Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De bedste redekasser  (Læst 10044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
De bedste redekasser
« Dato: 09 Januar , 2014, 08:40 »
Redekasser er jo et vidt begreb og der findes lige så mange typer som fantasien tillader. Hos os lavede vi nogle fine nogle i trælaminat og fyldte dem med sand og halm. De blev brugt indtil vi fik fire nye damer i flokken. De havde ikke lyst til at krydse næb med vores gamle høns, så de blev i den ene ende af hønsehuset, hvilket gjorde at jeg måtte finde på en ekstra redekasse til dem. Gav dem et kattetoilet,, og vola alle hønsene lagde æg i det. Vi har nu skiftet de gamle redekasser ud med en kattetransportkasse. Hønsene foretrækker stadig toilettet og står i kø om morgnen eller laver bunkeæglægning med op til tre høns i reden. De bruger allernødigst transportkassen... Hvad bruger i som redekasser og hvad foretrækker jeres høns?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
Sv: De bedste redekasser
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2014, 08:46 »
Vores ene halvdel foretrækker en halmballe, hvor de selv har lavet en fordybning i... Den står under en gammel dør, som skulle have været smidt ud forlængst, men nu nænner jeg det ikke.
Den anden halvdel foretrækker vores gamle ponys boks, som er dækket af spåner...

Tja, de er jo forskellige  :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2014, 09:32 »
Her er det lidt forskelligt.

Maranerne elskede deres bogreol. En kasseret en med fire store rum, ca. 80 cm. høj. Der blev banket en plade foran hver hylde, så hønsene ikke kunne skrabe redematerialet ned. Den blev desværre kasseret da jeg fik blodmider, da der var for mange sprækker til, at jeg turde tro på, at jeg kunne få has på alle miderne. Ind kom kattetoiletterne. Uf da, hønerne hader dem, og jeg har stort set ikke fået et æg, siden da :o. Jeg har fundet en ny reol, magen til den gamle, endda med en ekstra etage = 6 rum, men jeg har ikke sat den ud til hønsene endnu. Den skal lige fuges i alle sprækker, så eventuelle krible-krabler ikke kan gemme sig.

Hos araucanaerne hadede de bogreolen (jeg havde to ens), og lagde hellere æg udendørs end i redekassen. Så fandt jeg på, at åbne mandskabsskabene som var installeret (smalle metalskabe), og lægge redemateriale i bunden. Det var et hit, men så kom der også blodmider i skurvognen, og skabene blev lukket af, og erstattet med kattetoiletter. Det vakte til gengæld kæmpe glæde, og i dag, hvor skabene er blevet åbnet igen, foretrækker samtlige høns i skurvognen stadigvæk kattetoiletterne.

Bogreol, fordele: rummelig og nem at "installere" (fylder ikke meget, og er stabil).
Bogreol, ulemper: svær at rengøre, svær at holde fri for utøj.

Kattetoiletter, fordele: lette at gøre rene, lette at flytte om på.
Kattetoiletter, ulemper: kan ikke stables, er lette, så de skal fikseres.

Skabene, fordele: skabene er der jo alligevel, så det er jo bare at lukke lågen, om aftenen.
Skabene, ulemper: svær at sikre mod utøj, der er mange kroge hvor de kan gemme sig. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2014, 09:34 »
Kattebakker med låg på er også et hit her, bland alle hønsene.. :)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2014, 10:24 »
Nu har flere af jer omtalt kattebakker, så vil lige høre om det er dem med låg el. uden låg?  :)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline lonekær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Januar , 2014, 11:37 »
Jeg har kattebakker med låg på. Det er helt klart favoritten. Har også et parhøner der helst ligger æg i deres andbalje.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #6 Dato: 09 Januar , 2014, 12:37 »
Tak for svar....havde det på fornemmelsen, at det ville være det bedste. Æv...datteren har overtaget min efter at vi ingen kat har mere. Kunne selvfølgelig prøve med transportkassen, den har jeg stadigvæk  ;)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 Januar , 2014, 16:30 »
I mit nyt hønsehus har jeg sat kattetranspostkasserne. De bruges både af de små orper og den store orpe som er gåder i gang med æglægningen.

Efter den store orpe gik i gang med at lægge æg, lavede jeg en redekasse af en stor plastkasse, hvor jeg skar hul i den ene ende. Den de ikke brugt meget (læs kun en gang), og det var en af de små ::)

Mine kasser står på lecablokke og er ikke fikseret. De har kun væltet dem ned en gang og det var da den store lige skulle finde ud af, hvad redekasser nu var for noget ;) Den var lidt voldsom i sine roteringer i kassen  ;)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2014, 19:15 »
Hej.

Jeg bruger 40 l runde murer baljer, hvor jeg i siden har skåret et ca 25 cm rundt hul, baljen ligger med bunden i vejret og den er foret godt med halm. Det fungerer perfekt, hønsene er meget glade for dem, der er ingen sprækker til utøj, jeg fjerner dem ved rengøring og er de blevet møjet til smider jeg dem bare ud i regnvejr, og så er de billige !
Alle mine høns, uanset race, er glade for dem.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2014, 17:09 »
Jeg har bare tre store spande der ligger ned. Foran står et brædt så halmen bliver inde, det bliver så holdt på plads med en stor sten,  det går fint. Stenen bliver flittigt til at hvæsse næb på. (Hedder det hvæsse, mon?)
Billigt og nemt at gøre rent /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2014, 17:11 »
Flittigt brugt, skulle der stå
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Bjørnemor

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2014, 11:26 »
Vi har lavet redekasser i træ som står ca 30 cm over jordhøjde. De elsker dem. Kassen har en låge forover for lettere rengøring. Skulle jeg lave nye redekasser ville jeg dog vælge murerbaljer. Er trods alt mere hygiejnisk....
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2014, 13:05 »
Vi bruger altid de gamle ølkasser i træ og lægger et låg over.
Der har nu altid været fjerkræ ind imellem, der nægter at gå i kassen og i stedet graver huller til æggene. ;)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2014, 18:40 »
Vi bruger aflagte hundetransportkasser - nemme at flytte og gøre rene. Hønsene flokkes tilsyneladende om den, som førerhønen vælger, vi havde 3 kasser i forskellige str. og i hvert fald den ene blev aldrig brugt, så nu nøjes vi med to.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Camilla

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2014, 22:03 »
Jeg bruge to store foder tønder. De er super praktiske mht. rengøring. De får bare en tur med højtryksrenseren en gang i mellem. Jeg har lagt dem på en palle og stabiliseret dem med et par mursten, så de ikke triller ned. Det eneste minus er, at man skal ha' lange arme, hvis hønsene vælger at ligge deres æg inderst ind.
Orper, orper, orper og flere orper!