Her er det lidt forskelligt.
Maranerne elskede deres bogreol. En kasseret en med fire store rum, ca. 80 cm. høj. Der blev banket en plade foran hver hylde, så hønsene ikke kunne skrabe redematerialet ned. Den blev desværre kasseret da jeg fik blodmider, da der var for mange sprækker til, at jeg turde tro på, at jeg kunne få has på alle miderne. Ind kom kattetoiletterne. Uf da, hønerne hader dem, og jeg har stort set ikke fået et æg, siden da

. Jeg har fundet en ny reol, magen til den gamle, endda med en ekstra etage = 6 rum, men jeg har ikke sat den ud til hønsene endnu. Den skal lige fuges i alle sprækker, så eventuelle krible-krabler ikke kan gemme sig.
Hos araucanaerne hadede de bogreolen (jeg havde to ens), og lagde hellere æg udendørs end i redekassen. Så fandt jeg på, at åbne mandskabsskabene som var installeret (smalle metalskabe), og lægge redemateriale i bunden. Det var et hit, men så kom der også blodmider i skurvognen, og skabene blev lukket af, og erstattet med kattetoiletter. Det vakte til gengæld kæmpe glæde, og i dag, hvor skabene er blevet åbnet igen, foretrækker samtlige høns i skurvognen stadigvæk kattetoiletterne.
Bogreol, fordele: rummelig og nem at "installere" (fylder ikke meget, og er stabil).
Bogreol, ulemper: svær at rengøre, svær at holde fri for utøj.
Kattetoiletter, fordele: lette at gøre rene, lette at flytte om på.
Kattetoiletter, ulemper: kan ikke stables, er lette, så de skal fikseres.
Skabene, fordele: skabene er der jo alligevel, så det er jo bare at lukke lågen, om aftenen.
Skabene, ulemper: svær at sikre mod utøj, der er mange kroge hvor de kan gemme sig.