Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: drikketrug til fjerkræ  (Læst 32245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #15 Dato: 20 Januar , 2014, 20:48 »
Er der ikke andre som har erfaring med de drikke nipler, evt. billeder hvor man kan se dem monteret, så man kan se hvordan flyderen og den automatiske opfyldning virker?
Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline Niels Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2014, 19:15 »
Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre fra jer som har erfaring med drikkenipler!?
Jeg har bestilt tre typer fra americana, impex, impex sidemode og lumbing vandkop og må indrømme at jeg syntes det virker noget billigt i materialet, selvom at det er det jeg er blevet anbefalet. Lumbing vandkoppen måtte vi helt opgive at samle, da vi var bange for at ødelægge gevindet, så dårligt passede det sammen.

Jeg kan jo se at der er en flyder på spanden, hvor man kan montere en vandslange, så det kunne være sjovt at se hvordan folk har koblet vand til deres spande. Hvis der skal automatisk vandfyldning på, så kræver det jo at ens tønde står højere end den ophængte drikkespand, da man jo ikke kan montere drikkeniplerne i bunden af tønden pga trykket.
Min ide er at placere en tønde "højt", og tilslutte flere spande til denne tønde, så jeg har automatisk opfyldning i spandene. Der er jo en flyder i spanden, så det burde virke.

Jeg kan se at nogle folk at sat drikkenipler på elektrikerrør, så de kan "vande" mange høns på en gang, men kan ikke lige se hvordan man så skal placere en flyder.

på forhånd tak.
Niels


Nå men mit egenlige efterspørgsel er altså, billeder af jeres drikkenippel setup og om i har erfaring mer lignede systemer til svømmeænder. 

på forhånd tak.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2014, 08:34 Fra Niels Pedersen »
Vh. Niels
Moskusænder, brahmahøns, isa brown, bronzekalkuner, gæs, minigrise mm.

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #17 Dato: 07 Februar , 2014, 11:20 »
jeg har forsøgt mig med en nippel til mine helt små kyllinger (grønlægger), og det virker sådan nogle lunde. den ene der er meget fremme i "skoene" har forstået systemet.
Med hensyn til spande om vinteren, havde jeg tænkte på om de ikke skulle være sorte, som i ved til trækker sort jo varmen fra lys, så mon ikke det gør at vandet holder sig længere frostfrit.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Susanne

  • Gæst
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #18 Dato: 14 Februar , 2014, 19:42 »
Jeg følger lige med her!

Synes, at ideen med drikkenipler er interessant. Især til helt små kyllinger, da vandet til dem skal stå helt plant med underlaget - ellers kan de ikke nå. Og resultatet er, at man skal skifte/rense flere gange dagligt!

Jeg tror, jeg vil prøve med et par nipler i en halvanden liters flaske - eller måske er det bedre med en kanin-drikkeflaske?

Jeg så på facebook, at en havde filmet, at hendes store høns drak af kaninflasken  :) Mon små kyllinger kan lære det?

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #19 Dato: 14 Februar , 2014, 20:29 »
sådan ser min ud.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #20 Dato: 14 Februar , 2014, 21:35 »
Jeg har monteret 4 nipler i en spand og hængt spanden så det passer med at hønsene skal strække halsen for at drikke... Men der er ingen af mine høns som har fattet ideen... Øv.
Det er smart nok at vandet kan holdes rent, men knapt så smart når hønsene ikke kan finde ud af at bruge dem.
Men investeringen er billig, så det er et forsøg værd syntes jeg.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #21 Dato: 14 Februar , 2014, 22:22 »
jeg gjorde det at jeg "viste kyllingerne, hvor vandet er, og wup wup, så faldt 10 øre.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Susanne

  • Gæst
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #22 Dato: 15 Februar , 2014, 12:06 »

Susanne

  • Gæst
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #23 Dato: 15 Februar , 2014, 12:13 »
.....fandt lige den her instruktion på youtube:

http://m.youtube.com/watch?v=HML2RQ0gUCk

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #24 Dato: 15 Februar , 2014, 12:20 »
jeg har bare klippet min mindre for at den kan være i kyllinge kassen. så den kan være i forskeldige højder.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #25 Dato: 17 Februar , 2014, 19:16 »
Så lykkedes det, de tog niplerne til sig. Lavede lige en flaskeøsning som set her til hønsehuset, det satte jeg op igår (tak til KenM for inspiration), og vupti så fandt de ud af det og har brugt den store spandt i gården hele dagen. Det er stadig kun i test, men det virker... næste skridt er en spand med låg, installere varmekabel og lave hul til en tragt når der skal fyldes på.
Men sådan her ser det altså ud.

Video.
http://www.youtube.com/watch?v=gFVoVYVyPwU

« Senest Redigeret: 18 Februar , 2014, 00:19 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline marlene7913

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #26 Dato: 21 Februar , 2014, 10:21 »
Det var da smart. Det må jeg prøve  ;)

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #27 Dato: 21 Februar , 2014, 18:41 »
Jeg købte mine drikkenipler herfra: http://honseland.dk/index.php?id_product=1&controller=product

Og jeg har som både Ken og Jannick succes med dem, og som de nævner, så skal man vise dem vandet en gang før tiøren falder! Husk at lave et lille bitte hul på den anden side af flasken/låget af spanden så der kan komme luft ind så vandet kan flyde ud når man aktiverer niplen.

De er billige og nemme at sætte op og så skal man kun fylde op en gang om dagen og slipper for beskidt vand. Så hold dig endelig ikke tilbage, gevinsten er stor! ;)

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #28 Dato: 02 Marts , 2014, 13:19 »
Danser den spand ikke lige lovlig meget, Jannick?  :D Min spand står op ad en væg, så bevæger den sig ikke så meget.

Men det er måske også bedre sådan, niplerne giver hønsene noget at beskæftige sig med, så har de også mindre tid til at hakke på hinanden.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: drikketrug til fjerkræ
« Svar #29 Dato: 03 Marts , 2014, 04:11 »

Danser den spand ikke lige lovlig meget, Jannick?  :D Min spand står op ad en væg, så bevæger den sig ikke så meget.

Men det er måske også bedre sådan, niplerne giver hønsene noget at beskæftige sig med, så har de også mindre tid til at hakke på hinanden.

@DoktorLarsen.
Absolut, det er også stabiliseret så det ikke rykker for meget på sig :-)

Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat