt vakkelvornts. 
Jeg kan dog se, at begge typer forhandles både hos haraldnyborg og americana A/S, så det er åbenbart standarden.
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Jeg tror måske også mere og mere på ideen med en tønde med nipler/ vandkopper, men her vil jeg også være nervøs for trykket i tønden, kontra niplerne/vandskålene. Der står jo på de fleste nipler at de kun kan bruges til 25cm vand.
Mht. drikkeniplerne, så er der vel også stor forskel på hvilke fugle der kan drikke af dem? Jeg skal jo gerne have noget som fungere både til ænder, gæs, høns og kalkuner.

Er der andre der har erfaring med de ophængte spande som "HøgsbergOlsen" nævner? jeg tænker lidt at der både en fordele og ulemper. Den må jo svine mindre og fryse mindre, når er hejst fra jorden. Tænker dog at jeg ikke spare meget tid ved at udskifte en type spand med en anden type spand og desuden er jeg i tvivl om svømmefuglene kan drikke af dem?? Der står godt nok at både kyllinger og voksne høns kan bruge den!!
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Jeg er altså ude efter en langvarig løsning som jeg kan være glad for mange år frem.
Del meget gerne jeres erfaring og billeder af jeres systemer.
Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.